Wiedza
Skorzystaj z unikalnej bazy artykułów i daj się zainspirować.
Najnowsze artykuły
KREATYWNOŚĆ I BIZNES – DWA RÓŻNE ŚWIATY?
Czym tak naprawdę jest kreatywność w biznesie? Mark Twain powiedział kiedyś „wiele zostało na temat pogody powiedziane, nic jednak nie zostało zrobione.” Odnoszę wrażenie, że z kreatywnością w biznesie jest wręcz przeciwnie – wiele „się robi”, niestety niewiele „się mówi”. Przykłady? Szkolenia z kreatywności są obecnie jednymi z bardziej popularnych warsztatów doskonalących umiejętności pracowników. Coraz więcej można usłyszeć w naszym kraju o innowacyjności przy okazji forów przedsiębiorców, konferencji, czy programów funduszy unijnych – choćby projekt Innowacyjna Gospodarka. Coraz częściej słowa kreatywność lub innowacyjność pojawiają się na ustach osób zarządzających, którzy próbują wdrożyć narzędzia i metody kreatywności – np. burzę mózgów – by zwiększyć swoją efektywność biznesową. Niestety w Polsce dopiero pojawiają się opracowania i badania wyjaśniające dlaczego warto inwestować w kreatywność i innowacyjność w aspekcie biznesowym; dlaczego warto w to inwestować w ogóle. A jeśli już zainwestować, to czy wiemy jak wykorzystywać i wdrażać metody i narzędzia kreatywności by faktycznie zwiększały naszą efektywność? Chyba najbardziej dobitnym przykładem braku specjalistycznej wiedzy z zakresu kreatywności jest metoda burzy mózgów Czy warto inwestować – czas i pieniądze – w kreatywność? W tym przypadku zarówno swoją własną jak i innych (pracowników, współpracowników, podwładnych, etc.) Jak inwestować w kreatywność, by faktycznie zwiększać efektywność biznesową? Niniejszym artykułem rozpoczynam cykl, w którym chcę pokazać, że inwestycja w kreatywności, innowacje, i budowanie klimatu dla kreatywności w organizacji powinna być jednym z pierwszych punktów na liście inwestycji każdej firmy, która chce zdobyć, lub utrzymać przewagę konkurencyjną w nadchodzących czasach. Z czasem też przejdę do odpowiedzi na pytanie: jakie metody i narzędzia kreatywności wykorzystywać.
CZY ROZGRZEWKA TWÓRCZA MA REALNĄ WARTOŚĆ W TRENINGU KREATYWNOŚCI?
Praktycznie każdy warsztat rozwoju umiejętności kreatywnego myślenia czy technik twórczego myślenia zawiera w sobie element rozgrzewki twórczej. W wielu przypadkach nawet całkiem spory element trwający nawet do 20-25% czasu warsztatu. Czy faktycznie jest to aż tak wartościowy element, by uwzględniać go w każdym warsztacie i w takiej ilości? Temat rozgrzewki twórczej jest stary jak świat – a przynajmniej jak świat badań nad kreatywnością, którego zręby zbudował Alexander Osborne w 1960 roku – twórca metody burzy mózgów. Od tego wynalazku (jakże przydatnego do dnia dzisiejszego) rozpoczęło się świadome tworzenie zasad, narzędzi i metod świadomego rozwoju kreatywności człowieka. Z biegiem czasu (a szczególnie w ciągu ostatnich 20 lat) rozgrzewka stała się nieodłącznym elementem KAŻDEGO treningu kreatywnego myślenia, każdej sesji burzy mózgów, spotkania kreatywnego, itd. Przynajmniej zgodnie z metodologią bo z doświadczenia wiem, że w praktyce bywa z tym różnie…
PIERWSZE KROKI Z EMPLOYEE EXPERIENCE – CZYM JEST, DLACZEGO WARTO I CZY TO COŚ DLA CIEBIE?
