Recivio: Innowacja w branży rolno-spożywczej, która wygrała Challenge Labs 2023

Czas czytania: 15min.

W ubiegłym roku podczas maratonu projektowania innowacji EIT Food Challenge Labs 2023 dla branży rolno-spożywczej, zespół Wars (obecnie Recivio) zdobył główną nagrodę oraz 2000 euro na rozwój swojego nowatorskiego pomysłu. W skład zwycięskiego zespołu weszli: Monika Zakrzewska, Anastazja Kaczmarek-Pękalska, Radosław Cylwik, Igor Sawczuk, Aleksandra Pakuła.

Obecnie, zespół Recivio reprezentuje 3 innowatorów: Monika (CEO), Anastazja (Head of Business Relations), Radek (Head of Product), którzy łączą społeczność i technologię w działaniach na rzecz zrównoważonej gospodarki odpadami. Zespół planuje już wejście na rynek z aplikacją, która zachęci do zwracania opakowań w zamkniętym obiegu i skutecznie pomoże wypracować nawyki właściwej segregacji odpadów. Dzięki grywalizacji użytkownicy zyskają dodatkowe benefity za właściwe gospodarowanie odpadami, a partnerzy biznesowi odzyskają surowiec z rynku i zmniejszą ślad węglowy promując markę w proekologicznych wyzwaniach.

Kim są członkowie zespołu Recivio?

Zespół Recivio to troje innowatorów, którym nie są obojętne losy naszej planety! Monika, Anastazja i Radek, to drużyna, którą łączy pasja do wykorzystywania nowych technologii we wdrażaniu rozwiązań promujących zrównoważony rozwój.

Anastazja, jest absolwentką kierunku studiów Ochrona Środowiska. Przez wiele lat była instruktorką tenisa i koordynowała pracę Akademii Tenisowej. Obecnie Specjalizuje się w prowadzeniu projektów z branży eksportowej oraz IT/ICT na arenie międzynarodowej. W Recivio doskonale sprawdza się w roli Head of Business Relations i nieustannie dba o sieć partnerów i PR marki. Mocną stroną Anastazji jest upór i wytrwałość w dążeniu do założonego celu, które skutecznie przeniosła z kortów tenisowych do biznesu.

Radek posiada bogate doświadczenie w zarządzaniu własnym biznesem, dlatego rozumie z jakimi wyzwaniami wiąże się prowadzenie spółki. Dzięki swojej pasji do technologii, wspiera zespół w roli Head of Product i odpowiada za UX/UI rozwiązań zespołu Recivio. Wnosi kluczową wartość w tworzeniu przepływów i scenariuszy aplikacji przewidując zachowania konsumentów i rozwiązując potencjalne problemy w trybie prewencyjnym.

Monika wnosi do zespołu kompetencje z zakresu tworzenia krótko i długoterminowych strategii, analiz finansowych i negocjacji biznesowych. Jako CEO dba, aby zespół podążał we wspólnym kierunku, kontroluje przebieg projektów i czynnie uczestniczy w ich realizacji. Wykorzystuje doświadczenie zdobyte w konkursach startupowych jak Empowering Women in Agrifood (EIT Food) oraz akademii dla startupów prowadzonych przez kobiety – Shesnnovation Academy (Fundacja Perspektywy). 

 

Czy znaliście się przed udziałem w Challenge Labs 2023, jaki wpływ na Wasze wspólne działania miał udział w Challenge Labs?

Challange Labs 2023 nas połączył! Nie wiem według jakiego klucza dobierano zespoły, ale osoba, która to zrobiła, zrobiła to dobrze! Od początku warsztatów poczuliśmy “chemię” w zespole. Nasze kompetencje doskonale się uzupełniały, a praca nad projektem przebiegała w atmosferze kreatywnych i konstruktywnych dyskusji. Świetnie się bawiliśmy wymyślając kolejne wersje naszego rozwiązania. – mówi Monika Zakrzewska, CEO Recivio.

 

Motywacje i cele

Każdy projekt zaczyna się od pewnych motywacji i celów, które napędzają jego twórców do działania. Zespół Recivio nie był wyjątkiem. Co zainspirowało ich do wzięcia udziału w Challenge Labs 2023 i jakie mieli cele na początku tej podróży?

Dla mnie osobiście był to drugi udział w Challenge Labs i już za pierwszym razem projekt wyszedł poza ramy samego hackatonu. Myślę, że jest to potwierdzenie jak wiele możliwości daje udział w warsztatach i networking z ludźmi o podobnych wartościach. Główną motywacją dla nas wszystkich była chęć spróbowania swoich sił w zastosowaniu metod design thinking oraz udział w projekcie, który nie pozostaje obojętny dla zrównoważonego rozwoju i wpływu na środowisko naturalne. – komentuje Monika Zakrzewska, CEO Recivio.

Rozwój umiejętności i projektu

Udział w tak intensywnym maratonie projektowania jak Challenge Labs to doskonała okazja do rozwoju umiejętności i zdobycia nowej wiedzy.
Jakie konkretne umiejętności rozwinęli członkowie zespołu Recivio podczas tego wydarzenia?

