Wiedza

Skorzystaj z unikalnej bazy artykułów i daj się zainspirować.

Najnowsze artykuły

SIEĆ INNOWACJI W AKCJI – SIEĆ KREATYWNYCH

W czwartek, 3 grudnia odbyło się pierwsze spotkanie   „Sieci Kreatywnych”,   które rozpoczęło cykl spotkań wymiany dobrych praktyk i budowania autorskiej wiedzy w zakresie projektowania i wdrażania w organizacji klimatu dla kreatywności. Celem naszych spotkań jest zbieranie i budowanie unikatowego know-how w środowisku dużych organizacji – budowania takiej kultury, która będzie wspierała kreatywność pracowników oraz wdrażanie nowych koncepcji w środowisku biznesowym. W ramach pierwszego spotkania z prezentacją programu innowacji i dobrych praktyk w sektorze finansowym wystąpił Grzegorz Kozłowski, Dyrektor Innowacji Biura Informacji Kredytowej, który przedstawił projekt realizowany w BIK od 2014 roku pod hasłem Forum Innowacji. W ramach wspomnianego projektu realizowane są dwa rodzaje aktywności. Pierwsze to działania wewnątrz firmy, których celem jest pobudzanie kreatywności pracowników: warsztaty kreatywnego rozwiązywania problemów, tydzień innowacji jako wartości organizacyjnej, warsztaty strategiczne z wykorzystaniem metod i narzędzi kreatywnego myślenia luźne sesje kreatywne pomiędzy zespołami Drugie, to działania angażujące klientów w proces usprawniania obecnych już produktów i usług jak również zbierające propozycje na nowe rozwiązania, które mogą być dostarczane klientom przez grupę BIK. Dotychczas były to warsztaty innowacji otwartej, organizowane w trakcie wydarzeń branżowych i konferencji dla klientów BIK. W drugiej części naszego spotkania zaprezentowaliśmy wyniki prowadzonych przez nas badań, prowadzonych w okresie marzec – wrzesień 2015, w zakresie dobrych praktyk w budowaniu klimatu dla kreatywności w dużych organizacjach. Na podstawie weryfikacji podejścia kilkunastu dużych organizacji w Polsce określiliśmy trzy, kluczowe ograniczenia dla kreatywności w środowisku pracy: Brak stałej stymulacji nowymi ideami. Tworzenie nowych rozwiązań oraz ulepszanie istniejących to rzadko jedna z pozycji w zakresie REALNYCH obowiązków pracowników dużych organizacji. Codzienność biznesowa, pośpiech czy wysoko zawieszona poprzeczka w zakresie celów do realizacji to, niestety, dla większości pracowników przeszkoda (a czasem dobra wymówka) od skupienia swojej uwagi i poświęcenia czasu na stworzenie czegoś nowego.By stymulować pracowników nowymi ideami dobre praktyki z organizacji naszej „Sieci Kreatywnych” podpowiadają, że warto podejmować działania w zakresie: Organizowania raz w miesiącu sesji kreatywnych – rozwiązywania powtarzających się problemów Organizowania w ciągu roku wydarzeń inspirujących – warsztatów, sesji inspiracji, wyjazdów integracyjnych mających na celu zainspirowanie uczestników (np.: poprzez warsztaty teatru improwizacji) Symboliczne nagradzanie zgłaszanych idei – zarówno tych najlepszych, jak i nagradzanie losowe za sam fakt angażowania się w działania tworzenia nowych rozwiązań lub wdrażania innowacji W drugiej części naszego spotkania zaprezentowaliśmy wyniki prowadzonych przez nas badań, prowadzonych w okresie marzec – wrzesień 2015, w zakresie dobrych praktyk w budowaniu klimatu dla kreatywności w dużych organizacjach. Na podstawie weryfikacji podejścia kilkunastu dużych organizacji w Polsce określiliśmy trzy, kluczowe ograniczenia dla kreatywności w środowisku pracy: Brak stałej stymulacji nowymi ideami. Tworzenie nowych rozwiązań oraz ulepszanie istniejących to rzadko jedna z pozycji w zakresie REALNYCH obowiązków pracowników dużych organizacji. Codzienność biznesowa, pośpiech czy wysoko zawieszona poprzeczka w zakresie celów do realizacji to, niestety, dla większości pracowników przeszkoda (a czasem dobra wymówka) od skupienia swojej uwagi i poświęcenia czasu na stworzenie czegoś nowego.By stymulować pracowników nowymi ideami dobre praktyki z organizacji naszej „Sieci Kreatywnych” podpowiadają, że warto podejmować działania w zakresie: Organizowania raz w miesiącu sesji kreatywnych – rozwiązywania powtarzających się problemów Organizowania w ciągu roku wydarzeń inspirujących – warsztatów, sesji inspiracji, wyjazdów integracyjnych mających na celu zainspirowanie uczestników (np.: poprzez warsztaty teatru improwizacji) Symboliczne nagradzanie zgłaszanych idei – zarówno tych najlepszych, jak i nagradzanie losowe za sam fakt angażowania się w działania tworzenia nowych rozwiązań lub wdrażania innowacji Brak liderów, którzy doceniają kreatywność z bogactwem inwentarza Ryzyko niepowodzenia to niestety nieodzowna część tworzenia i wdrażania nowych rozwiązań. Ze 150 pomysłów generowanych przez jednego pracownika tylko kilka będzie miało biznesowe uzasadnienie do realizacji kolejnego projektu w organizacji. Jednak bez tych pozostałych stu czterdziestu kilku pomysłów nie będzie tych kilku najlepszych. Akceptacja błędów i niepowodzeń, dopingowanie w podejmowaniu wysiłku w poszukiwaniu czegoś niestandardowego, humor i dobra zabawa, docenianie każdego pomysłu to powinna być codzienna rzeczywistość zespołów, od których wymagamy nowych pomysłów. Niestety nie jest to zachowanie, które jest naturalne dla większości menedżerów w dużych organizacjach w Polsce. Nadal w wielu przypadkach dominuje przekonanie, że nie każdy może być kreatywny. By tworzyć środowisko menedżerów i liderów wspierających kreatywność swoich podwładnych dobre praktyki z naszej „Sieci Kreatywnych” podpowiadają, że warto podejmować działania w zakresie: Budowania świadomości w zakresie prowadzenia i facylitowania procesu twórczego pracowników (generowanie dużej liczby pomysłów, dbanie o humor w trakcie burzy mózgów, motywowanie do generowania dużej liczby pomysłów Rozwoju kompetencji menedżerskich liderów w zakresie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów  

Czytaj dalej

II SPOTKANIE SIECI KREATYWNYCH, 12 MAJA 2016 R.