Employee experience to suma doświadczeń pracownika, które zgromadził w kontakcie z naszą firmą i jej reprezentantami w kontekście potencjalnego, następnie rzeczywistego miejsca pracy. Począwszy od doświadczeń związanych z rekrutacją i wdrożeniem na stanowisko (onboarding), przez działania związane z angażowaniem pracowników (w tym projekty rozwojowe), prozę codziennego życia związaną z wykonywaniem zadań, relacjami z współpracownikami, szefem czy pracownikami innych zespołów. Finalnie po doświadczenia z trudnych sytuacji, rozmów czy rozstaniem z organizacją. Wszystko to, z czym pracownik się styka w kontakcie z naszą organizacją, przekłada się na jego doświadczenia i opinię o pracodawcy – employee experience. Termin ten wyrasta na kanwie customer experience, czyli podejściu do projektowania doświadczeń klientów. Owocowe czwartki stworzyły już pewną legendę kulturową na temat środowiska pracy w korporacji w Polsce. Stworzyły tę legendę, by w sposób satyryczny ukazać problem, z którym coraz częściej mierzą się pracodawcy w Polsce: motywacja do pracy w konkretnej firmie to już nie tylko wynagrodzenie i prestiż stanowiska. To coraz częściej też wygląd i aranżacja przestrzeni biura, odległość z biura do domu, doświadczenia związane z „fajnością” przełożonego, chęcią do pomocy współpracowników czy kulturą organizacji uwzględniającej potrzeby pracowników lub ochronę środowiska… czyli suma doświadczeń i wrażeń pracownika. Gdy coraz bardziej świadomi ludzie ścierają się z kulturą organizacji nastawioną na produktywność za wszelką cenę (co często kończy się wyzyskiem), ich doświadczenie w roli pracownika jest raczej średnie… a jeśli mam średnie doświadczenie z jakimś produktem czy usługą (np.: aplikacją bankową) to co robię? Zmieniam dostawcę. Dlaczego nie mógłbym tego samego podejścia wykorzystać do pracy? I zmienić dostawcę pracy – są przecież inne firmy na rynku.
Wszystkie artykuły
DESIGN THINKING, CZYLI MYŚLENIE PROJEKTOWE: DEFINICJA, HISTORIA, PRAKTYKA, KORZYŚCI, WYZWANIE
Przedstawię Ci definicję wraz z głównymi założeniami design thinking. Cofniemy się do historii design thinking. Pokażę Ci jak wykorzystywać design thinking w praktyce z podkreśleniem korzyści oraz wyzwań związanych z podstawowym podejściem do design thinking.
ZAPROJEKTUJ Z NAMI ŻYWNOŚĆ PRZYSZŁOŚCI! WEŹ UDZIAŁ W CHALLENGE LABS 2021
Niedawno rozpoczęła się rekrutacja uczestników do tegorocznej edycji warsztatów innowacji otwartej w sektorze rolno-spożywczym – Challenge Labs 2021. To prestiżowe, unikatowe w branży spożywczej wydarzenie, skupiające wokół najwybitniejszych ekspertów i specjalistów podejmujących wyzwania związane z projektowaniem produktów i rozwiązań jedzenia przyszłości. Całość wydarzenia realizowana jest w duchu projektowania innowacji metodą design thinking, service design oraz podejścia human centered design. O odpowiednie zastosowanie metod projektowania dba od początku do końca zespół Generatora Pomysłów. Dwie poprzednie edycje zaangażowały w sumie ponad 100 uczestników oraz 24 ekspertów z branży spożywczej. Pokazały jak skutecznym sposobem projektowania innowacji są warsztaty innowacji otwartej, prowadzone z wykorzystaniem metodologii design thinking oraz human centered design. W ubiegłych latach uczestnicy maratonu, pracując w 4-5 osobowych zespołach wypracowali rozwiązania i prototypy nowych produktów spożywczych oraz procesów usprawniających sektor rolno-spożywczy. Podczas finału wydarzenia zaprezentowali swoje koncepcje przed jury składającym się z mentorów, doświadczonych praktyków działających od lat w branży (dyrektorów innowacji, głównych technologów oraz przedstawicieli funduszy inwestycyjnych). Przykładowe produkty i rozwiązania wypracowane podczas drugiej edycji to wprowadzenie do dyskontów automatów z różnymi rodzajami makaronu, desery na bazie aquafaby czy biofu (masa wysokobiałkowa, powstała na bazie produkcji mikrobiologicznej). Sprawdź szczegóły tegorocznej edycji i wypełnij FORMULARZ REKRUTACYJNY.
CZY WARTO BYĆ KREATYWNYM?