Mimo, że metody design thinking nie były nam obce, zweryfikowaliśmy nasze umiejętności w praktyce. Nauczyliśmy się dyscypliny projektowej i tego jak sprinty pod presją czasu poprawiają dynamikę pracy. W ramach samego CL zrobiliśmy chyba trzy pivoty! Istotną wartością były również konsultacje [przyp. red. z mentorami i konsumentami] i tu nauczyliśmy się, że obrona naszej wizji nie zawsze daje właściwe rezultaty. Otworzyliśmy się na słuchanie potencjalnych klientów, i tak po niespełna roku od hackatonu jesteśmy o krok przed pilotażem naszego rozwiązania.

 

Jak wygrana w Challenge Labs 2023 wpłynęła na Wasz zespół i rozwój projektu Recivio?

Wygrana potwierdziła, że jesteśmy we właściwym miejscu. Pokazała, że w tym składzie możemy wiele osiągnąć, a kierunek który obraliśmy ma sens! Na finałowej prezentacji spotkaliśmy się pierwszy raz offline, byliśmy przekonani, że niezależnie od wyniku pójdziemy z tym projektem dalej. Sama wygrana dodała wiatru w żagle, a opinie Jury i komentarze jakie otrzymaliśmy po sesji pitchingowej potwierdziły potencjał naszego rozwiązania.

 

Droga sukcesu

Od momentu zwycięstwa w Challenge Labs 2023, projekt Recivio przeszedł ewolucję.

Jak wyglądał rozwój Waszego pomysłu od momentu zwycięstwa w Challenge Labs do dnia dzisiejszego?

Pomysł ewoluował z tygodnia na tydzień, testowaliśmy dziesiątki hipotez, zbieraliśmy opinie ekspertów i potencjalnych klientów. Staraliśmy się podchodzić elastycznie i wyciągać lekcje ze scenariuszy, które nie spotkały się z pozytywnym odbiorem. Stworzyliśmy kilka ścieżek rozwoju i ostatecznie wybraliśmy wersję aplikacji, którą niebawem będziemy testować w wybranych miastach w Polsce w ramach inkubacji w programie Unicorn Hub 2.0. Ostatecznie postawiliśmy na grywalizację, a integracja z systemem kaucyjnym przeszła ze statusu “obligatoryjne” na “opcjonalne”, dzięki czemu możemy komercjalizować nasze rozwiązanie równolegle, niezależnie od tempa wdrażania ustawy i jej postanowień. Ostatnim naszym pivotem była zmiana grupy docelowej użytkowników, co dało nowe możliwości rozwoju aplikacji.

 

Jakie wyzwania napotkaliście do tej pory rozwijając projekt Recivio? Jak poradziliście sobie z tymi wyzwaniami?

Wyzwania miały różny charakter, dotyczyły zmian w zespole, rezygnacji z pomysłów, które według nas miały ogromny potencjał i wymagały ciągłego mierzenia się z wymaganiami tzw. ustawy kaucyjnej (ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw). 

W pewnym momencie trafiliśmy na ścianę i postanowiliśmy wrócić do początku – określić jasno cel, powiedzieć głośno co dla każdego z nas jest motywacją w projekcie i zdefiniować naszą unikatową wartość. Zbudowaliśmy plan, który ma jasną strukturę realizacji i znaleźliśmy rozwiązanie, które pozwoliło nam rozwijać produkt niezależnie od postanowień ustawy.

 

W jaki sposób planujecie rozwijać Recivio? Jakie macie plany na najbliższy rok / dwa lata?

Dynamicznie! Jedna z hipotez zakłada duży przyrost użytkowników aplikacji w krótkim czasie i ten scenariusz będzie dla nas najbardziej wymagający. W ramach pilotażu jesteśmy przygotowani na różne ewentualności, natomiast plan na najbliższy rok/ dwa lata jest ambitny, ale i przemyślany. Mamy przygotowany scenariusz rozwoju aplikacji i narzędzi wspomagających integrację z systemem kaucyjnym. Natomiast podstawowym celem jest zbudowanie relacji z klientami i dostarczenie skutecznego narzędzia wspierającego zrównoważony rozwój gospodarki zamkniętego obiegu różnych frakcji opakowań i odpadów.

 

Widok MVP aplikacji zespołu Recivio

Wizja na przyszłość

Każdy innowacyjny projekt potrzebuje jasno określonej, długoterminowej wizji, która wytycza kierunek rozwoju i cele na przyszłość. Bez takiej perspektywy trudno jest utrzymać spójność działań i motywację zespołu. Zespół Recivio ma ambitne plany, które zamierza realizować w najbliższych latach. 

Myśląc długoterminowo, jak wygląda Recivio w 2030 roku?

Z pewnością chcemy kontynuować naszą misję. Wierzę, że marka Recivio może stać się znakiem skutecznego i autentycznego działania na rzecz poprawy jakości środowiska naturalnego i zrównoważonego rozwoju, zarówno lokalnie jak i na rynkach zagranicznych.