  Serdecznie zapraszamy Państwa na drugie spotkanie Sieci Kreatywnych, organizowane dla Dyrektorów Personalnych, Dyrektorów Innowacji, HR Business Partnerów i Menedżerów Zespołów zainteresowanych tematyką tworzenia klimatu dla kreatywności w środowisku biznesowym oraz kwestią efektywnej pracy zespołowej. W trakcie najbliższego spotkania głównym punktem wydarzenia będzie wystąpienie aktorów/trenerów teatru improwizacji KLANCYK. Współpraca aktorów improwizacji i trenerów kreatywności jest naszym odkryciem tego roku. Dzięki połączeniu improwizacji z doświadczeniem pracy trenerów biznesowych stworzyliśmy połączenie dające zupełnie nową jakość w obszarze budowania postawy prokreatywnej i efektywnej pracy zespołowej. W trakcie improwizacji uczestnicy mogą bezpośrednio doświadczyć zachowań wpierających lub ograniczających pracę zespołową w zakresie zaufania, konfliktów, zaangażowania, brania odpowiedzialności i celów zespołowych. Agenda spotkania Oficjalne powitanie oraz rozpoczęcie spotkania – zapoznanie się uczestników. Warsztat ćwiczeń i narzędzi improwizacji – prowadzony przez teatr improwizowany KLANCYK. Podsumowanie i wnioski z warsztatu, prowadzone przez trenera biznesu – Tomasza Chyrchela: wpływ umiejętności improwizacji w kontekście kreatywności i budowania klimatu dla innowacyjności oraz improwizacja w kontekście efektywnej pracy zespołowej. Dyskusja wśród uczestników: improwizacja w służbie menedżera zespołu – wypracowanie rekomendacji podsumowujących warsztat. Podsumowanie spotkania oraz zakończenie. Jako uczestnik / uczestniczka tego spotkania dowiesz się między innymi: W jaki sposób wykorzystać narzędzia teatru improwizacji do budowania otwartej komunikacji w zespole oraz jak może wpływać na wzrost efektywności pracy kreatywnej. Jak sprawić, żeby praca twórcza stała się lekkim i przyjemnym doświadczeniem, które „zdarza się” każdego dnia. W jaki sposób budować w zespole postawę pro-kreatywną, dzięki której będzie pojawiało się więcej, różnorodnych i oryginalnych pomysłów. Jak wykorzystać improwizację w budowaniu zaangażowania pracowników w realizację celów zespołowych. Informacje organizacyjne: Udział w spotkaniu jest bezpłatny i możliwy tylko na specjalne zaproszenie. Miejsce: Teatr Syrena, ul. Litewska 3 Termin: 12 maja 2016r. Godziny: 15:00 – 18:30 Kontakt w sprawie spotkania: Monika Bursztyńska Tel: 536 755 075 Mail: monika@generatorpomyslow.pl Klancyk o improwizacji: Zajmujemy się improwizacją teatralną. W naszym wydaniu oznacza to, że tworzymy spektakle, w których za scenariusz służy nam porozumienie i zgoda na wszystko czego nie planowaliśmy, a co wydarza się między nami na scenie. Wszystko co zaskakujące i nieoczekiwane; wszystko co emocjonalne i angażujące; wszystko, co buduje opowieść, postać i relację. Wszystko, co jest energią i więzią. Wszystko, co jest prawdą. Wszystko, co jest głupim żartem. Wszystko, co jest piosenką i tańcem. Wszystko, co jest słowem, a jest scenografią i wszystko, co jest gestem, a jest kostiumem. Każdy spektakl jest niepowtarzalny. Każdy tworzy się gdzieś pomiędzy ośmioma facetami i parą krzeseł.

