Nie bój się porażki! Może to ona jest kluczem do kreatywności?

Strona główna >> Kreatywność >> Nie bój się porażki! Może to ona jest kluczem do kreatywności?

Kategorie

Kreatywność

Komunikacja w biznesie

Design Thinking

Budowanie zespołu


BĄDŹ NA BIEŻĄCO:




Tagi

porażka_a_kreatywność

Jako czytelnicy naszego bloga na pewno wiecie, że nie ma złych pomysłów. Istotne jest, aby nie przejmować się, kiedy któraś z wprowadzonych idei nie zakończy się sukcesem. Możliwe, że teraz myślicie: „ale jak to? jak porażka może przyczynić się do końcowego sukcesu?“. Oto 2 przykłady, które udowadniają, że aby odnieść sukces, często najpierw trzeba odnieść porażkę!
 
Steve Jobs i Apple
 
Żadna lista sławnych porażek nie byłaby pełna bez Steve’a Jobs’a i Apple. Jest to jednak inna historia od pozostałych – Jobs najpierw odniósł wielki sukces, a dopiero potem dużą porażkę. Został wyrzucony z firmy, którą założył. Po takiej sytuacji ciężko nie postrzegać siebie jako „chodzącą porażkę”. Po odejściu Jobs’a firma odniosła wielkie straty. Po kilkunastu latach, kiedy Apple było już na skraju bankructwa, Jobs wrócił do firmy i nie tylko zmienił ją w jedną z największych firm na świecie, ale także fundamentalnie zmienił przemysł muzyczny, telefonów komórkowych i przetwarzania danych. Jobs wniósł do firmy całą gamę nowych, kreatywnych pomysłów, tworząc IPod’a, iMac’a i Iphone’a. Pomyślcie, jak inny byłby teraz świat technologii gdyby Jobs poddał się po swojej porażce. Nic dziwnego, że w 2005, Jobs powiedział „Wtedy tego nie widziałem, ale okazało się, że zostanie zwolnionym z Apple było najlepszą rzeczą, jaka mogła mi się przydarzyć“.
 

Walt Disney
 

Prawdopodobnie najbardziej znaną korporacją mediową, jaka kiedykolwiek istniała jest Walt Disney Company. Stworzone przez nią postaci, takie jak Myszka Miki czy Kaczor Donald, są kochane na całym świecie. Disney wykreował niektóre z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie w pop kulturze, łącznie ze Star Wars, Marvel Comics i Pixar. Ta ostatnia nauczyła nas kilku ważnych zasad związanych z kreatywnością w zespole.
 

Jednak nie byłoby tego wszystkiego, gdyby Walt Disney poddał się po napotkaniu pierwszych porażek. We wczesnych latach dwudziestych, Disney został zwolniony z gazety Missouri, za „bycie niewystarczająco kreatywnym“. Disney jednak się nie poddał i w 1921 założył swoje pierwsze studio animacji, które po dwóch lat zbankrutowało. Właśnie wtedy Disney postanowił przenieść się na zachód i spełnić swoje marzenia w Hollywood.Po pozbieraniu się po porażce, Disney założył Disney Brothers Cartoon Studio, które potem zmieniła nazwę na Walt Disney Studio. W trakcie swojego życia Disney otrzymał 59 nominacji do nagrody Akademii Filmowej – Oscara i wygrał 22 z nich. Tak jak Walt Disney powiedział w 1957:

„Cała różnorodność, której doświadczyłem w swoim życiu, wszystkie moje problemy i przeszkody umocniły mnie… Może nie zdajesz sobie z tego sprawy, kiedy to się dzieje, ale prawdziwy cios może być dla Ciebie najlepszą rzeczą na świecie“.

 

Walt Disney cechował się kreatywnością i wielkimi pomysłami. Porażki sprawiały, że wymyślał co raz to nowsze rozwiązania. Stworzył innowacyjną metodę pracy, zwaną strategią Walta Disney’a, która nadal wykorzystywana jest przez wiele firm.
 

Podsumowując, opisane przykłady pokazują, że porażka jest często czynnikiem napędzającym kreatywność i chęć wymyślania nowych rozwiązań. Ważne, żeby na bieżąco wyciągać wnioski z niepowodzeń i dążyć do stałego ulepszania pomysłów.
 

Opracowanie: Weronika Fryszkiewicz
 

Źródło: https://www.fastcompany.com/90217870/4-famous-failures-that-became-massive-successes

Komentarze

komentarze

Przeczytaj również

Podobało Ci się?

Podziel się wpisem ze znajomymi!

Komentarze