[KROK 9] WPROWADŹ POMYSŁ NA WYŻSZY POZIOM! UŻYJ SCAMPER.

Czas czytania: 6min.

Zespół na finiszu procesu kreatywnego

Efektywny zespół umie być kreatywny.Jego siła tkwi w różnorodności i uzupełnianiu się poszczególnych osób, to dzięki tym cechom potrafi tworzyć i wdrażać innowacje.
Rzeczywiście, w prawie każdym podziale ról zespołowych lub stylów pracy znajdziemy kogoś z dużą wyobraźnią, uwielbiającego generowanie rozwiązań (skądinąd niekoniecznie nadających się do realizacji…) oraz jego komplementarne przeciwieństwo – systematycznego racjonalistę, którego piętą achillesową jest zdobycie się na oryginalność i wyjście poza schemat.

Jest to oczywiście pewne uproszczenie, ale w Profilu Basadura są Generator i Optimizer, wśród ról zespołowych Belbina odnajdziemy Kreatora versus Implementera i Perfekcjonistę, a patrząc na talenty Gallupa możemy wyróżnić osoby o szczególnie wysokich wynikach przy talentach: Ideation (Odkrywczość) i Futuristic (Wizjoner) w opozycji do Discipline (Dyscyplina).

W procesie kreatywnym raz jedna,raz druga frakcja wysuwa się na prowadzenie i to gwarantuje najlepsze wyniki.Czy kreatywność jest potrzebna na etapie testów i poprawek?

Wydaje się, że im dalej w procesie kreatywnym jesteśmy,

 

tym więcej do powiedzenia ma trzeźwy racjonalista, i w pewnym sensie tak właśnie jest. Ktoś przecież musi zaplanować wdrożenie, przeprowadzić testy i wprowadzić niezbędne poprawki. Jednak w praktyce każdy kolejny problem ujawniony w trakcie testów i prototypowania to nowa łamigłówka, która wymaga uruchomienia wyobraźni.

Przyznajmy to: nie jesteśmy w stanie przewidzieć ani skontrolować tego, co wykażą testy prototypu ani co powiedzą nam użytkownicy produktu. Musimy zachować otwarty umysł i być gotowi na wszystko… Istnieją jednak narzędzia na tyle uniwersalne, że będą nam pomocne bez względu na to, co usłyszymy i jakie aspekty naszego rozwiązania będą wymagały poprawek.

Polecamy SCAMPER – narzędzie pomagające w modyfikowaniu pomysłu, żeby dostosować do go rzeczywistości. Nazwa pochodzi od pierwszych liter czynności, które pozwolą nam zaczerpnąć inspiracji podczas szlifowania ostatecznego produktu.
S – SUBSTITUTE
Zastąp jeden element drugim

    Zamiast polaru turystycznego użyj softshell. Zamiast wykładu na żywo zorganizuj webinar. Zamiast robić buty ze skóry, zrób je z gumy. I dodaj zapach landrynek (buty brazylijskiej marki Melissa).

 

C – COMBINE
Łącz elementy

    Szukanie powiązań i połączeń dostarcza dawki inspiracji zarówno na etapie generowania pomysłów jak i usprawniania samego produktu. Przykład najprostszy: ołówek z gumką. Inny, bardziej zaawansowany technologicznie: wymieniane wkłady pozwalające wykorzystać toster jako gofrownicę lub do pieczenia wafli. Przykład bliski każdemu: wielofunkcyjne centrum dowodzenia – smartfon.

 

A – ADAPT
Adaptuj istniejące rozwiązania

    1. Być może w innych branżach wykorzystywana jest użyteczna dla nas technologia lub materiał?

 

    Materiały z membraną typu gore-tex (przepuszczającą wodę tylko w jednym kierunku – na zewnątrz) wykorzystywane pierwotnie na potrzeby wojska, naturalnym biegiem rzeczy trafiły do producentów odzieży turystycznej, a teraz można kupić formalne, eleganckie obuwie wykonane w tej technologii.