Czytaj dalej

BUDOWANIE KLIMATU DLA KREATYWNOŚCI – CZĘŚĆ PIERWSZA

Zgodnie z obietnicą przedstawiam Wam podsumowanie naszego spotkania Sieci Kreatywnych z 12 maja. Postanowiłem podzielić podsumowanie wszystkich, opracowanych przez Was pomysłów na trzy części i przestawić je w trzech kolejnych tekstach – po pięć najważniejszych w każdym. Decyzja ta jest podyktowana dostępnością czasową – zarówno moją jak i Waszą. Zapewne łatwiej będzie przeczytać trzy krótkie teksty niż jeden, kilkunastostronicowy artykuł. Na pierwszy ogień wybrałem pięć pomysłów, które zdobyły wśród Was największe uznanie (najwięcej kropek) i jednocześnie z mojego punktu widzenia są tymi najważniejszymi – w największym stopniu wpływającymi na budowanie klimatu dla kreatywności na poziomie zespołu, działu czy całej organizacji. Miłej lektury! Co sprawia, że w zespole tworzymy prawdziwy klimat dla kreatywności? Jakimi działaniami możemy zachęcić ludzi do wymyślania pomysłów, dzielenia się nimi oraz ich realizacji? Poniżej pięć, najważniejszych rzeczy na Waszej liście „Do zrobienia”, jeśli myślicie o budowaniu kultury wspierającej kreatywność. Prawdziwy przykład z góry Jak mantra powtarzany jest praktycznie przy wszystkich projektach kultury organizacyjnej warunek autentycznego zaangażowania kadry kierowniczej przy realizacji projektów związanych ze zmianą kultury organizacji czy zespołu. Niestety tutaj nie będę oryginalny – również uważam, że jest to bardzo ważne. Oczywiście znajdą się tacy pracownicy – perełki – którzy pomimo neutralnego czy obojętnego podejścia swojego przełożonego do tematu kreatywności, znajdą czas na wymyślenie i wprowadzenie kilku pomysłów w grupie. Będzie to jednak zdecydowanie za mało jak na potrzeby większości dużych organizacji. Jeśli zarząd osobiście nie ma czasu by aktywnie włączyć się w budowanie kultury wspierającej kreatywność potrzebujesz lidera – np.: Dyrektora / Ambasadora Innowacji – który będzie w imieniu zarządu spełniał rolę niesienia kaganka oświaty w interesującym nas temacie. Jeśli zdecydujesz się na krok w kierunku własnego rozwoju (jako lidera innowacji) lub rozwoju menedżerów w swojej organizacji na co warto zwrócić uwagę? Co kreatywny przywódca wiedzieć powinien?> Wyznacz w zespole czas na kreatywność – w natłoku codziennych zadań i rutyny ludzie zapominają o tym, by dać sobie czas na pracę twórczą. Umysł kreatywny nie przebije się przez barierę myśli typu: „deadline!”, „na jutro!”, „na wczoraj!!”, „bardzo pilne…”. To tak jak zajęty rodzic, który „później” pobawi się ze swoim dzieckiem, jak znajdzie chwilę czasu. A zwykle ta chwila nie następuje. Specjalnie wyznaczony czas na pracę twórczą w tygodniu potrafi zdziałać cuda w dłuższej perspektywie. Chcąc być kreatywnym liderem daj swoim pracownikom konkretny czas na pracę twórczą – mi sprawdza się podejście 2 godzin w tygodniu. Takie 2 godziny w tygodniu w perspektywie roku dają Ci 14 dni roboczych na pracę twórczą… Z punktu widzenia efektywności to przecież zaledwie 5% czasu pracy… Bądź zmianą, którą chcesz widzieć na świecie… Ta piękna sentencja bardzo dobrze opisuje również kwestie kreatywnego przywództwa. W naszej kulturze mało który pracownik jest w stanie zrobić coś, co nie jest jasno wyartykułowane jako w pełni zgodne z myślą przełożonego. Zamiast mówić o tym jaka kreatywność jest ważna po prostu dziel się swoimi pomysłami. Wygenerujesz i podzielisz się pomysłami na usprawnienia – spodziewaj się, że Twój zespół też takimi się z Tobą podzieli. Szukasz pomysłów na rozwiązanie konkretnego problemu biznesowego – podziel się swoim rozwiązaniem a inni szybko załapią, czego teraz poszukujesz. Pamiętaj by przy okazji powiedzieć, że inni też mogą (i powinni) dzielić się swoimi pomysłami. Znaleźć ambasadorów / inicjatorów – prowadzących sesje Kreatywny lider to jedno, ambasadorzy i inicjatorzy kreatywności w zespole to inna para kaloszy. Niestety obecnie większość pracowników nadal nie przyzna się przed szefem, że czegoś nie wie, nie rozumie, nie ma koncepcji jak to zrobić. Do takich konsultacji potrzebne są osoby, które nie mają bezpośredniego przełożenia na pracowników. Najlepszymi ambasadorami są najczęściej eksperci zarządzania, planowania i finansów (służący wiedzą specjalistyczną i biznesowym podejściem) oraz osoby relacyjne (stereotypowo np.: pracownicy miękkiego HR-u), które podniosą na duchu w przypadku niepowodzenia przebijania się przez ograniczenia wewnętrzne w realizacji pomysłu. Ambasador podpowie jak się zabrać za temat generowania pomysłów, pomoże zorganizować sesję kreatywną, wesprze w dotarciu do sponsora lub eksperta pomocnego przy analizie pomysłu przed realizacją. Będzie organizował raz w miesiącu / raz na kwartał sesje kreatywne, będzie dopominał się o realizację kolejnych kroków przy wdrażaniu pomysłów i pomoże rozwiązać napotykane problemy. Przy braku akceptacji dla pomysłu wesprze i pocieszy – niestety nie każdy pomysł jest genialny na tyle, by uzyskać dobre finansowanie ☺. Więcej o trenerach wewnętrznych – ambasadorach możecie przeczytać TUTAJ#.

