Wiedza
Wejdź do świata kreatywności.
Skorzystaj z unikalnej bazy wiedzy i daj się zainspirować.

Najnowsze artykuły

KREATYWNOŚĆ W BIZNESIE – A PO CO CI TO…?
Jest początek roku. To czas postanowień, zmian, inspiracji, planów na przyszłość. Myślisz sobie o tym, co chcesz zmienić w swoim życiu. Siadasz i wizualizujesz sobie swoją świetnie prosperującą firmę. Alternatywnie, oczami wyobraźni już widzisz nowy, duży projekt Twojego działu w korpo, kończący się spektakularnym sukcesem. Oczywiście to Twoja zasługa! Rozpisujesz plan działania. Sprawdzasz alternatywy i masz decyzję – tym razem własna firma! Badasz rynek w swojej mieścinie i stwierdzasz, że w promieniu 150 kilometrów brakuje zakładu produkującego elementy stalowe. Tak! To będzie to – złoty strzał w dziesiątkę! Święty Graal Twojego regionu! Coś godnego biznesowego Oscara (jeśli taki by istniał)! Myśl, że właśnie Ty wykorzystasz tę lukę i dorobisz się dzięki temu majątku niemal takiego jak Kulczyk (no, w sumie jedna dziesiąta jego majątku też byłaby ok.) sprawia, że Twoje działania są błyskawiczne. Masz power. Planujesz, rozpisujesz, informujesz o swoim genialnym planie rodzinę. Cieszą się i gratulują. Wiadomo – wierzą, że ich ukochany synek, który skończył studia prawie z wyróżnieniem (albo chociaż zdał maturę za pierwszym razem) jest wirtuozem biznesu. Ekspertem marketingu. Genialnym sprzedawcą. Profesjonalistą w swojej dziedzinie. A Ty? A Ty wciąż planujesz. Masz listę niezbędnego sprzętu, możliwe miejsca na zakład, zbiór papierów potrzebnych do rejestracji firmy. Wszystko czarno na białym. Bo przecież biznes to zimna kalkulacja. Cyfry. Racjonalne myślenie. Kreatywność? A po co to komu w zakładzie produkującym elementy stalowe? To nie agencja reklamy! Tu są twarde realia biznesowe. Excel, liczby, przychody i koszty. No i stal. Ale nagle zderzasz się z pierwszym wyzwaniem: nazwa. Rubryka w papierach, która wciąż jest pusta. A Ty masz pustkę w głowie. Bo okazuje się, że jednak jakieś pomysły trzeba mieć.Nawet tutaj jakaś kreatywność jest potrzebna… Myślisz nad zatrudnieniem kogoś, kto wymyśli Ci nazwę i zaprojektuje logo. W końcu są spece od tego, by coś lotnego wymyśleć! Ale zanim wydasz pieniądze, których jeszcze nie zarobiłeś, wykorzystujesz darmowe możliwości. Poruszasz temat na rodzinnym spotkaniu. Wybierasz moment między drugim daniem, a deserem, bo każdy jest już zrelaksowany i chętny do pomocy. Nie zawiodłeś się. Wujek Kazik, jak zawsze jest aż nadto chętny do udzielania dobrych rad: Nazwa? Kreatywna? A po co Ci do tego jakaś agencja? He He. Przecież nazwa musi być chwytliwa. I krótka. Mareczku, mój drogi, niech pomyślę… Marex! Albo O! Marekpol. Albo Marostal! I po Ci do tego ktoś z zewnątrz! He He. Zaoszczędzone pieniądze. Wujek zawsze pomoże. Żona Kazika, Halina, jest zachwycona każdą propozycją nazwy. Część rodziny kiwa głową z uznaniem. Z tym „x” na końcu to nawet trochę światowo. Trzeba myśleć przyszłościowo. Może kiedyś podbijesz rynki zagraniczne?! A Ty… nie jesteś pewien. Słyszysz w tych nazwach powiew minionej epoki, czegoś, co odeszło już do lamusa… I nagle dociera do Ciebie, że kreatywność jest Ci potrzebna od samego początku Twojej drogi, niezależnie od tego jaki kierunek wybierzesz. Nie masz pomysłu na nazwy czy logo. Nie masz pomysłu na stronę internetową. Ba! Nie masz nawet koncepcji wizytówek! Nie masz nic oprócz stosu wypełnionych papierów… a przecież one nie zapewnią Ci sukcesu… nie przyciągną Klientów. Musisz mieć kampanię reklamową. Promocje. Pomysł na to coś, co wyróżni Ciebie na rynku regionalnym czy krajowym, a nie tylko wśród sąsiadów z podwórka. Coś, co dotrze do osób decyzyjnych, a nie do kolegów wuja Kazika. Kreatywność. Tym zdobędziesz rozgłos. A raczej tym, co z tego wyjdzie. Dociera do Ciebie prawda – nawet w zakładzie produkcyjnym potrzebujesz kreatywności. Bez tego będziesz prowadził tylko zwykłe, takie samo przedsiębiorstwo jak kilkanaście lub kilkadziesiąt innych… A na tym majątku godnego Kulczyka nie zbijesz. Wzdychasz. I sięgasz po deser ze świadomością, że jednak zadzwonisz do kilku agencji kreatywnych… Bo jednak „Marex” nie będzie wyglądało dobrze na szyldzie. Ani na wizytówkach. I nagle dociera do Ciebie, że kreatywność jest Ci potrzebna od samego początku Twojej drogi, niezależnie od tego jaki kierunek wybierzesz…

