[INTRO] Jak poukładać proces kreatywny?

Strona główna >> Design Thinking >> [INTRO] Jak poukładać proces kreatywny?

Kategorie

Kreatywność

Komunikacja w biznesie

Design Thinking

Budowanie zespołu


BĄDŹ NA BIEŻĄCO:



Tagi

green-1738220_1920

Cześć!
Na początek trzy szybkie pytania:

  1. Szukasz sposobu na kreatywne rozwiązanie jakiegoś problemu?
  2. Zastanawiasz się skąd brać inspirację do tworzenia ciągle nowych rozwiązań?
  3. Poszukujesz narzędzi, które pomogą Ci w zaplanowany sposób podejść do projektowania i wdrażania innowacji w kontekście pracy zawodowej?

Jeśli na choć jedno z pytań odpowiadasz twierdząco to zapraszam Cię do zaglądania na naszego bloga w każdą kolejną środę do końca marca. Będą się tutaj co tydzień pojawiały artykuły (wraz ze studiami przypadku) opisujące kolejne kroki procesu projektowania innowacji. A dzisiaj w kilku słowach o tym, co będzie się pojawiało w każdym z nich.

Najbliższe tygodnie to będzie to czas dla nas niezwykły – będziemy w trakcie projektowania i realizacji naszego nowatorskiego pomysłu w kontekście

budowania klimatu dla kreatywności w organizacji.

Więcej informacji o samym pomyśle wkrótce – jeszcze nie chcemy zdradzać szczegółów. Ponieważ w tym procesie sami będziemy przekopywali się przez dziesiątki studiów przypadków, przykładów i ciekawych rozwiązań w kontekście pracy kreatywnej pomyśleliśmy, że będzie to świetna okazja do tego, by przedstawić Ci krok po kroku w jaki sposób podejść do sprawnego przeprowadzenia procesu twórczego – od początku do samego końca.

Artykuł ten jest zatem wprowadzeniem do serii dziesięciu kolejnych, które pojawią się przez najbliższe trzy miesiące na naszym blogu, a każdy z nich będzie opisywał jeden, konkretny krok z procesu kreatywnego. Jego celem jest przedstawienie procesu krok po kroku wraz z przykładami i narzędziami, które pomogą Ci samodzielnie odtworzyć proces projektowania innowacji do Twojego tematu / problemu / projektu czy pomysłu, nad którym chcesz pracować. W ten sposób chcemy Ci więcej powiedzieć o tym, w jaki sposób pracujemy i jak prowadzimy realizowane przez nas projekty.

Przy okazji tego artykułu do Twojej dyspozycji oddajemy również nasze dziecko, zrodzone z pracy teoretycznej, analizy ponad 80 lat badań w zakresie psychologii twórczości, oraz doświadczenia praktycznego po przeprowadzeniu ponad 400 dni warsztatów i sesji kreatywnych dla małych i dużych organizacji. Nasz model kreatywnego rozwiązywania problemów:

Idea -> Solution Desing. W aktualnej wersji przeszedł on szlif w oparciu o analizę ponad 60 innych modeli

kreatywnego rozwiązywania problemów

(cretive problem solving) i projektowania innowacji (design thinking, service design, itp.) od 1926 roku i aspiruje to bycia syntezą tych dwóch podejść.



0001



Jaki jest plan działania? Czyli jakie kroki są w tym procesie i czego spodziewać się w kolejnych tygodniach.