Czytaj dalej

KREATYWNOŚĆ I INNOWACJE – PYTANIA ORAZ ODPOWIEDZI

Zapraszamy Cię do przeczytania artykułu, który ma na celu przybliżyć Ci argumentację do odpowiedzi na pytania z obszaru kreatywności i innowacji. <class=firsthide img=”” class=”aligncenter size-large wp-image-3767 first-hide” src=”https://generatorpomyslow.pl/wp-content/uploads/2019/04/photo-1544273677-c433136021d4.jpg” alt=”komunikacja międzykulturowa” width=”640″ height=„427″</class=firsthide> Pytanie: Jak zdefiniować kreatywność? Odpowiedź: Umiejętność tworzenia dużej liczby, oryginalnych i różnorodnych pomysłów. Umiejętność kreatywności posiada każdy z nas od dzieciństwa. Widzimy to dobrze obserwując zachowania dzieci – zwykle kilkuletnich. Ich pomysły potrafią być zaskakujące, bardzo oryginalne i nieoczywiste. Myśląc o praktycznym zastosowaniu tej wiedzy, ważne jest byśmy pamiętali, że kreatywność przejawia się właśnie w generowaniu dużej liczby (kilkudziesięciu) różnorodnych pomysłów, z których choć część jest oryginalna i/lub zaskakująca. Pytanie:  Jaka jest skala ryzyka i wygranej przy podstawie kreatywnej?  Odpowiedź: Postawa kreatywna charakteryzuje się wysokim ryzykiem i wysoką wygraną.  Wysokie ryzyko związane jest z bliskim przywiązaniem człowieka do schematów. Ciężko jest nam zmienić własne nawyki, bo czy tego chcemy czy nie  „pójście w nieznane” wymaga zaakceptowania chwilowego chaosu. Niestety, innowacyjne rozwiązania powstają najczęściej właśnie w sytuacjach niepewności, chaosu, czy załamania (np.: gospodarczego). O wysokiej wygranej mówimy, ponieważ podczas prawidłowo przeprowadzonego procesu kreatywnego  wpadamy na pomysł, który zupełnie inaczej adresuje potrzeby klientów czy użytkowników. Inaczej najczęściej oznacza łatwiej, szybciej, wygodniej lub taniej, co tworzy dużą przestrzeń do korzyści – również biznesowych.. Pytanie: Jaka jest prawidłowa kolejność kroków w procesie kreatywnym? Odpowiedź:  Proces kreatywny składa się z kilku etapów: definiowanie wyzwania, generowanie pomysłów, selekcja pomysłów, rozwój pomysłów, ocena pomysłów, tworzenie prototypu, testowanie prototypu oraz wdrożenie.  Zaproponowana kolejność jest ważna ze względu na fakt, że zanim pojawi się ocena, rozwiązania zostają wygenerowane, wyselekcjonowane oraz rozwinięte tak, aby były zrozumiałe dla każdej osoby w zespole. Typowy błąd, który popełniamy jako dorośli (w procesie kreatywnym), to łączenie etapów generowania pomysłów z etapem oceny – co negatywnie wpływa na różnorodność i oryginalność pomysłów. Pytanie: W procesie rozwiązywania problemów myślenie kreatywne i myślenie analityczne…? Odpowiedź: W procesie rozwiązywania problemów myślenie kreatywne i myślenie analityczne uzupełniają się wzajemnie. W całym procesie kreatywnego rozwiązywania problemów myślenie analityczne i myślenie kreatywne uzupełnia się wzajemnie. Na etapie generowania pomysłów korzystamy głównie z myślenia kreatywnego a dla przykładu podczas procesu oceny, głównie wykorzystujemy myślenie analityczne.  Bez myślenia kreatywnego  zatrzymujemy się w znanych, bezpiecznych dla nas rozwiązaniach, ale też takich ,w których brak nowości, świeżości czy innego podejścia do sytuacji.. Bez myślenia analitycznego,  nasze pomysły  zostają tylko w głowie i nie widzimy przestrzeni na ich realizację w rzeczywistości. Zasady pracy kreatywnej jasno nam wskazują: rozdzielaj etapy generowania i oceny pomysłów. Parafrazując: rozdzielaj etapy kreatywnego i analitycznego myślenia (ale nie rezygnuj z żadnego z nich!) Pytanie: Jakie są zasady w procesie kreatywnym? Odpowiedzi: Nie oceniaj pomysłów na etapie generowania, czyli oddziel etap generowania od etapu oceny Doceń i zapisz każdy pomysł, czyli wszystko, bez wyjątków co Ci wpadnie do głowy w temacie sesji, zapisz. Generuj dużo pomysłów, czyli nie ograniczaj się konkretną liczbą tzw. „sky is the limit”. 🙂 Kombinuj, rozwijaj, ulepszaj pomysły, czyli dodawaj szczegóły do swoich pomysłów i/lub rozwijaj pomysły innych. Humor jest katalizatorem kreatywności, czyli zadbaj do dobrą atmosferę. Pytanie: Co jest najważniejsze w procesie kreatywnym? Odpowiedź: W kreatywności najważniejsze jest, by mieć dużo pomysłów. W procesie kreatywnym na etapie generowania pomysłów to, co wymyślimy oraz zapiszemy, warto traktować jako inspirację. W kolejnych etapach procesu inspiracje przekształcamy w konkretny pomysł, które nie jednokrotnie będą, podlegał ulepszeniom. Najważniejsze jest skupienie się na liczbie generowanych pomysłów, na podstawie których później będziemy mogli stworzyć właściwe rozwiązanie. Pytanie: Jaką zasada pracy kreatywnej jest najważniejsza? Odpowiedź: Najważniejszą zasada kreatywności jest: rozdzielaj etapy generowania i oceny pomysłów. Zdecydowanie nieocenianie pomysłów na etapie generowanie. Ocenianie pomysłów podczas juch generowania to główny zabójca kreatywności. Umiejętności braku oceny, moglibyśmy uczyć się od dzieci. Pocieszające jest to, że każdy z nas dzieckiem był, więc wystarczy mieć świadomość ważności tej zasady. Z czasem ocenianie dzięki wypracowanym nawykom przejdzie na późniejszy etap procesu kreatywnego. Pytanie: Jak obudzić w sobie kreatywne myślenie? Odpowiedź: Aby obudzić kreatywne myślenie należy bawić się (generować) nowymi pomysłami w różnych, codziennych sytuacjach. Najlepsze na obudzenie kreatywnego myślenie jest zabawa, generowanie dużej ilości, różnorodnych i oryginalnych pomysłów na co dzień, w różnych sytuacjach. Warto samemu celowo stwarzać sobie różne sytuacje, umożliwiające wypisywanie pomysłów, jakie przychodzą nam do głowy. Możesz zacząć od otoczenia – większości łatwiej nam jest obserwować i proponować zmiany u innych niż u siebie. Możesz od razu przejść do pobudzenia kreatywności podczas swojej pracy. Mechanizm z psychologii poznawczej, który w ten sposób wykorzystujemy, nazywa się efektem torowania (priming effect). Ćwicząc nasz umysł w technikach pracy kreatywnej torujemy bardziej kreatywne podejście do działania w codziennym życiu. Poniżej przykłady krótkich, prostych ćwiczeń, które pomagają w pobudzeniu kreatywności z wykorzystaniem otoczenia i własnej pracy.

Czytaj dalej

NIC NIE WIDZIAŁEM, NIE SŁYSZAŁEM, NIE POWIEDZIAŁEM. CZEGO NIE USŁYSZYSZ OD KRYTYKA POMYSŁÓW?