STRATEGIA KREATYWNA WALTA DISNEY’A
Walt Disney, legenda przemysłu filmowego, cechował się kreatywnym umysłem. Był wynalazcą o strategicznym spojrzeniu na biznes. W rezultacie, Disney stał się symbolem „Amerykańskiego snu“. Zbudował odnoszące sukcesy biznesowe imperium oparte na jego kreatywności i wielkich pomysłach. Jego innowacyjna metoda pracy nadal jest wykorzystywana przez wiele firm. Nazwano ją Strategią Walta Disney’a i została rozwinięta przez Roberta Dilts’a. Jeśli chcesz dowiedzieć się jak działa dana metoda, zapraszamy na następującą stronę: Walt Disney Method

CO WPŁYWA NA SATYSFAKCJĘ ZAWODOWĄ? TRZY INSPIRACJE NA ZWIĘKSZENIE ZADOWOLENIA PRACOWNIKÓW W FIRMIE
Domyślam się, że po chwili zastanowienia nad tytułem tego artykułu pojawi Ci się w głowie kilka pomysłów odpowiadających na pytanie:„co zrobić, żeby członkowie mojego zespołu czuli satysfakcję z wykonywanych działań?”. Albo zastanawiasz się nad tym, co zrobić by praca przynosiła Tobie więcej satysfakcji? Trudniejsze jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: co zrobić, by działania wpływające na poczucie satysfakcji bezpośrednio przekładały się na naszą efektywność w pracy / wyniki naszego zespołu? Bo gdy są wyniki, łatwiej będzie przekonać szefa do dodatkowych „inwestycji” w ludzi… 😉 Przyjrzyjmy się 3 sposobom zwiększenia poczucia zadowolenia z pracy w Twoim zespole. Przypomnij sobie jedną chwilę z ostatnich kilku dni, w której doświadczyłeś satysfakcji. Takiego zadowolenia, szczęścia, chwili odpoczynku, która sprawiła, że poczułeś się po prostu dobrze. Czy w tym momencie świat wkoło nie wydawał się jakby ładniejszy? Te strugi grudniowego deszczu ze śniegiem, zamieniające się w błotko na parkingu za oknem, wydawały się jakby były lżejsze, ładniejsze, może zwiastują w końcu małe przymrozki i biały, słoneczny weekend? Można się rozmarzyć… To, na ile czujemy satysfakcję z tego co robimy, w dużym stopniu wpływa na to, jak odbieramy otaczającą rzeczywistość.
Wszystkie artykuły

JAK ZWIĘKSZYĆ EFEKTYWNOŚĆ SESJI KREATYWNEJ NA 6 SPOSOBÓW?
Każdemu chyba obiło się o uszy zdanie „Podczas burzy mózgów nie krytykujemy pomysłów”. Czy jednak powinniśmy wdrażać bezsensowne pomysły? Niezupełnie. Poza tym – nie jest to jedyna zasada, o której warto pamiętać. Jakie są pozostałe zasady wpływające na efektywność sesji kreatywnej? Pobierz i wydrukuj rysunkowe 6 zasad pracy kreatywnej # Wszyscy słyszeli, żeby „podczas burzy mózgów nie krytykować pomysłów”. Czy to jedyna zasada pracy kreatywnej, o której warto pamiętać?