  1. W pierwszym kroku będziemy poszukiwali Źródła inspiracji naszego tematu. Już na samym początku procesu twórczego warto sobie zadać pytanie dlaczego właściwie chcemy się w kreatywny sposób zabrać za ten temat? Pamiętaj, że kreatywność oznacza potrzebę inwestycji dodatkowego czasu, uwagi, energii i podejmowanie ryzyka. Jeśli od początku nie masz przekonania, że warto takie zasoby włożyć w ten projekt to istnieje duża szansa, że gdzieś po drodze trudno będzie Ci znaleźć czas na pracę nad swoją koncepcją.
  2. Krok drugi to analiza oczekiwań użytkowników naszego pomysłu. Do kogo chcesz się zwrócić ze swoim pomysłem? Kto będzie jego użytkownikiem? A kto będzie sponsorem? Trafne zidentyfikowanie wartości Twojego pomysłu dla tych osób jest kluczowe dla powodzenia całego projektu.
  3. Krok trzeci to ustalenie celu. Tak, dopiero na trzecim miejscu ustalamy konkretny cel – kierunek, w którym chcemy podążać. Nie wcześniej i nie później. Tyle razy spotkałem się ze zmianami koncepcji spowodowanymi „aktualizacją oczekiwań prezesa” lub innej ważnej osoby, że proces (od pierwszego punktu) zaczynam z pewną ideą w głowie a do konkretnej roboty kreatywnej zabieram się PO zebraniu i zweryfikowaniu oczekiwań kluczowych osób.
  4. Krok czwarty to dla mnie część najprzyjemniejsza – generowanie pomysłów! Ponieważ z natury moje preferencje idą w kierunku „generatora” to na tym etapie mógłbym właściwie zakończyć już cały projekt. Niestety rzeczywistość wymaga podjęcia dodatkowych działań by pomysł zrealizować więc, ku swojemu niezadowoleniu, temu etapowi poświęcam nie więcej czasu jak każdemu innemu w całym procesie.
  5. Dalej potrzebujemy dokonać selekcji pomysłów. Straszne to uczucie wybierać tylko kilka pomysłów z ponad 200-setki, które zostały wygenerowane. To tak jakby postawić dziecko przed wyborem: tort, lody, ciasto czekoladowe i chipsy. Niby można wszystko na raz, ale konsekwencje takiej decyzji mogą (z)wrócić całkiem nagle.
  6. Krok szósty to dopracowanie koncepcji. To jest właśnie kuźnia innowacji, w której ogólne i pociągające pomysły przekuwa się w konkretne rozwiązania. Co, gdzie, kiedy, jak, z kim, dlaczego to będą pytania, przez które nie zaśniesz przez jakiś czas.
  7. Gdy masz już dopracowanych kilka rozwiązań czas na ostateczną decyzję – co realizujemy? By maksymalnie wykorzystać swoją energię, dostępny czas i finanse trzeba wybrać rozwiązanie, które będziemy wdrażać. Chyba, że jesteś milionerem i masz środki na realizację każdego z tych doprecyzowanych pomysłów. Wtedy jak najbardziej warto realizować każdy z nich ;-).
  8. Testowanie rozwiązania. Świeży, nowatorski pomysł często przegrywa w bezpośrednim starciu z inwestorem – tym złym człowiekiem, który się czepia i chce by spełnić mu jakieś wskaźniki biznesowe. By zaspokoić tą bestię (i jej mniej lub bardziej zasadne oczekiwania) trzeba pomysł przetestować. Dopaść jakiegoś potencjalnego użytkownika czy eksperta i zapytać, czy pomysł ma ręce i nogi (lub przynajmniej ma szansę na to, by z czasem je mieć).
  9. Ulepszanie rozwiązania to jeden z bardziej frustrujących etapów, bo trzeba w nim przyznać się do własnej niewiedzy i tego, że ktoś inny może jednak ma troszeczkę racji i wtedy przez płacz i zgrzytanie zębami szlifujemy i zmieniamy naszą koncepcję, która pierwotnie była tak piękna. Może dla niektórych pocieszeniem będzie fakt, że podnosi to szansę na dobre wdrożenie / sprzedanie swojego pomysłu.
  10. Planowanie wdrożenia to etap pułapka – daje złudne poczucie, że już wszystko wiesz, że już działania są określone, role przydzielone, terminy zaklepane. Nic tylko krok po kroczku iść do przodu i realizować poszczególne punkty planu. Cytując klasyka: „nic bardziej mylnego”. Co nie zmienia faktu, że bez konkretnego planu Twój projekt może się zakończyć jak duża część małych i dużych innowacji – w odmętach terapeutycznej (wszystkorozumiejącej) szuflady.



I to są w skrócie poszczególne kroki w procesie projektowania innowacji. Każdy z nich szczegółowo i w oparciu o konkretne przykłady będziemy przedstawiać w artykułach w każdą środę do końca marca. Zachęcamy zatem do czytania!



Jak się przygotować?
Jeśli chcesz się dobrze przygotować do pracy z nami nad własnym pomysłem zacznij już teraz myśleć o tym, w jaki sposób chcesz podejść do każdego z tych kroków. Może przyda Ci się wsparcie? Może to będzie dobry pretekst, by odświeżyć jakąś znajomość z kimś, na kim możesz przetestować swój pomysł?

  1. Wybierz temat, nad którym chcesz pracować. Myślisz o tym, w jaki sposób wykorzystać jakąś szansę biznesową? Może chcesz rozwiązań jakiś konkretny problem? Zastanawiasz się jak dotrzeć w nowatorski sposób do Twoich klientów?
  2. Temat do pracy kreatywnej zapisz sobie w konkretnym, pewnym miejscu, do którego możesz swobodnie wrócić w każdej chwili.
  3. Znajdź lub wybierz sobie miejsce, w którym będziesz zapisywać wszystkie pomysły, wątpliwości i pytania, które pojawiają Ci się w związku z wybranym tematem. To ma być przestrzeń do luźnych rozmyślań – wszystko może być w niej zapisane.
  4. Przed 25 stycznia znajdź chociaż jednego dnia 30 min. czasu na rozmyślanie nad tym tematem i wypisanie wszystkiego, co przychodzi Ci do głowy – będzie to inspiracją podczas konkretnych kroków w procesie kreatywnym.



Pamiętaj!
Każdego tygodnia będzie pojawiał się kolejny artykuł co oznacza, że potrzebujesz też z wyprzedzeniem zaplanować sobie czas na pracę kreatywną. W każdym tygodniu powinnaś / powinieneś mieć do dyspozycji przynajmniej 3 godziny czasu na pracę twórczą (podzielonego na min. 2 bloki – np.: jeden w poniedziałek 1,5 godziny i jeden w czwartek, 1,5 godziny).

Komentarze

komentarze

Przeczytaj również

O autorze

Tomasz Chyrchel

Ekspert w temacie kreatywności i innowacji z ponad 7-letnim doświadczeniem trenerskim. Każdą nową technikę pracy kreatywnej wypróbowuje najpierw w swoim zespole. Z żelazną konsekwencją pilnuje zasady zapisywania wszystkich pomysłów. Realizuje te najbardziej zdumiewające.

Psycholog twórczości, z uwagą śledzi stan badań, a także sam konstruuje narzędzia psychometryczne. Maksymalizuje ilość wdrożonych pomysłów dzięki metodyce zarządzania projektami PRINCE 2 i technikom coachingowym.Więcej o autorze

Podobało Ci się?

Podziel się wpisem ze znajomymi!

Komentarze