KREATYWNOŚĆ I INNOWACJE – PYTANIA ORAZ ODPOWIEDZI
Czas czytania: 8min.
Zapraszamy Cię do przeczytania artykułu, który ma na celu przybliżyć Ci argumentację do odpowiedzi na pytania z obszaru kreatywności i innowacji.
<class=firsthide img=”” class=”aligncenter size-large wp-image-3767 first-hide” src=”https://generatorpomyslow.pl/wp-content/uploads/2019/04/photo-1544273677-c433136021d4.jpg” alt=”komunikacja międzykulturowa” width=”640″ height=„427″</class=firsthide>
Pytanie: Jak zdefiniować kreatywność?
Odpowiedź: Umiejętność tworzenia dużej liczby, oryginalnych i różnorodnych pomysłów.
Umiejętność kreatywności posiada każdy z nas od dzieciństwa. Widzimy to dobrze obserwując zachowania dzieci – zwykle kilkuletnich. Ich pomysły potrafią być zaskakujące, bardzo oryginalne i nieoczywiste. Myśląc o praktycznym zastosowaniu tej wiedzy, ważne jest byśmy pamiętali, że kreatywność przejawia się właśnie w generowaniu dużej liczby (kilkudziesięciu) różnorodnych pomysłów, z których choć część jest oryginalna i/lub zaskakująca.
Pytanie: Jaka jest skala ryzyka i wygranej przy podstawie kreatywnej?
Odpowiedź: Postawa kreatywna charakteryzuje się wysokim ryzykiem i wysoką wygraną.
Wysokie ryzyko związane jest z bliskim przywiązaniem człowieka do schematów. Ciężko jest nam zmienić własne nawyki, bo czy tego chcemy czy nie „pójście w nieznane” wymaga zaakceptowania chwilowego chaosu. Niestety, innowacyjne rozwiązania powstają najczęściej właśnie w sytuacjach niepewności, chaosu, czy załamania (np.: gospodarczego).
O wysokiej wygranej mówimy, ponieważ podczas prawidłowo przeprowadzonego procesu kreatywnego wpadamy na pomysł, który zupełnie inaczej adresuje potrzeby klientów czy użytkowników. Inaczej najczęściej oznacza łatwiej, szybciej, wygodniej lub taniej, co tworzy dużą przestrzeń do korzyści – również biznesowych..
Pytanie: Jaka jest prawidłowa kolejność kroków w procesie kreatywnym?
Odpowiedź: Proces kreatywny składa się z kilku etapów: definiowanie wyzwania, generowanie pomysłów, selekcja pomysłów, rozwój pomysłów, ocena pomysłów, tworzenie prototypu, testowanie prototypu oraz wdrożenie.
Zaproponowana kolejność jest ważna ze względu na fakt, że zanim pojawi się ocena, rozwiązania zostają wygenerowane, wyselekcjonowane oraz rozwinięte tak, aby były zrozumiałe dla każdej osoby w zespole. Typowy błąd, który popełniamy jako dorośli (w procesie kreatywnym), to łączenie etapów generowania pomysłów z etapem oceny – co negatywnie wpływa na różnorodność i oryginalność pomysłów.
Pytanie: W procesie rozwiązywania problemów myślenie kreatywne i myślenie analityczne…?
Odpowiedź: W procesie rozwiązywania problemów myślenie kreatywne i myślenie analityczne uzupełniają się wzajemnie.
W całym procesie kreatywnego rozwiązywania problemów myślenie analityczne i myślenie kreatywne uzupełnia się wzajemnie. Na etapie generowania pomysłów korzystamy głównie z myślenia kreatywnego a dla przykładu podczas procesu oceny, głównie wykorzystujemy myślenie analityczne. Bez myślenia kreatywnego zatrzymujemy się w znanych, bezpiecznych dla nas rozwiązaniach, ale też takich ,w których brak nowości, świeżości czy innego podejścia do sytuacji.. Bez myślenia analitycznego, nasze pomysły zostają tylko w głowie i nie widzimy przestrzeni na ich realizację w rzeczywistości.