 

M – MODIFY
Zmieniaj i modyfikuj

    Możemy modyfikować produkt (np. zwiększyć ciężar telefonu, żeby wydawał się bardziej solidny, gdy trzymamy go w dłoni, zmienić kształt tubki pasty do zębów, żeby dało się ją postawić), możemy też zainspirować się mechanizmami autoregulacji (GPS który dostosowuje głośność komunikatów do poziomu hałasu w samochodzie, ekran który reguluje jasność wyświetlacza w zależności od natężenia światła w pomieszczeniu).

 

P – PUT TO ANOTHER USE
Zmień zastosowanie, użyj w innym kontekście

    1. Klasyczny krem Nivea powstał jako krem dla niemowląt. Rynek zweryfikował to założenie, kiedy kobiety zaczęły korzystać z kremu jako kosmetyku dla siebie i dziś raczej nie kojarzy nam się z produktem dla dzieci.
      1. Parasole przez całe stulecia służyły w Europie przede wszystkim do ochrony przed słońcem. Zmiana kontekstu ich użycia przez Jonasa Hanwaya w XVIII – wiecznym Londynie (na ochronę przed deszczem) skończyła się… atakiem rozjuszonych dorożkarzy! Obawiali się oni utraty zarobku spowodowanej wylansowaniem parasoli w nowej odsłonie. Bywa, że innowacje wiążą się podejmowaniem ryzyka…

 

E – ELIMINATE
Usuń niektóre aspekty, elementy

    Bezprzewodowe ładowarki i słuchawki. Z przykładów historycznych: usunięcie znacznej części gorsetu (i pozostawienie biustonosza), które wywołało prawdziwą rewolucję w modzie!

 

R – REVERSE
Odwróć, spójrz z innej strony

    1. Ciekawym przykładem odwrócenia o 180 stopni jest historia tomografu komputerowego na oddziale dziecięcym Pittsburgh Medical Center. Początkowo, żeby móc przeprowadzić badanie u przestraszonych pacjentów standardowo podawano im środki znieczulające (procedura wymaga nieruchomego leżenia w ciasnej przestrzeni, wśród głośno działającej aparatury, co pogłębiało stres związany z badaniem i uniemożliwiało wykonanie tomografii bez stosowania leków).

 

  1.  W celu zmiany całego doświadczenia na pozytywne gabinet z tomografem zostało odpowiednio zmodyfikowany i przekształcony w „Salę przygód”. Personel medyczny korzystając z przygotowanych scenariuszy przeprowadza teraz badanie w formie zabawy, której elementem jest np. przygotowanie astronauty (w tę rolę wciela się mały pacjent) do lotu w kosmos – czas spędzony w tomografie przedstawiany jest jako nieruchome nasłuchiwania pracy silników rakiety. Istnieje dziewięć fabuł do wyboru – między innymi przygoda na pirackim statku widocznym na zdjęciu poniżej.

Odpowiednie pytanie to podstawa stosowania SCAMPER

Podobnie jak przy sesji generowania pomysłów, na etapie szlifowania SCAMPERem ważne jest dobre postawienie pytania. Wykorzystajmy to, co mówią nam użytkownicy i precyzyjnie zdefiniujmy problem: Co zrobić, żeby klient miał większe poczucie kontroli w procesie zakupowym? Jak sprawić, żeby nasz produkt był nie tylko funkcjonalny, ale i atrakcyjny? W jaki sposób sprawić, by sprzęt elektroniczny wydawał się bardziej solidny i wysokiej jakości?
Im dokładniejsze będzie nasze pytanie i w im większym stopniu wynikające z potrzeb użytkowników – tym trafniejsze odpowiedzi znajdziemy.

Jeśli chcecie zobaczyć jakie są poprzednie etapy Procesu Kreatywnego, zacznijcie od KROKU 1#. Znacie już dotychczasowe kroki i chcecie dowiedzieć się jak wygląda kolejny etap procesu? Przeczytajcie o tym, jak wygląda KROK 10#.