Dzisiaj część druga podsumowująca pracę kreatywną naszych ekspertów i fascynatów tematem kreatywności innowacji. Poniżej znajdziesz tekst, który opisuje tylko jeden pomysł, ze wszystkich wygenerowany  ch w trakcie naszej sesji 12 maja. Jest to jednak temat na tyle ważny w kontekście pracy kreatywnej, że postanowiłem poświęcić mu cały artykuł. Miłej lektury! Brak oceny – nauka sposobu prowadzenie efektywnej sesji kreatywnej Chyba wszyscy zgodzimy się, że dzieci to jedne z najbardziej twórczych istot żyjących na naszej planecie. Codziennie wpadają na dziesiątki pomysłów, zmian, usprawnień i ulepszeń. Improwizowana bajka? Nie ma problemu. Linijka z długopisem jako samolot – do zrobienia! Lalka Barbie jako główny bohater – płatny morderca kina akcji? Oczywiście, że można… I gdy tak myślisz o dzieciakach to nie zadajesz sobie czasem pytania: co się z nami, dorosłymi stało? Przecież my też kiedyś mieliśmy pięć lat i byliśmy zdolni do wymyślania i wcielania w życie swoich koncepcji. Gdybym miał wskazać jedną, najważniejszą rzecz, którą dzieciaki wspierają swoją kreatywność a dorośli o tym zapomnieli to byłoby to odraczanie oceny pomysłów. Zapytasz: a konkretnie? Przeprowadź szybki eksperyment myślowy (lub w rzeczywistości, jeśli pod ręką masz akurat 5, 6 lub 7-latka): jako rodzic zadajesz pytanie dziecku – co chciałbyś / chciałabyś dostać w prezencie na urodziny? Jakiej spodziewasz się odpowiedzi? Z mojego doświadczenia odpowiedzi wyglądają następująco: samochód zdalnie sterowany… albo rower… albo grę… itd. Pada przynajmniej kilka (często –naście) pomysłów. Potem przychodzi czas weryfikacji i pada pytanie: no to teraz wybierz jeden. A jak ta sama sytuacja wygląda u większości dorosłych? Co chcesz dostać w prezencie na urodziny? Hmm… może jakąś książkę? A w głowie pada pytanie: tylko kiedy Ty znajdziesz czas, by ją przeczytać? A może jakąś płytę? A w głowie słyszysz: rano, jadąc samochodem i tak wolisz mieć chwilę ciszy dla siebie. No to może jakiś wypad do spa? A w głowie słyszysz: tak, już widzę jak zgramy razem terminy… Widzisz różnicę? Dlaczego „dorosłe podejście” do oceny pomysłów nie przyniesie dobrych efektów? Dzieciaki generując pomysły nie zastanawiają się nad ich oryginalnością, jakością, trafnością, itp. Nie weryfikują pomysłów na początku – po prostu je wymyślają. Następnie gdy przychodzi czas podjęcia decyzji – mając już wygenerowanych co najmniej kilka pomysłów – weryfikują co będzie najlepszym rozwiązaniem. My dorośli zamiast trzymać się tego „dziecęcego sposobu” w pewnym momencie stwierdziliśmy, że lepiej będzie oceniać pomysły od razu po ich wymyśleniu. A niestety takie podejście nie działa dobrze z dwóch powodów: Psychicznie nie jesteśmy w stanie się na tyle dobrze zdystansować od swoich pomysłów, by bez obawy poddać je ocenie. Gdy nasz pomysł jest oceniany my czujemy się oceniani. Lubisz jak ktoś Cię ocenia? To jeszcze wyobraź sobie, że w tej sytuacji masz generować dużo pomysłów i dzielić się nimi otwarcie bez filtrowania czegokolwiek, co przyjdzie Ci do głowy. W obecności współpracowników albo szefa. Życzę powodzenia… Jak wygląda ocena pomysłu zaraz po jego wymyśleniu? Wracając do prezentów: książka… nie, bo nie mam czasu. Płyta… nie, bo nie mam gdzie tego słuchać. Samochód… nie, bo nie mam wystarczającej ilości pieniędzy. I tak dalej. I teraz zadaj sobie pytanie: czy wszystkie pomysły, które w danej sytuacji wygenerujesz oceniasz wedle tych samych kryteriów? Bo jeśli w ocenie każdego pomysłu przeważa coś innego, to w jaki sposób możesz faktycznie stwierdzić, który z tych pomysłów jest najlepszy? Logika by podpowiadała, że każdy pomysł powinniśmy oceniać według tych samych kryteriów. Co w standardowym, „dorosłym” podejściu nie występuje. W naszym „dorosłym” podejściu do oceny pomysłów są więc dwie, poważne dziury, którymi umyka motywacja, chęć i energia do generowania nowych, niestandardowych pomysłów w trakcie spotkań, które tylko z nazwy są burzą mózgów. Wyobraź sobie, że na takie spotkanie zapraszasz kilkoro 7-8 latków, który mają Ci pomóc w wymyśleniu nowych, oryginalnych pomysłów. Jak zaczną się dzielić swoimi pomysłami to oceniaj po kolei każdy jak leci (zatrzymując co chwila proces twórczy). Jak myślisz, jak długo wytrzymają taką atmosferę i będą dalej generować pomysły? A po takim doświadczeniu będą chcieli angażować się w kolejne takie spotkania? To teraz popatrz przez pryzmat swoich doświadczeń z „typowymi burzami mózgów” i zastanów się: czy to dziwne, że dorośli niechętnie dzielą się swoimi pomysłami? Przecież jako dzieciaki, nastolatki, studenci, młodzi specjaliści doświadczyli takiej oceny (a często nawet krytyki) wiele razy. Czy to dziwne, że Tobie brakuje czasami nowych pomysłów? Posłuchaj swojego wewnętrznego krytyka jak Cię „wspiera” w wymyślaniu nowych pomysłów: to nie ma sensu, to nie wyjdzie, za dużo z tym pracy, za długo trzeba czekać na wyniki, ktoś już to na pewno zrobił, szef się na pewno na to nie zgodzi… Tak wygląda często nasza rzeczywistość. To jest punkt wyjścia dla większości zespołów, działów, organizacji, które chcą budować klimat dla kreatywności i wspierać ją w codziennej pracy. Co z tym zrobić? Zanim przejdziesz do czytania kolejnej części zapraszam Cię do obejrzenia krótkiego 3 minutowego filmu – KLIKNIJ TUTAJ. Krok pierwszy: odroczenie oceny pomysłów. Gdy wiemy już jaki mamy stan wyjściowy (A) oraz jakich oczekujemy efektów   (kreatywnych pomysłów w dużej ilości)   (Z) to co będzie pierwszym krokiem na drodze z A do Z? Odroczenie oceny. Gdybyśmy realizowali 150 pomysłów na to, jak w zakorkowany dzień dotrzeć do pracy to jest duże prawdopodobieństwo, że dojechalibyśmy znacznie później niż wybierając standardową trasę akceptując znacznie dłuższy czas przejazdu. Ocena sama w sobie jest więc potrzebna – w końcu to, na czym nam najbardziej zależy to ten jeden, oryginalny pomysł w danym momencie. Ocena pomysłów nie jest złem koniecznym – jest wartością, która pomaga przekuć efekt pracy twórczej (dużą liczbę, różnorodnych i oryginalnych pomysłów) na jedno – dwa, konkretne rozwiązania do realizacji. Ale uwaga! Najpierw potrzebujemy mieć te efekty – dużo pomysłów – zanim przejdziemy do ich oceny. Wniosek nasuwa się sam: najpierw dajmy sobie czas na wygenerowanie dużej liczby pomysłów nie zważając na ich jakość, oryginalność, trafność, realność, adekwatność, dopasowanie, po