 

Jakie są główne wyzwania, które przewidujecie na drodze do realizacji Waszych długoterminowych celów?

Trzy hasła: development, społeczność i przeciwdziałanie greenwashingowi.
Po pierwsze, poprzez nasze działania chcemy potwierdzić, że można realizować cele prośrodowiskowe w rzetelny i uczciwy sposób. 

Po drugie, mamy kreatywny plan rozwoju grywalizacji w naszej aplikacji z zastosowaniem elementów VR oraz sztucznej inteligencji, przy jednoczesnym zachowaniu balansu między akcjami w świecie wirtualnym i rzeczywistym.

Po trzecie chcemy realnie wpływać na zachowania społeczne, budując pozytywne nawyki w obszarze segregacji odpadów i recyklingu.

 

Kluczowe wsparcie i rozszerzenie zespołu

Sukces w rozwijaniu projektu często zależy od wsparcia zewnętrznego oraz rozszerzenia składu zespołu. Jakie wsparcie było kluczowe dla zespołu Recivio i jakie mają plany dotyczące przyszłych rekrutacji?

Co najbardziej Wam się podoba w rozwijaniu Recivio? Jakie wsparcie okazało się kluczowe w dotychczasowym rozwoju projektu?

Weryfikacja pomysłów z podejściem “sky is the limit”. Mimo, że każdy z nas specjalizuje się w jakiejś dziedzinie, nie zamykamy się wyłącznie na projekty, które mieszczą się w zakresie naszych kompetencji. Szukanie nieszablonowych rozwiązań i podejmowanie wyzwań z dewizą “zróbmy pierwszy krok i zobaczymy jaka będzie odpowiedź”, powoduje, że docieramy do zaskakujących wniosków i opinii. Wartościową lekcją była dla nas współpraca z moderatorką naszego zespołu w CL – Aleksandrą Michalską. W trakcie przeprowadzania konsultacji sprowadzała nas na właściwy tor, żeby efektywnie wykorzystać czas i właściwie formułować pytania. Wskazówki, jakie dostaliśmy od Aleksandry wykorzystujemy w naszych cyklicznych spotkaniach i rozmowach z partnerami.

 

W jaki sposób planujecie rozszerzać zespół i jakie kompetencje będą najbardziej pożądane w przyszłych rekrutacjach?

Marketing, marketing i jeszcze raz marketing. Ze względu na plany rozwoju Recivio, będziemy potrzebowali silne zasoby do realizacji strategii promocji, komunikacji oraz budowania tożsamości marki. Z pewnością tę rolę będziemy uzupełniać w pierwszej kolejności. Widzimy również zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu budowania relacji z klientami i obsługi posprzedażowej.

 

Motywacja i rekomendacje

Odpowiednia motywacja i zaangażowanie zespołu są kluczowe dla skutecznej realizacji planów i strategii. Bez nich trudno jest dążyć do ambitnych celów i utrzymać stały rozwój projektu. Wysoka motywacja pozwala zespołowi nie tylko pokonywać codzienne wyzwania, ale także inspirować się nawzajem do osiągania coraz lepszych wyników. 

Jakie strategie stosuje zespół Recivio, aby utrzymać wysokie zaangażowanie w zespole? 

Balans między kreatywnością i biznesem, otwarte, konstruktywne dyskusje i szybkie przechodzenie do weryfikacji hipotez. Taki styl pracy pozwala na utrzymanie dobrej dynamiki projektów i zaangażowania w realizację. Duże znaczenie mają również role przydzielone w projektach, podchodzimy elastycznie do podziału zadań, tak by optymalnie wykorzystywać kompetencje i łączyć je z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi zespołu.

 

Komu polecilibyście udział w Challenge Labs?

Tak naprawdę każdemu, kto chce sprawdzić swoje siły w poszukiwaniu rozwiązań dla istotnych społecznie problemów i przeżyć własną projektową przygodę. Niezależnie od specjalizacji, doświadczenia i tego czy wcześniej miał styczność z metodami design thinking, każdy może wnieść do zespołu istotną wartość.

 

Ty też możesz tworzyć innowacje, tak jak drużyna Recivio. Jako uczestnik, zgłaszając się do wydarzeń, hakcathonów, design sprintów i na warsztaty, które organizujemy lub… jako organizator podobnych warsztatów. Chcesz wiedzieć więcej? Dołącz do naszej społeczności i śledź nas na Facebooku, LinkedIn i Instagramie

Zgarniaj najświeższe info na maila i zapisz się na nasz newsletter. A jeśli chcesz pogadać z nami o hackathonach, design sprintach czy warsztatach projektowania innowacji, zarezerwuj spotkanie z nami. 

 

Całą generatorową ekipą trzymamy kciuki za zespół Recivio! Powodzenia!

Więcej o maratonie projektowania innowacji Challenge Labs przeczytasz tutajlub zobaczysz na poniższym filmie.