7 POWODÓW, DLA KTÓRYCH KREATYWNI LIDERZY POWINNI GRAĆ W WIĘCEJ GIER

Czas czytania: 4min.

 

Według Platona, można dowiedzieć się więcej o człowieku w czasie jednogodzinnej gry niż podczas rocznej konwersacji. Dobrym przykładem gier do wykorzystania są te z teatru improwizacji. Pomagają nam się rozluźnić, a także sprawić, że staniemy się bardziej chętni do zabawy, elastyczni oraz nabędziemy kreatywnych umiejętności przywódczych. Oto 7 powodów, dla których warto zacząć grać w więcej gier.

1. Nauka życiowych lekcji bez realnych konsekwencji

Dobrze zaprojektowane gry edukacyjne mogą imitować życie lub pracę. Wyzwalają podobne zachowania, dzięki czemu można zaobserwować automatyczne reakcje i wzorce zachowań. Dodatkowo, gra nie skutkuje konsekwencjami w prawdziwym życiu, więc bezpiecznie można eksperymentować z nowymi zachowaniami. Po zakończeniu gry wiemy, że była to jedynie zabawa, ale jednocześnie ucząca przydatnych i życiowych lekcji.

2. Ćwiczenie ponoszenia porażek i podejmowanie ryzyka

Tradycyjne nauczanie i wychowanie zawsze zachęcało nas do logicznego rozumowania i nie podejmowania ryzyka, dmuchania na zimne. Skutkuje to tym, że mało z nas ma doświadczenie w ryzykowaniu i ponoszeniu porażek. Zazwyczaj są dwa standardowe scenariusze: a) podejmij ryzyko i osiągnij sukces lub b) podejmij ryzyko, ponieś porażkę, poczuj się zawstydzony i przestań próbować. Gry z teatru improwizacji uczą nas podejmowania ryzyka, osiągania sukcesu lub porażki, bycia ciekawym powodów, dla których stało się tak a nie inaczej, radości, a następnie podjęcia kolejnej próby. Brak strachu przed podjęciem ryzyka, nawet jeśli miałoby to
zakończyć się porażką, jest bardzo istotne dla innowacyjnego stylu myślenia.

3. Gra łączy

W grze bez rywalizacji, każdy jest sobie równy. Język, praca, tradycyjne umiejętności czy status nie mają znaczenia w czasie gry. Jeśli otoczenie jest odpowiednio dostosowane, ludzie mają poczucie, że mogą być sobą. Dzięki temu, jest im łatwiej pracować w grupie. Kiedy sytuacja, w której się znajdujemy wykroczy poza naszą strefę komfortu, nawiązywanie kontaktu z innymi osobami jest szybsze i bardziej bezpośrednie. Co więcej, gra wzbudza poczucie przynależności, co pozwala na lepszą integracje grupy. 
r

4. Gra otwiera umysł i odkrywa nowe możliwości

Kiedy odpuścimy sobie potrzebę bycia osobą, która ma zawsze rację, można wymyślić niespodziewane rozwiązania, które wcześniej były przez nas samych blokowane. Co by było gdybyś podzielił się swoją pierwszą myślą, bez zastanawiania się czy ma ona sens? Jasne, może to nic nie wnosić, ale może także być znakomita. Więc chyba warto podjąć to ryzyko? Poprzez odgrywanie różnych scenariuszy możemy odkryć wiele różnych rozwiązań, a ich ocenę zostawić na później. Kiedy „tylko gramy“ i nie boimy się oceny przez innych możemy wymyślić innowacyjne rozwiązania.

5. Gra wprawia się w stan flow


Gra jest czynnością, która dzieje się całkowicie w teraźniejszości, pozwala nam na skupienie się na „tu i teraz“, bez rozmyślania o przeszłości czy przyszłości. Mihály Csíkszentmihályi, specjalista psychologii pozytywnej, zdefiniował flow jako „stan między satysfakcją a euforią, wywołany całkowitym oddaniem się jakiejś czynności“. Kiedy jesteśmy całkowicie pochłonięci wykonywaną aktywnością czas płynie szybko a nasze ego daje nam chwile wytchnienia. Znowu, gry wywodzące się z teatru improwizacji najlepiej pozwalają na skupienie się na teraźniejszości, jako że bycie obecnym i umiejętność radzenia sobie ze stresem jest jedną z jego podstaw. 
\n
6. Gra przygotowuje Cię do rozwiązywania skomplikowanych sytuacji.

W czasie grania, często nie znamy wszystkich zasad i musimy radzić sobie z ciągle to zmieniającymi się okolicznościami. Takie warunki szkolą nas do ćwiczenia sposobu myślenia niezbędnego do rozwiązywania skomplikowanych sytuacji życiowych lub zawodowych. Co więcej, gra jest często nieliniowa, a więc osoby próbujące poradzić sobie w grze poprzez planowanie, poniosą porażkę. Należy więc skupić się na umiejętności szybkiego reagowania na nowe, niespodziewane wydarzenia.
n
7. Gra wyzwala Twoją kreatywność


Wszyscy jesteśmy kreatywni, ale wiele z nas błędnie wierzy, że wcale tak nie jest. To sprowadza się do tego, jak byliśmy kształceni jako dzieci, biorąc pod uwagę to, że wiele szkół nie skupia się na wzbudzaniu kreatywności, a zamiast tego podkreśla wartość dostosowywania się do innych, konformizmu. Co jeśli bylibyśmy zachęcani do używania naszej wyobraźni?