czym dopiero po zakończeniu procesu generowania przejdźmy do ich oceny. Po prostu odraczanie oceny pomysłów. Jest potrzebny czas na generowanie pomysłów. Jest właściwy czas na ocenę pomysłów. Gdy wiemy już jaki mamy stan wyjściowy (A) oraz jakich oczekujemy efektów   (kreatywnych pomysłów w dużej ilości)   (Z) to co będzie pierwszym krokiem na drodze z A do Z? Odroczenie oceny. Gdybyśmy realizowali 150 pomysłów na to, jak w zakorkowany dzień dotrzeć do pracy to jest duże prawdopodobieństwo, że dojechalibyśmy znacznie później niż wybierając standardową trasę akceptując znacznie dłuższy czas przejazdu. Ocena sama w sobie jest więc potrzebna – w końcu to, na czym nam najbardziej zależy to ten jeden, oryginalny pomysł w danym momencie. Ocena pomysłów nie jest złem koniecznym – jest wartością, która pomaga przekuć efekt pracy twórczej (dużą liczbę, różnorodnych i oryginalnych pomysłów) na jedno – dwa, konkretne rozwiązania do realizacji. Ale uwaga! Najpierw potrzebujemy mieć te efekty – dużo pomysłów – zanim przejdziemy do ich oceny. Wniosek nasuwa się sam: najpierw dajmy sobie czas na wygenerowanie dużej liczby pomysłów nie zważając na ich jakość, oryginalność, trafność, realność, adekwatność, dopasowanie, po czym dopiero po zakończeniu procesu generowania przejdźmy do ich oceny. Po prostu odraczanie oceny pomysłów. Jest potrzebny czas na generowanie pomysłów. Jest właściwy czas na ocenę pomysłów. Siadając do pracy twórczej – samodzielnie lub z zespołem – jasno ustal zasady pracy: dajemy sobie 25 min. na generowanie pomysłów na następnie 25 min. na ich ocenę. Jasno wytyczone ramy to to, co Kłapouchy lubi najbardziej. Tygrysek najbardziej lubi generowanie pomysłów. Kryteria oceny pomysłów wybieraj / określaj dopiero po zakończeniu procesu generowania. Czy tego chcesz czy nie, jeśli mamy od początku jasno określone kryteria będą one siedziały w głowie jako arsenał dla krytyka. UWAGA: to nie zwalnia Cię z określenia precyzyjnego celu / kierunku do generowania pomysłów. Pilnuj zachowań nieświadomych – ocena i krytyka to zachowania nawykowe, wyuczone u większości dorosłych. Oznacza to, że często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że właśnie to robimy. Zorganizuj sobie jakiś dzwonek, piszczałkę, lub inne narzędzie, którym dźwiękowo możesz kogoś przywołać do porządku. To będzie sygnał zwracający uwagę na to, że ktoś ocenia pomysły – czego w danej chwili robić nie powinien. Ja posługuję się Stefanem – tutaj możesz zobaczyć go jak sprząta. Pilnuj swojego wewnętrznego krytyka. Wiele razy złapiesz się na myślach: przecież to, co ten koleś mówi w ogóle nie ma sensu; już tego próbowaliśmy i to nie wyszło; to na pewno nie spodoba się naszym klientom. Myśli przychodzą i odchodzą – pamiętaj, by tych oceniających nie werbalizować w trakcie sesji kreatywnej. Przygryź język, otrąb się Stefanem, wypuść tę myśl i nie zastanawiaj się nad wartością tego pomysłu. Gdy zatrzymasz ten pierwszy odruch i skupisz się na generowaniu pomysłów zobaczysz, że gdy przejdziesz do etapu oceny pomysłów Twoje wątpliwości będą konstruktywne – bardziej merytoryczne, wskazujące konkretne problemy do rozwiązania w realizacji pomysłu. Określ zasady pracy kreatywnej w zespole. Albo bądź szaleńcem. Prawdziwa, nieskrępowana twórczość to coś, co rzadko występuje w zespołach zawodowych. Dlaczego? Bo świadomie ją ograniczamy – czegoś nie wypada po prostu powiedzieć. Są pewne granice otwartości, których przekraczać nie powinniśmy. To są stwierdzenia, z którymi absolutnie się nie zgadzam i jednocześnie rozumiem, że kultury organizacyjne i środowiska pracy są różne – są takie miejsca, w których otwarte dzielenie się swoimi przemyśleniami i pomysłami to jak strzelanie sobie w stopę. Dlatego by zwiększyć poziom otwartości i jednocześnie zmniejszyć ryzyko narażenia się na negatywne konsekwencje określ zasady pracy w trakcie sesji kreatywnej: – dzielimy się otwarcie nawet najgłupszymi pomysłami, – dozwolone są szalone koncepcje, – pomysł nie świadczy o jego autorze, – im bardziej odjechane pomysły tym lepiej. To tworzy pewną pół-oficjalną konwencję zezwalającą na odrobinę szaleństwa w określonych przez nas ramach. Brzmi jak oksymoron, jednak w bardzo skostniałych strukturach sprawdza się całkiem nieźle. Ja lubię i testuję jak najczęściej rolę szaleńca-pioniera i w trakcie każdej których sesji kreatywnej otwarcie mówię o pomysłach typu rażenie pracowników prądem w celu zwiększenia ich motywacji czy organizacji występów Go Go / Chippendales-ów. Najpierw ludzie patrzą się na mnie jak na kosmitę a gdy zauważają, że dzielę się TAKIMI pomysłami to sami wpadają na naprawdę odjechane idee. Ostatnio świetny pomysł na warsztacie powstał z inspiracji filmem pornograficznym. Tylko by podzielić się pomysłem „zróbmy onboarding-owy film porno” trzeba: być szaleńcem lub mieć dużo odwagi lub mieć grupowe przyzwolenie na takie pomysły. Teraz może budzić się krytyk. Mogą pojawiać się wątpliwości: no ale jak to – po co mam się dzielić z innymi pomysłem o filmie porno lub rażeniu kogoś prądem? Jak to ma pomóc w rozwiązaniu jakiegoś problemu? Sęk w tym, że nasza kreatywność ma się nijak do bajkowej wizji Pomysłowego Dobromira (coś Ci chwilę skacze po głowie i masz natchnienie – wiem dokładnie co i jak zrobić!). Jabłko spada Ci na głowę i wiesz już dokładnie co i jak. W rzeczywistości prawdziwie oryginalne i innowacyjne pomysły zaczynają się od drobnej inspiracji. Od tego, że jakiś pomysł czy temat siedzi Ci w głowie przez jakiś czas. Dojrzewa. I tak zaczynasz od inspiracji: zróbmy film porno! Kolejny krok to szlifowanie pomysłu: co zrobić, by był ten pomysł mniej kontrowersyjny? To może zróbmy film erotyczny? Szlifujesz dalej zadając sobie pytanie: a co w tym kontekście jest już akceptowane przez większość ludzi? Kamasutra! I tak zaczynając od filmu porno kończysz na pomyśle przygotowania podręcznika onboarding-owego w konwencji kamasutry. Moim zdaniem rozejdzie się jak świeże bułeczki! ☺ Dużo łatwiej jest odjechany pomysł sprowadzić na ziemię i zrobić z niego rozwiązanie z nutą oryginalności, niż sztampowy pomysł wynieść ponad przeciętne rozwiązania. Kolejny krok w efektywnym prowadzeniu procesu twórczego to nauczenie się oceniania pomysłów zamiast ich krytyki. To jednak materiał do następnej inspiracji, więc zapraszam za tydzień po kolejną porcję wiedzy ☺

