[KROK 7] WEDŁUG JAKICH KRYTERIÓW WYBRAĆ POMYSŁ DO REALIZACJI?

Czas czytania: 5min.

Wybierz rozwiązanie.
Wykorzystaj kryteria:

  • Jakości
  • Oryginalności
  • Motywacji do realizacji

 

Zachowaj czujność…Wróg nie śpi…

To już właściwie norma: kiedy zespół wypracowuje nowe pomysły, to z jednej strony czyha budżet, a z drugiej zaczajają się best practices (wypracowane w firmie dobre praktyki)…

A że to chytrzy przeciwnicy, więc nawet jeśli zadbamy o to, żeby nie przeszkadzali nam podczas sesji generowania pomysłów, odczekują tylko chwilę i dopadają nas na etapie wyboru rozwiązania. (Sesja kreatywna dobiega końca. Zaczyna robić się zobowiązująco. Ostatecznie będziemy przecież prezentować pomysł zarządowi do akceptacji, prawda? Nie możemy się wygłupić…)

I nagle, sami nie wiedząc jak, zaczynamy mieć tendencję do wybierania pomysłu, który jest NAJTAŃSZY, a nie NAJLEPSZY. I to po całym tym czasie i wysiłku zainwestowanym w generowanie nowatorskich pomysłów!

Kiedy zespół wypracowuje nowe pomysły, to z jednej strony czyha budżet, a z drugiej zaczajają się best practices. I nagle, sami nie wiedząc jak, wybieramy pomysł, który jest NAJTAŃSZY, a nie NAJLEPSZY.

 

Dlaczego dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach?

Wyjaśnijmy od razu – nie chodzi oczywiście o to, żeby podejmować nieodpowiedzialne decyzje w oderwaniu od budżetu. Ale pamiętajmy, że zaczynając cały proces kreatywny postawiliśmy sobie cel (stworzenie doskonałego produktu, usługi, doświadczenia, rozwiązanie problemu) i teraz nasze zadanie polega na jak najpełniejszej jego realizacji, a nie na oszczędzeniu sobie zachodu.

Dopiero kiedy wybierzemy i przetestujemy NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI (a więc w największym stopniu realizujące nasz cel) pomysły, będziemy mieli dane, żeby oszacować budżet i wtedy weźmiemy pod uwagę koszty.

Nasze zadanie polega na jak najpełniejszej realizacji celu, a nie na oszczędzeniu sobie zachodu.

 

 

Kryteria oceny pomysłu:

1. JAKOŚĆ

    Po pierwsze obejrzyjmy każdy pomysł (z tych, które przeszły przez ostatnią selekcję) i odpowiedzmy sobie na pytanie: na ile ten pomysł realizuje postawiony cel?
    1. Przykład: Apple uznało, że właśnie warty 7 milionów dolarów Apple Store o kształcie sześciokąta z ogromnych szklanych tafli w pełni realizuje założony cel (niesie odpowiedni przekaz, zagwarantuje rozgłos i będzie zgodny z wizerunkiem marki). Nie było kompromisów, przy Piątej Alei powstała słynna „kostka”. Kiedy w 2014 roku ktoś przypadkowo trafił śnieżką w jedną ze szklanych tafli, nowa szyba kosztowała 450 000 $… Jednak ilość Apple Store’ów na świecie rośnie.

2. ORYGINALNOŚĆ

    1. W wielu firmach korzysta się z tzw. dobrych praktyk (

best practices

    ) i słusznie. Warto korzystać z wcześniejszych doświadczeń, żeby nie popełniać wielokrotnie tych samych błędów.
    Jednak skoro zdecydowaliśmy się na proces kreatywny, to prawdopodobnie szukamy czegoś nowatorskiego, innego niż do tej pory. Kierowanie się utartymi ścieżkami na jednym z ostatnich etapów procesu powstawania innowacji byłoby niekonsekwencją. Zachowajmy naszą wynikającą z best practices wiedzę – przyda się nam na etapie testowania wybranych rozwiązań – ale przy wyborze kierujmy się kryterium oryginalności.
      1. Nowatorskie rozwiązania albo są po prostu zbyt nowe, żeby mieć własny zestaw

    best practices

     albo ich fenomen polega na świadomym postąpieniu wbrew utartym schematom.
    1. W pierwszym przypadku pomyślmy o Pokémon Go (wcześniej powstało tylko kilka gier o podobnej zasadzie działania). Można o nich myśleć jak o prototypie, ale trudno byłoby mówić o powstaniu dobrych praktyk.
    1. W drugim – dobrym przykładem jest Tesla. Jeszcze klika lat temu wydawało się, że elektryczny samochód powinien być niewielki i w umiarkowanej cenie. Spodziewalibyśmy się przekazu reklamowego opartego o ekologię lub oszczędność. Tesla postąpiła dokładnie na odwrót: stworzony został luksusowy, drogi samochód doskonałej jakości, który prawie natychmiast zdobył rzeszę oddanych fanów. Jednak prawdziwym fenomenem jest strategia marketingowa, a konkretniej: brak budżetu na reklamę. W telewizji czy na bannerach regularnie widujemy Citroena, Toyotę, czy Hundai – Tesli nigdy. Media same reklamują Teslę pisząc o zaskakujących, nośnych działaniach firmy. Efekt: ilość zamówień jest większa niż możliwości produkcyjne.

3. MOTYWACJA DO REALIZACJ

    1.  Jeżeli kto inny będzie wprowadzał ideę w życie (np. agencja reklamowa) pytanie może brzmieć:
      1. Łatwo zapominamy o tym kryterium, co może negatywnie odbić się na całości projektu. Jeśli to zespół zebrany na sesję kreatywną jest przyszłym wykonawcą pomysłu, jako ostatnie kryterium warto dodać pytanie:

    Na ile chciałbyś być zaangażowany w realizację?Na ile chciałbyś, żeby został zrealizowany właśnie ten pomysł?

Macierz kryteriów oceny

Dla ułatwienia porównania pomysłów za pomocą kryteriów, można zapisać oceny w tabeli podobnej do znajdującej się poniżej. Jeśli w ocenie bierze udział więcej osób, każdy wypełnia tabelę sam, a potem bierze się pod uwagę średnie wyniki.

Macierz kryteriów oceny pomysłów

Jeśli chcecie zobaczyć jakie są poprzednie etapy Procesu Kreatywnego, zacznijcie od KROKU 1#. Znacie już dotychczasowe kroki i chcecie dowiedzieć się jak wygląda kolejny etap procesu? Przeczytajcie o tym, jak wygląda KROK 8#!

Źródło:
Więcej o strategii marketingowej Tesli tutaj: http://www.referralcandy.com/blog/tesla/