Zasady pracy kreatywnej jasno nam wskazują: rozdzielaj etapy generowania i oceny pomysłów. Parafrazując: rozdzielaj etapy kreatywnego i analitycznego myślenia (ale nie rezygnuj z żadnego z nich!)
Pytanie: Jakie są zasady w procesie kreatywnym?
Odpowiedzi:
- Nie oceniaj pomysłów na etapie generowania, czyli oddziel etap generowania od etapu oceny
- Doceń i zapisz każdy pomysł, czyli wszystko, bez wyjątków co Ci wpadnie do głowy w temacie sesji, zapisz.
- Generuj dużo pomysłów, czyli nie ograniczaj się konkretną liczbą tzw. „sky is the limit”. 🙂
- Kombinuj, rozwijaj, ulepszaj pomysły, czyli dodawaj szczegóły do swoich pomysłów i/lub rozwijaj pomysły innych.
- Humor jest katalizatorem kreatywności, czyli zadbaj do dobrą atmosferę.
Pytanie: Co jest najważniejsze w procesie kreatywnym?
Odpowiedź: W kreatywności najważniejsze jest, by mieć dużo pomysłów.
W procesie kreatywnym na etapie generowania pomysłów to, co wymyślimy oraz zapiszemy, warto traktować jako inspirację. W kolejnych etapach procesu inspiracje przekształcamy w konkretny pomysł, które nie jednokrotnie będą, podlegał ulepszeniom. Najważniejsze jest skupienie się na liczbie generowanych pomysłów, na podstawie których później będziemy mogli stworzyć właściwe rozwiązanie.
Pytanie: Jaką zasada pracy kreatywnej jest najważniejsza?
Odpowiedź: Najważniejszą zasada kreatywności jest: rozdzielaj etapy generowania i oceny pomysłów.
Zdecydowanie nieocenianie pomysłów na etapie generowanie. Ocenianie pomysłów podczas juch generowania to główny zabójca kreatywności. Umiejętności braku oceny, moglibyśmy uczyć się od dzieci. Pocieszające jest to, że każdy z nas dzieckiem był, więc wystarczy mieć świadomość ważności tej zasady. Z czasem ocenianie dzięki wypracowanym nawykom przejdzie na późniejszy etap procesu kreatywnego.
Pytanie: Jak obudzić w sobie kreatywne myślenie?
Odpowiedź: Aby obudzić kreatywne myślenie należy bawić się (generować) nowymi pomysłami w różnych, codziennych sytuacjach.
Najlepsze na obudzenie kreatywnego myślenie jest zabawa, generowanie dużej ilości, różnorodnych i oryginalnych pomysłów na co dzień, w różnych sytuacjach. Warto samemu celowo stwarzać sobie różne sytuacje, umożliwiające wypisywanie pomysłów, jakie przychodzą nam do głowy. Możesz zacząć od otoczenia – większości łatwiej nam jest obserwować i proponować zmiany u innych niż u siebie. Możesz od razu przejść do pobudzenia kreatywności podczas swojej pracy. Mechanizm z psychologii poznawczej, który w ten sposób wykorzystujemy, nazywa się efektem torowania (priming effect). Ćwicząc nasz umysł w technikach pracy kreatywnej torujemy bardziej kreatywne podejście do działania w codziennym życiu.
Poniżej przykłady krótkich, prostych ćwiczeń, które pomagają w pobudzeniu kreatywności z wykorzystaniem otoczenia i własnej pracy.