Czytaj dalej

SZKOLENIE OTWARTE: ZARZĄDZANIE ZESPOŁEM DLA MENEDŻERÓW 14 – 15 GRUDNIA – WARSZAWA

Celem tego szkolenia jest zainspirowanie uczestników do wychodzenia poza własne schematy i poszukiwania nowych rozwiązań menedżerskich w zakresie zarządzania zespołem i pracownikami. W trakcie tego szkolenia skupimy się na rozwoju umiejętności wyznaczania celów pracownikom, delegowania zadań oraz egzekwowania ich realizacji a finalnie popracujemy nad umiejętnością udzielania informacji zwrotnej – jako narzędziem do przeprowadzania rozmów motywujących i korygujących. Każdy z uczestników szkolenie kończy z mapą własnego zespołu. Korzyści: Poznasz narzędzia coachingowe, które wykorzystasz do pobudzania wewnętrznej motywacji pracownika – w zakresie delegowania i egzekwowania zadań oraz prowadzenia rozmów motywacyjnych. Zbudujesz własną skrzynkę narzędzi menedżerskich do budowania zaangażowania pracowników i rozwiązywania konfliktów. Określisz swój indywidualny styl zarządzania zespołem oparty na własnych mocnych stronach. Rozwiniesz swoje umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w relacjach pracowniczych – sytuacjami potencjalnie konfliktowymi, przejawianie negatywnych emocji, itp. Ramowy program – dzień pierwszy: Wprowadzenie: coachingowy styl zarządzania jako narzędzie delegowania, egzekwowania oraz motywowania członków zespołu. Coachingowy styl zarządzania w porównaniu z modelem Przywództwa Sytuacyjnego – kiedy warto stosować takie podejście? Model rozmowy coachingowej – prowadzenie rozmowy krok po kroku. Model przywództwa sytuacyjnego – dopasowanie komunikacji do pracownika. Rozmowa coachingowa jako narzędzie rozwiązywania konfliktów, pobudzania motywacji, delegowania i egzekwowania obowiązków. Narzędzia wyznaczania celów oraz delegowania zadań – identyfikacja własnych preferencji oraz poziomu dopasowania do pracowników. Studia przypadków przygotowane przez uczestników – Podstawowe narzędzia prowadzenia rozmowy: komunikacja werbalna i niewerbalna, techniki aktywnego słuchania. Ćwiczenia praktyczne każdego z elementów rozmowy: ustalenie celu -> wsparcie w określeniu możliwości -> planowanie działania -> usuwanie przeszkód ->podsumowanie i zobowiązanie pracownika. Ćwiczenia grupowe w oparciu o studia przypadków przygotowane przez uczestników lub trenera prowadzącego. Kwestionariusz samooceny kompetencji menedżerskich w zakresie delegowania, egzekwowania oraz motywowania pracowników. Standardowe metody delegowania zadań i egzekwowania w porównaniu do coachingowego stylu zarządzania.   Ramowy program – dzień drugi: Profil mojego zespołu – przygotowanie profilu zespołu / podwładnych w zakresie aspektów motywacyjnych – jakie przekonania i wartości są ważne dla moich pracowników? Zaawansowane narzędzia prowadzenia rozmowy coachingowej. Metaprogramy w komunikacji – dopasowanie stylu komunikacji do pracownika Budowanie raportu – atmosfery otwartości i zrozumienia Praktyczne ćwiczenie rozmów coachingowych z wykorzystaniem poznanych narzędzi – ćwiczenia grupowe z informacją zwrotną prowadzone w oparciu o studia przypadków. Ćwiczenia prowadzone w trójkach – rozmowa z pracownikiem / podwładnym. Model 5 Dysfunkcji efektywnego zespołu – kluczowe obszary oraz narzędzia do budowania zespołu osiągającego ponadprzeciętne wyniki. Sposoby budowania zaufania w zespole. Narzędzia prewencji oraz rozwiązywania konfliktów Budowanie zaangażowania i motywacji do brania odpowiedzialności – rozmowa coachingowa jako sposób to pobudzania wewnętrznej motywacji. Źródła motywacji do pracy – gdzie szukać inspiracji o tym, co motywuje moich pracowników? Rozwój zaawansowanych umiejętności słuchania w rozmowie coachingowej. Podsumowanie warsztatu oraz dokończenie indywidualnego planu rozwoju w zakresie kompetencji menedżerskich. Trener prowadzący: Tomasz Chyrchel# Koszt: 1200 PLN netto za udział w warsztacie – cena uwzględnia udział w szkoleniu, materiały, wyżywienie oraz certyfikat. Szkolenie odbywa się w centrum Warszawy w godzinach 9:00 – 17:00 Masz pytania? Chcesz zarezerwować sobie miejsce? Potrzebujesz więcej informacji lub gotową ofertę? Chcesz otrzymać rabat zapisując kilka osób na to szkolenie? Napisz do nas!# Kontakt e-mail: biuro@generatorpomyslow.pl lub tel: +48 602 755 209 Opinie dotychczasowych uczestników: Bardzo ciekawy sposób prezentacji. To dla mnie nowe spojrzenie na temat, który wydawał się być oczywisty. Dużo zabawy i wiedza, którą mogę wykorzystać w pracy i życiu osobistym. Pokazało mi to jak patrzeć z innej perspektywy na znany problem Dużo się działo, różnorodność ćwiczeń sprawia, że warsztat nie jest nudny. Ćwiczenia praktyczne, możliwość zabrania głosu w dyskusji, uważne słuchanie przez prowadzącego. Największą wartość miała dla mnie współpraca w grupie, wiedza prowadzącego, metody i techniki – poznanie ich. Humor i pozytywne podejście, wymieszanie poglądów, nieszablonowe działania i nietypowe pomysły.