SZKOLENIA Z KREATYWNOŚCI DLA PRACOWNIKÓW. JAKIE KORZYŚCI PŁYNĄ Z ROZWOJU UMIEJĘTNOŚCI KREATYWNEGO MYŚLENIA?
Dziś chyba nikt nie ma wątpliwości, że w pracowników należy inwestować. Aby firma mogła odnieść sukces, potrzebni są odpowiedni ludzie posiadający umiejętności, które pozwolą na sprawne prowadzenie biznesu. To właśnie od ich wiedzy i zaangażowania w pracę, zależą efekty biznesowe zespołów, działów i całych organizacji. Pojawia się jednak pytanie, czy po przeprowadzeniu początkowego szkolenia zawodowego, dla nowego pracownika, warto rozwijać jego kompetencje w zakresie kreatywnego myślenia? Szkolenia, a zwłaszcza szkolenia umiejętności twardych (zawodowe),są kluczowym obszarem debaty na wielu konferencjach. Istnieje bowiem wiele powodów, aby stwierdzić, że pierwsze szkolenie pracownika powinno być w dłuższej perspektywie tylko początkiem jego edukacji. Regularne działania wspierające rozwój kompetencji miękkich pracownika są istotne, ponieważ podnoszą nie tylko wiedzę i umiejętności specjalistyczne, ale również efektywność osobistą w realizowaniu codziennych zadań. A to, w perspektywie czasu, przekłada się na poprawę wyników finansowych firmy. Oto 6 powodów, dla których rozwój kreatywności pracowników może mieć pozytywny wpływ na poziom realizacji założonych celów.

Design thinking w biznesie: klucz do generowania unikalnych rozwiązań
Design thinking – od zdefiniowania problemu do prototypu Design Thinking to metoda… Proces projektowania (design thinking / service design) to usystematyzowane podejście kreowania innowacyjnych produków i usług w biznesie. Bazuje na dobrym zrozumieniu potrzeb i problemów naszych klientów, interdyscyplinarności wiedzy i doświadczeń członków zespołu projektowego, oraz kreatywności (jako kompetencja) osób zaangażowanych w proces design thinking. Design thinking to metoda, która pozwala na tworzenie nowych produktów poprzez głębokie zrozumienie problemów i potrzeb użytkowników. Proces ten składa się z kilku kolejnych etapów, zaczynając od pierwszego kroku, jakim jest empatia, gdzie analizujemy i oceniamy potrzeby użytkowników. Następnie przechodzimy do definiowania problemu, co w kolejnym kroku prowadzi do etapu generowania pomysłów. Kolejny etap to prototypowania i testowanie, w którym tworzymy wizualne prototypy naszych rozwiązań, które następnie są testowane i oceniane. Tak opracowane pomysły w etaptach procesu Design Thinking świetnie nadają się do ostatecznego etapu z perspektywy biznesu – wdrożenia. Tu sprawdzone i udoskonalone rozwiązania są wprowadzane na rynek korzystając z technik projektowania innowacji. Co składa się na kreatywność, a co na klimat dla kreatywności? I jak to wszystko ma się do design thinking? Kreatywność to umiejętność generowania wielu różnorodnych i oryginalnych pomysłów. Innowacyjność – to umiejętność przekuwania tych pomysłów w dochodowe produkty lub usługi. Co jest ważniejsze w tworzeniu nowych produktów i usług – wykorzystanie narzędzi (np.: design thinking) w praktyce, czy postawa i klimat w zespole projektowym? Dyskusje na ten temat potrafią rozgrzać do czerwoności środowisko moderatorów i trenerów design thinking… dorzućmy do tego jeszcze zastosowanie nowinek technologicznych i ciężko będzie wybrać to, na czym powinniśmy skupić się w pierwszej kolejności. Jednak badania wskazują na to, że kompetencje uczestników sesji generowania pomysłów to dopiero początek. Finalny efekt to wypadkowa interakcji człowieka (z jego talentami i kompetencjami) z warunkami środowiska, w którym się znalazł. Katalizatorem tego wszystkiego będzie też wykorzystanie metodologii design thinking etap po etapie. W ostatnich latach psychologowie intensywnie badali temat efektywności procesów kreatywnych w środowisku pracy. Jeśli chodzi o indywidualne kompetencje, wpływające na efektywność procesów projektowania, na uwagę zasługują przede wszystkim: wiedza i doświadczenie efektywna komunikacja i sprawny przepływ informacji kompetencje w zakresie przeprowadzania procesu kreatywnego indywidualne cechy charakteru Z drugiej strony – w świetle najnowszych badań coraz większą wagę przykłada się nie tyle do umiejętności poszczególnych pracowników, co do klimatu panującego w ich środowisku pracy. Okazuje się, że w sposób istotny wpływa on na efektywność procesu generowania pomysłów i wdrażania innowacji. Przez klimat rozumiemy dyskusje na temat empatii i potrzeb użytkowników. efektywność współpracy jakość interakcji w grupie czy zespole jakoś przywództwa struktura organizacji Co więcej, badania wskazały, że klimat może być nawet ważniejszy niż indywidualne predyspozycje członków zespołu. Czynniki budujące klimat w Design Thinking Światowej klasy ekspertem w temacie klimatu dla kreatywności jest Teresa Amabile – psycholog twórczości, która od ponad 30-stu lat prowadzi badania, poszukując odpowiedzi na pytanie: co motywuje pracowników, by sami z siebie chcieli tworzyć pomysły i wdrażać innowacje? Jej zdaniem kluczowe znaczenie mają: autonomia w działaniu, która zwykle jest punktem wyjścia myślenia projektowego intelektualne wyzwania, mogą być skutecznie adresowane za pomocą prototypów, które pozwalają tworzyć nowe rozwiązania dostępność nawet niewielkich zasobów budżetowych, może wspierać procesy prototypowania i testowania, które są kluczowymi etapami w metodzie design thinking wysoka jakość współpracy zespołu projektowego, który definiuje wyzwania, identyfikuje odbiorców, bierze udział w burzy mózgów i finalnie tworzy rozwiązania z wykorzystaniem design thinking wsparcie przełożonych i managerów, którzy często nie wiedzą czym jest design thinking, ale dopingują swój zespół w rozwiązywaniu problemów Pokusiliśmy się o przejrzenie ponad 30-stu prac innych autorów w tej dziedzinie i cóż… nic dziwnego, że Teresa Amabile jest traktowana jako autorytet w tym obszarze. Większość badań potwierdza jej wnioski, szczególnie gdy patrzymy na efektywność pracy kreatywnej w czasach trudnych dla organizacji, pod presją czasu lub w mocno konkurencyjnej branży.

