Z SESJI KREATYWNEJ DO KATALOGU IKEA – STUDIUM PRZYPADKU

Czas czytania: 4min.

Najlepsze pomysły to pomysły wdrożone. Dlatego dużą radość sprawiło nam odkrycie w najnowszym katalogu Ikea produktu, który wymyślili uczestnicy sesji kreatywnej poprowadzonej przez Generator Pomysłów!

Jeśli jesteście ciekawi, jaki pomysł trafił na sklepowe półki, zerknijcie poniżej… albo czytajcie dalej 🙂

Sesja kreatywna w Ikea – jak być innowacyjnym w 75 letniej firmie?

Z pracownikami działu Ikea Purchasing Services Poland spotkaliśmy się ubiegłej wiosny w Zakopanem. Przez 3 dni uczestnicy z różnych krajów z dużym zaangażowaniem pracowali nad pomysłami na nowe produkty. Prześledziliśmy najnowsze trendy, żeby “wyjść z pudełka” i stworzyć innowacyjne rozwiązania w duchu Ikea…

Zaraz, innowacyjne? Przecież Ikea ma 75 lat! Kto próbował tworzyć innowacje w ramach określonej kultury organizacyjnej ten wie, że bywa to prawdziwym wyzwaniem (zwłaszcza gdy firma zdążyła przez lata wypracować długą listę schematów i “dobrych praktyk”). Jednak w tym przypadku było inaczej. Uczestnicy wykorzystali swoją wyobraźnię do tworzenia śmiałych (a nawet nieco szalonych…) wizji, a potem zastanawiali się jak “zejść na ziemię” i uwzględnić realia nie tracąc cennego potencjału. Wszystko zgodnie ze sztuką procesu kreatywnego.

Zaczęliśmy od rozgrzewki twórczej i zdobywania inspiracji, a potem uczestnicy podzieleni na mniejsze zespoły generowali pomysły. Następnie przeprowadzili selekcję i rozwinęli te najbardziej obiecujące.

Od pomysłu do produktu

Jeden z zespołów skoncentrował się na rozwiązaniach z obszaru “inteligentnego domu” (smart house) w ramach trendu Internet of Things. Powstały różne wersje pomysłu sterowania domem za pomocą aplikacji. Kto nie chciałby wydać odpowiednich poleceń na smartfonie tak, by po powrocie z pracy czekał na nas odgrzany obiad i ciepła kąpiel? Jednym z wariantów pomysłu było użycie aplikacji do sterowania światłem – bez konieczności wstawania z wygodnej kanapy gdzie oglądamy film. Albo żeby przy powrocie witał nas miło oświetlony dom. Aplikacja pozwalałby też na wygodne sterowanie oświetleniem za pomocą głosu.

Przejście od marzeń do firmowej rzeczywistości bywa momentem decydującym – być lub nie być dla innowacji. Największym zagrożeniem byłoby w tym momencie powiedzenie „Przecież Ikea tworzy meble, a nie programuje aplikacje”. Uczestnicy sesji uniknęli jednak tej pułapki i weszli w rolę ambasadorów pomysłu zamiast jego krytyków.

Prototypowe rozwiązanie wyglądało tak:

A finalny produkt – bramka i aplikacja do sterowania domowym oświetleniem – prezentują się tak:

 

Sesja kreatywna to dopiero początek

Warto zwrócić uwagę na to, że sesja kreatywna była dopiero udanym początkiem procesu tworzenia produktu. Uczestnicy wyszli z planem działania i wnioskami ze wstępnego prototypu. Już po warsztatach stworzyli na tej bazie projekt, który wciąż ewoluuje. W katalogu Ikea czytamy, że do aplikacji zarządzającej domem będą dodawane kolejne użyteczne funkcje. Pomysł się rozwija. Czekamy na ciąg dalszy!

Gratulujemy zespołowi Ikea Purchasing Services Poland skutecznego wdrożenia pomysłu i trzymamy kciuki za to, żeby kolejne rozwiązania “smart house Ikea” czyniły nasze domy milszymi i wygodniejszymi 🙂

PS.
Pracownicy Ikea dużo podróżują i mają kontakty na całym świecie. Dzięki uprzejmości Marysi, Stefan z Szanghaju przesłał nam pocztówkę! 😉