Czytaj dalej

KREATYWNIE POD CHOINKĄ, CZYLI JAK WYMYŚLIĆ ORYGINALNY PREZENT?

Boże Narodzenie coraz bliżej a niestety duża część z nas raczej nie opisałaby siebie jako świetnie zorganizowaną osobę, będącą w posiadaniu już wszystkich prezentów. Raczej towarzyszy nam pewien stres w poszukiwaniu czegoś na ostatnią chwilę (z roku na rok zwykle z większym wyrzutem: „no tym razem mogłem/mogłam zamówić coś wcześniej…”). Szczególnie trudne bywa wybranie czegoś dla dorosłych znajomych i rodziny (to, co kupić dzieciom, zwykle udaje się ustalić po mniej lub bardziej dyskretnym wywiadzie z przyszłym obdarowanym lub jego rodzicami). Mamy jednak dobrą wiadomość: nie jest jeszcze za późno ☺ Chociaż pośpiech i stres nie sprzyjają kreatywności, nie jesteśmy skazani na nabycie „prezentów uniwersalnych” w rodzaju zapachowego mydła, obiecując sobie w duchu, że w przyszłym roku zabierzemy się za wszystko z wyprzedzeniem i wtedy wymyślimy coś ciekawszego. Z pomocą przyjdą nam bazowe techniki kreatywnego myślenia, na które łatwo znajdziemy czas np. jadąc do pracy: Zorganizuj coś do pisania – może być notatka w telefonie albo notes. Pomyśl przez chwilę o osobie, której chcesz coś podarować. UWAGA: nie myśl jeszcze nad prezentami. Przywołaj w pamięci to, jak wygląda, w jakich miejscach najczęściej się pojawia, co zajmuje jej większość dnia, co lubi, co Was łączy oraz za co najbardziej cenisz ją Ty ☺ Zacznij wypisywać pomysły na prezent. Zapisuj każdy, który przyjdzie Ci na myśl. Nie przejmuj się tym, że pojawią się pomysły oczywiste, za drogie, zbyt mało oryginalne… Jeszcze nie stoisz przed półką w sklepie, prawda? Jeśli przychodzą Ci na myśl prezenty takie jak „odrobina świętego spokoju”, „samochód taki, żeby sąsiedzi zzielenieli z zazdrości” albo „własny zamek nad Loarą” to je również zapisz, nie oceniaj i nie krytykuj. Ostatecznie w zaciszu własnej głowy możesz być ze sobą szczery… Kiedy już wygenerujesz porcję standardowych pomysłów, pojawi się demotywująca pustka w głowie. To jest naturalna przeszkoda w procesie twórczym, którą pokonać można… generując więcej pomysłów! A właściwie kneblując wewnętrznego krytyka Pamiętaj: na etapie generowania nie ma głupich pomysłów! Zapisz zatem jeszcze kilka sztuk – im bardziej odjechane tym lepiej. Powstanie trochę pomysłów „z kosmosu”. I bardzo dobrze. To wśród nich najczęściej można znaleźć warte uwagi „perełki”. Teraz zastanów się: które z zapisanych pomysłów mają potencjał? Które można ciekawie zmodyfikować? Jak przekuć ideę w cieszący obdarowanego drobiazg? Wspomniany zamek nad Loarą może się przerodzić w model zamku, puzzle zamku, piękny obraz zamku do powieszenia lub apaszka w motywy renesansowe (to raczej dla Pań). Po takim wstępie, inspiracji możesz poszukać w artykule poniżej:

Czytaj dalej

Jeszcze więcej konkretnej wiedzy za darmo – wpadnij na nasz webinar!

Wybierz tematy naszych spotkań, które są dla Ciebie interesujące i zapisz się na wybrane wydarzenia.

 

Pssst… możesz zaprosić też swoich znajomych!

Sprawdź plan webinarów na ten rok

Dekoracja
Dekoracja newsletter