KRÓTKI PRZEWODNIK DO NAJBARDZIEJ KREATYWNEJ CZĘŚCI TWOJEGO MÓZGU
Chciałbyś sprawić, aby Twój mózg myślał bardziej kreatywnie? Oczywiście, że tak! Kluczem jest dobre wykorzystanie już obecnego w Twoim mózgu systemu do generowania m.in. swobodnych skojarzeń.Jednak żeby go użyć, musisz najpierw nauczyć się tego, jak dany system działa. W tym celu zapraszamy do przeczytania poniższego artykułu.

NIE BÓJ SIĘ PORAŻKI! MOŻE TO ONA JEST KLUCZEM DO KREATYWNOŚCI?
Jako czytelnicy naszego bloga na pewno wiecie, że nie ma złych pomysłów. Istotne jest, aby nie przejmować się, kiedy któraś z wprowadzonych idei nie zakończy się sukcesem. Możliwe, że teraz myślicie: „ale jak to? jak porażka może przyczynić się do końcowego sukcesu?“. Oto 2 przykłady, które udowadniają, że aby odnieść sukces, często najpierw trzeba odnieść porażkę!

PRACA KREATYWNA W ZESPOLE – 10 RZECZY, KTÓRYCH UCZY NAS PIXAR
„Toy Story”, „Gdzie jest Nemo?”, „Ratatuj”, „W głowie się nie mieści…” Wytwórnia Pixar stworzyła jedne z najbardziej rozpoznawalnych filmów animowanych ostatnich 20 lat. Ed Catmull, prezes Walt Disney i Pixar Animation, w swojej książce „Creativity, Inc.” pisze, że nie jest to przypadek, ale rezultat pracy kreatywnej w zespole opartej na wzajemnej szczerości, podejmowaniu wyzwań i nauce na błędach. Czego możemy nauczyć się od ekipy Pixara na temat pracy kreatywnej w zespole? 1. Kreatywność to zespołowe zadanie Mamy tendencję do wyobrażania sobie wybitnych jednostek – herosów kreatywności, którzy w pojedynkę tworzą przełomowe innowacje. W rzeczywistości jednak najlepsze pomysły powstają jako rezultat zespołowej pracy i wzajemnej inspiracji. Pixar mocno to podkreśla zarówno poprzez płaską strukturę, zaskakującą w tak dużej firmie, sposób podejmowania decyzji, jak i drobiazgi – np. rezygnację z zarezerwowanych miejsc parkingowych. 2. Krytyka nie musi zabijać kreatywności W zespole, w którym panuje prawdziwa szczerość i zaufanie, krytyczne uwagi motywują do ulepszenia koncepcji i zrealizowania pomysłu o jak najwyższej jakości. „Wierzymy, że pomysły – w tym również filmy – stają się genialne dopiero, gdy je podważamy i testujemy” – mówi Catmull. Z naszego doświadczenia pracy z zespołami możemy dodać, że warunkiem stosowania konstruktywnej krytyki jest też mocne poczucie dążenia do wspólnego celu przez zespół. 3. Warto eksperymentować i uczyć się na błędach Proces tworzenia filmów przez ekipę Pixar można obrazowo opisać jako, stanie jedną nogą mocno na obszarze centralnej koncepcji lub wartości, a drugą badanie gruntu tak długo, aż znajdzie się optymalne rozwiązanie. W książce można prześledzić ewolucję powstawania filmów takich jak „Potwory i spółka” podczas lat pracy nad ich powstaniem. Dla kreatywnego zespołu odrzucanie koncepcji i zastępowanie ich nowymi nie oznacza starty czasu lub porażki – jest raczej dowodem elastyczności myślenia i dbałości o najwyższą jakość. 