ĆWICZENIE DO OBUDZENIA KREATYWNOŚCI INSPIRUJĄC SIĘ OTOCZENIEM W PRACY
Widzisz, że koleżanka z innego działu ma trudność z komunikacją z klientem. Zapisz sobie na kartce wszystkie pomysły, jakie widzisz na rozwiązanie takiej sytuacji. Wypisz ich jak najwięcej bez ograniczeń. Podziel się swoimi pomysłami z koleżanką. Zapytaj, co jej się spodobało i jakie teraz ma rozwiązanie.
ĆWICZENIE DO OBUDZENIA KREATYWNOŚCI W WŁASNEJ PRACY
Zapisz sobie temat, z jakim zmierzasz się teraz w pracy. Warto zapisać go w formie: „Co zrobić, żeby…?”. Do tematu wypisz najwięcej pomysłów, jakie przychodzą Ci do głowy. Inspiruj się tym, co widzisz wokół siebie i pamiętaj o zasadach kreatywnego myślenia.
Powtarzaj sobie te ćwiczenia a sam/a zobaczysz efekty i wyciągniesz wnioski, po kilku miesiącach systematycznej zabawy.
Pytanie: Co sprawia, że innowacje nie są realizowane?
Odpowiedź: Innowacje nie są realizowane głównie, ponieważ skupiamy uwagę na drobnym poprawianiu, zamiast znacznie ulepszać.
Wiesz co jest główną przewagą dużych organizacji na rynku w obecnym modelu gospodarczym, w którym funkcjonujemy? Zdolność do maksymalnego ograniczania ryzyka biznesowego, dzięki czemu firma może taniej wytwarzać produkty czy usługi na rynek. A z czym najczęściej wiążą się innowacje? Tak, z ryzykiem… :). Gdybyśmy zatem, czysto hipotetycznie, oczekiwali do dużych organizacji nastawienia się głównie na tworzenie i wdrażanie innowacji to tak jakbyśmy poszli do szefa sztabu naszego wojska i powiedzieli: „hej, to od dzisiaj Waszym zadaniem będzie prowadzenie manifestacji mających na celu szerzenie pokoju na świecie”. Zakładając, że spotkamy się z uprzejmymi osobami dowodzącymi, zapewne usłyszymy „miłe”: „ale chyba nie po to nas szkoliliście?”
Właśnie dlatego w dużych organizacjach dużo częściej (łatwiej) realizuje się drobne poprawki zamiast przełomowych rozwiązań. Jednak dzisiejsze realia rynkowe (tempo zmian przede wszystkim) wymuszają na małych i dużych firmach poszukiwanie innowacji, więc jak nigdy dotychczas w historii kapitalizmu możemy śmiało wprowadzać odrobinę chaosu i szukać w nim nowych, przełomowych rozwiązań.
PS: do tego dochodzą również nasze cechy jako ludzi: każdy z nas może mieć różne powody: strach, wygoda, przyzwyczajenia. Natomiast warto posiadając już w sobie umiejętność kreatywności ćwiczyć ją, a następnie dzielić się pomysłami, które wspólnie z zaangażowanymi można wprowadzić jako innowacje w organizacji.
Ty też możesz stać się mistrzem w temacie burzy mózgów!
Jak? Z pewnością przeczytanie tego artykułu było pierwszym krokiem do zdobycia wiedzy w tym temacie. Kolejnym może być kurs online przygotowany przez profesjonalnych trenerów i moderatorów! Skąd masz wiedzieć, że ten kurs online jest dla Ciebie?
1. W kursie znajdziesz krótkie, treściwe i merytoryczne filmiki naszych trenerów, którzy krok po kroku nauczą Cię prowadzenia sensownej burzy mózgów.
2. Będziesz się uczyć w praktyce, działając i zdobywając prawdziwe doświadczenia.
3. W każdą środę o 17:00 możesz zalogować się na spotkanie z Trenerem, który odpowie na Twoje pytania i da Ci wskazówki jak możesz doskonalić się w sztuce moderacji procesu kreatywnego.
Chcesz poznać więcej korzyści? Sprawdź nasz kurs tutaj #!