Praca kreatywna w zespole – 10 rzeczy, których uczy nas Pixar

Strona główna >> Kreatywność >> Praca kreatywna w zespole – 10 rzeczy, których uczy nas Pixar

Kategorie

Kreatywność

Komunikacja w biznesie

Design Thinking

Budowanie zespołu


BĄDŹ NA BIEŻĄCO:




Tagi

Pixar_Logo

„Toy Story”, „Gdzie jest Nemo?”, „Ratatuj”, „W głowie się nie mieści…” Wytwórnia Pixar stworzyła jedne z najbardziej rozpoznawalnych filmów animowanych ostatnich 20 lat.
Ed Catmull, prezes Walt Disnay i Pixar Animation, w swojej książce „Creativity, Inc.” pisze, że nie jest to przypadek, ale rezultat pracy kreatywnej w zespole opartej na wzajemnej szczerości, podejmowania wyzwań i nauki na błędach.
 
Czego możemy nauczyć się od ekipy Pixara na temat pracy kreatywnej w zespole?

1. Kreatywność to zespołowe zadanie

 
Mamy tendencję do wyobrażania sobie wybitnych jednostek – herosów kreatywności, którzy w pojedynkę tworzą przełomowe innowacje.

W rzeczywistości jednak najlepsze pomysły powstają jako rezultat

zespołowej pracy i wzajemnej inspiracji

. Pixar mocno to podkreśla zarówno poprzez płaską strukturę, zaskakującą w tak dużej firmie, sposób podejmowania decyzji, jak i drobiazgi – np. rezygnację z zarezerwowanych miejsc parkingowych.

2. Krytyka nie musi zabijać kreatywność
W zespole, w którym panuje prawdziwa szczerość i zaufanie, krytyczne uwagi motywują do ulepszenia koncepcji i zrealizowania pomysłu o jak najwyższej jakości. „Wierzymy, że pomysły – w tym również filmy – stają się genialne dopiero, gdy je podważamy i testujemy” – mówi Catmull.
Z naszego doświadczenia pracy z zespołami możemy dodać, że warunkiem stosowania konstruktywnej krytyki jest też mocne poczucie dążenia do wspólnego celu przez zespół.

3. Warto eksperymentować i uczyć się na błędach
Proces tworzenia filmów przez ekipę Pixar można obrazowo opisać jako, stanie jedną nogą mocno na obszarze centralnej koncepcji lub wartości, a drugą badanie gruntu tak długo, aż znajdzie się optymalne rozwiązanie. W książce można prześledzić ewolucję powstawania filmów takich jak „Potwory i spółka” podczas lat pracy nad ich powstaniem.

Dla kreatywnego zespołu odrzucanie

koncepcji i zastępowanie ich nowymi nie oznacza starty czasu lub porażki – jest raczej dowodem elastyczności myślenia i dbałości o najwyższą jakość.

4. Zabawa jest ważna!
Można zobaczyć to w kulturze organizacyjnej firmy, której ważną część stanowi humor, świętowanie sukcesów i zagospodarowywanie przestrzeni biurowej zespołowymi gadżetami i pamiątkami. Jednak chodzi o coś więcej. Niektóre z najbardziej przełomowych pomysłów powstały jako efekt pracy nad krótkimi filmikami, które zespoły Pixara tworzą, aby wypróbowywać nowe pomysły i uczyć się twórczej współpracy.
 
5. Pomocne procesy – możliwe?
Pomimo swojej dużej elastyczności Pixar tworzy struktury i procesy, promujące kreatywność. Dlaczego? W książce możemy przeczytać „Ludzie, którzy biorą się za zaawansowane kreatywne koncepcje, prędzej czy później poczują się zagubieni”. Przydatne są wtedy narzędzia i procedury pomyślane jako pomoc w trudnych momentach zastoju kreatywnego.

6. Nie podejmujesz naprawdę ryzyka, jeśli nie pozwalasz sobie na błędy
Stworzenie organizacji, w której panuje prawdziwe przyzwolenie na naukę na błędach to prawdziwa sztuka.

W tym punkcie najpełniej łączy się temat budowania zespołu i kreatywnego myślenia,

bo tylko wspierający zespół potrafi stworzyć atmosferę, w której nie boimy się podejmować ryzyka. Przykład Pixara pokazuje, że najwięksi gracze na rynku doceniają wartość zespołu jako bazy dla tworzenia innowacji.

7. Nauka i sztuka uzupełniają się
Czytając książkę Catmull’a widzimy, jak dzięki połączeniu techniki i sztuki tworzenia historii powstają filmy jednocześnie innowacyjne i ponadczasowe.
Tworząc kreatywne rozwiązania warto więc zastanowić się, czy nie zaniedbujemy żadnej ze stron? Na myśl przychodzi też temat uzupełniania się ról w zespole.
 
8. Jak przezwyciężać lęk?
Kreatywność potrafi budzić w nas lęk. Obawiamy się tego, jak ludzie ocenią nasze pomysły i tego, że nie uda nam się zrealizować celu. Historia Pixara pokazuje, że ten lęk jest nieodłącznym elementem prawdziwej kreatywności. Osobny rozdział książki poświęcony jest reżyserom i ich sposobom na radzenie sobie z tym zjawiskiem.
 
9. Celem współpracy nie jest kreatywność
Celem Pixara jest stworzenie historii, zwykle silnie bazujących na emocjach. W procesie kreatywnym warto koncentrować się na osiągnięciu rezultatu, na odbiorcy naszego rozwiązania i podejmowaniu ryzyka, a nie na kreatywności samej w sobie.
 
10. „Pomysły pochodzą od ludzi. Jednak ludzie są ważniejsi od pomysłów”
Mamy tendencję do wyobrażania sobie, że pomysły krążą gdzieś w przestrzeni, w pełni uformowane, czekając na to, aż ktoś wcieli je w życie. Tak jednak nie jest. Każdy wdrożony pomysł jest wypadkową setek decyzji, podejmowanych przez wiele różnych osób. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że relacje w zespole są ważniejsze od tworzonego produktu. Po drugie, to, że powinniśmy być gotowi do porzucenia pomysłu bez brania tego osobiście. Wreszcie – nasze sukcesy w generowaniu pomysłów lub ich bark nie świadczą o nas jako o ludziach. Jesteśmy od nich ważniejsi 🙂
 
 
Na podstawie: http://www.spencerauthor.com/pixar-creative-collaboration/
Opracownie: Zosia Augustyniak
 
 

Komentarze

komentarze

Przeczytaj również

O autorce

Zofia Augustyniak

W Generatorze Pomysłów zajmuje się tematami komunikacji i zwiększania efektywności współpracy w zespole. Trener LRC - kiedy tylko robi się cieplej, wyrusza w teren, żeby prowadzić dla zespołów treningi na trasach linowych. Na salę szkoleniową wraca dopiero przy ulewnym deszczu.Więcej o autorze

Podobało Ci się?

Podziel się wpisem ze znajomymi!

Komentarze