Nie mam siły wstać z łóżka, za oknem zimno i ciemno. Tylko moje silne poczucie obowiązku pomaga mi się ogarnąć i pojechać do biura. A na poczcie już mam kilkanaście nieprzeczytanych maili, na biurku stos dokumentów a w kalendarzu od liku zadań… A ONI sobie wymyślili dwu dniowe szkolenie… i to z czego? Z KREATYWNOŚCI… Na kij mi jakaś kreatywność? No właśnie na kij? ☺ To warto czy nie warto być kreatywnym? Kreatywność jest to umiejętność tworzenia dużej liczby różnorodnych i oryginalnych pomysłów. Jeszcze kilka lat temu nikomu nie przyszłoby do głowy, żeby wśród kluczowych kompetencji biznesowych wymienić właśnie kreatywność. Obecnie natomiast hasła typu „projektowanie innowacji”, „kreatywny zespół” czy „wychodzenie poza schematy”, stały się bardzo modne, a co za tym idzie, wiele firm realizuje szkolenia z tego zakresu. Ciekawe, czy to tylko moda czy jednak faktycznie polskie firmy, a w szczególności ich pracownicy, dostrzegają potencjał i wartości dodatnie związane z powyższą tematyką? Dobre pytanie, prawda? A my na to pytanie możemy odpowiedzieć i nie, nie będziemy pisać jacy to jesteśmy mądrzy i jak to wszystko wiemy… Po prostu oddamy głos uczestnikom naszych warsztatów. ☺ Poniższe opinie, zostały zebrane podczas kilkunastu różnych projektów rozwojowych a uczestnicy mieli pełną swobodę wypowiedzi ☺ Czemu nie warto być kreatywnym? – można się zmęczyć – można czasem przekombinować – po co się wychylać i narażać na zbędne uwagi przełożonego – nie wszystkie pomysły da się zrealizować – za duża strata energii – wymaga to większego wysiłku – mogę zawalić prosty temat przez zbyt duże skupienie się na nowych pomysłach – więcej pracy i nadgodziny – można narazić się współpracownikom, którzy nie chcą zmian – wymaga wysiłku intelektualnego i wyjścia ze strefy komfortu – inni lubią utarte rozwiązania i ciężko ich przekonać do nowego – standardowe opcje są szybsze w realizacji Czemu warto być kreatywnym? – można szybciej i lepiej rozwiązywać problemy – znajdywanie rozwiązań na usprawnienie swojej pracy – warto, bo to realnie pomaga w pracy – samodoskonalenie i samorozwój – taka nasza natura, żeby tworzyć i odkrywać „nowe” – można zacząć żyć inaczej – kreatywność poprawia jakość życia, pomaga w wielu niestandardowych sytuacjach – życie jest fajniejsze ☺ – skłania do działania – pomaga szerzej spojrzeć na problem – poszerzamy horyzonty – urozmaica rzeczywistość – generujemy rozwiązania, które nie są oczywiste – pobudza mózg do pracy – ułatwia pracę, usprawnia ją – generuje nowe, często lepsze rozwiązania – nowe rozwiązania mogą przynieść wymierne korzyści Jak widać ilu ludzi tyle opinii, na każde WARTO znajdzie się też jakiś kontrargument. Pomocne, może być tu, zadanie sobie ciut innego pytania ☺ Co się stanie kiedy zrezygnujemy z kreatywnego podejścia? Jaki będzie efekt braku generowania pomysłów, dzielenia się nimi, ulepszania ich i wdrażania rozwiązań? Zależy nam na poznaniu Twojego zdania dlatego stworzyliśmy przestrzeń do podzielenia się odpowiedziami. >>Przejdź do MURALa<< I jak? Wiesz już jak to jest z tą kreatywnością? 😉
CHATGPT I INNE ALGORYTMY – JAK JE WYKORZYSTAĆ W PROCESIE DESIGN THINKING?
Algorytmy nie zastąpią Ciebie w pracy. Ludzie, którzy korzystają z algorytmów już mogą… Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób korzystać z rosnącej popularności algorytmów w procesie projektowania innowacji to ten artykuł jest dla Ciebie. Opowiem Ci w jaki sposób możesz wykorzystać narzędzia AI do projektowania rozwiązań z wykorzystaniem Design Thinking, jak wspierać się w procesie kreatywnego myślenia i wdrażania nowych pomysłów.
ZASTOSOWANIE CHATGPT DO ANALIZY WYZWANIA BIZNESOWEGO
Analiza wyzwania biznesowego w Design Thinking to punkt wyjścia do nadania kierunku działania. Analiza potrzeb użytkowników, dla których mamy zaprojektować rozwiązanie, to jedna strona monety. Drugą jest dobre zidentyfikowanie tego, czego potrzebujemy jako organizacja. W końcu ktoś będzie musiał zapłacić za wdrożenie koncepcji na rynek. Dobranie takiego kierunku, który będzie atrakcyjny dla użytkownika jak i z potencjałem dla organizacji to pierwszy czynnik sukcesu w tworzeniu rozwiązań z wykorzystaniem procesu Design Thinking. ChatGPT może Ci w tym temacie pomóc przygotowując rekomendacje kierunków analizy i działania. Wystarczy zapytać go o to jakie widzi pomysły na rozwiązanie konkretnego problemu lub jakie dane powinniśmy brać pod uwagę przy tworzeniu naszej koncepcji. Możemy go też zapytać o trendy, które warto również analizować w kontekście naszego tematu. W jaki sposób IKEA może współpracować z Coca Colą? Jakie trendy IKEA powinna brać pod uwagę przy tworzeniu nowych produktów z myślą o ograniczeniu wpływu na środowisko W jakim kierunku powinny podążać innowacje przy współpracy IKEA oraz Coca Coli w procesie tworzenia nowych produktów?