4. Zabawa jest ważna! Można zobaczyć to w kulturze organizacyjnej firmy, której ważną część stanowi humor, świętowanie sukcesów i zagospodarowywanie przestrzeni biurowej zespołowymi gadżetami i pamiątkami. Jednak chodzi o coś więcej. Niektóre z najbardziej przełomowych pomysłów powstały jako efekt pracy nad krótkimi filmikami, które zespoły Pixara tworzą, aby wypróbowywać nowe pomysły i uczyć się twórczej współpracy. 5. Pomocne procesy – możliwe? Pomimo swojej dużej elastyczności Pixar tworzy struktury i procesy, promujące kreatywność. Dlaczego? W książce możemy przeczytać „Ludzie, którzy biorą się za zaawansowane kreatywne koncepcje, prędzej czy później poczują się zagubieni”. Przydatne są wtedy narzędzia i procedury pomyślane jako pomoc w trudnych momentach zastoju kreatywnego. 6. Nie podejmujesz naprawdę ryzyka, jeśli nie pozwalasz sobie na błędy Stworzenie organizacji, w której panuje prawdziwe przyzwolenie na naukę na błędach to prawdziwa sztuka. W tym punkcie najpełniej łączy się temat budowania zespołu i kreatywnego myślenia, bo tylko wspierający zespół potrafi stworzyć atmosferę, w której nie boimy się podejmować ryzyka. Przykład Pixara pokazuje, że najwięksi gracze na rynku doceniają wartość zespołu jako bazy dla tworzenia innowacji. 7. Nauka i sztuka uzupełniają się Czytając książkę Catmull’a widzimy, jak dzięki połączeniu techniki i sztuki tworzenia historii powstają filmy jednocześnie innowacyjne i ponadczasowe. Tworząc kreatywne rozwiązania warto więc zastanowić się, czy nie zaniedbujemy żadnej ze stron? Na myśl przychodzi też temat uzupełniania się ról w zespole. 8. Jak przezwyciężać lęk? Kreatywność potrafi budzić w nas lęk. Obawiamy się tego, jak ludzie ocenią nasze pomysły i tego, że nie uda nam się zrealizować celu. Historia Pixara pokazuje, że ten lęk jest nieodłącznym elementem prawdziwej kreatywności. Osobny rozdział książki poświęcony jest reżyserom i ich sposobom na radzenie sobie z tym zjawiskiem. 9. Celem współpracy nie jest kreatywność Celem Pixara jest stworzenie historii, zwykle silnie bazujących na emocjach. W procesie kreatywnym warto koncentrować się na osiągnięciu rezultatu, na odbiorcy naszego rozwiązania i podejmowaniu ryzyka, a nie na kreatywności samej w sobie. 10. „Pomysły pochodzą od ludzi. Jednak ludzie są ważniejsi od pomysłów” Mamy tendencję do wyobrażania sobie, że pomysły krążą gdzieś w przestrzeni, w pełni uformowane, czekając na to, aż ktoś wcieli je w życie. Tak jednak nie jest. Każdy wdrożony pomysł jest wypadkową setek decyzji, podejmowanych przez wiele różnych osób. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że relacje w zespole są ważniejsze od tworzonego produktu. Po drugie, to, że powinniśmy być gotowi do porzucenia pomysłu bez brania tego osobiście. Wreszcie – nasze sukcesy w generowaniu pomysłów lub ich brak nie świadczą o nas jako o ludziach. Jesteśmy od nich ważniejsi 🙂 Na podstawie: http://www.spencerauthor.com/pixar-creative-collaboration/ Opracowanie: Zosia Augustyniak Interesuje Cię temat kreatywności w Twojej organizacji? Zobacz, co mamy do zaoferowania!
