[KROK 7] WEDŁUG JAKICH KRYTERIÓW WYBRAĆ POMYSŁ DO REALIZACJI?
Czas czytania: 5min.
Wybierz rozwiązanie.
Wykorzystaj kryteria:
- Jakości
- Oryginalności
- Motywacji do realizacji
Zachowaj czujność…Wróg nie śpi…
To już właściwie norma: kiedy zespół wypracowuje nowe pomysły, to z jednej strony czyha budżet, a z drugiej zaczajają się best practices (wypracowane w firmie dobre praktyki)…
A że to chytrzy przeciwnicy, więc nawet jeśli zadbamy o to, żeby nie przeszkadzali nam podczas sesji generowania pomysłów, odczekują tylko chwilę i dopadają nas na etapie wyboru rozwiązania. (Sesja kreatywna dobiega końca. Zaczyna robić się zobowiązująco. Ostatecznie będziemy przecież prezentować pomysł zarządowi do akceptacji, prawda? Nie możemy się wygłupić…)
I nagle, sami nie wiedząc jak, zaczynamy mieć tendencję do wybierania pomysłu, który jest NAJTAŃSZY, a nie NAJLEPSZY. I to po całym tym czasie i wysiłku zainwestowanym w generowanie nowatorskich pomysłów!
Kiedy zespół wypracowuje nowe pomysły, to z jednej strony czyha budżet, a z drugiej zaczajają się best practices. I nagle, sami nie wiedząc jak, wybieramy pomysł, który jest NAJTAŃSZY, a nie NAJLEPSZY.
Dlaczego dżentelmeni nie rozmawiają o pieniądzach?
Wyjaśnijmy od razu – nie chodzi oczywiście o to, żeby podejmować nieodpowiedzialne decyzje w oderwaniu od budżetu. Ale pamiętajmy, że zaczynając cały proces kreatywny postawiliśmy sobie cel (stworzenie doskonałego produktu, usługi, doświadczenia, rozwiązanie problemu) i teraz nasze zadanie polega na jak najpełniejszej jego realizacji, a nie na oszczędzeniu sobie zachodu.
Dopiero kiedy wybierzemy i przetestujemy NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI (a więc w największym stopniu realizujące nasz cel) pomysły, będziemy mieli dane, żeby oszacować budżet i wtedy weźmiemy pod uwagę koszty.
Nasze zadanie polega na jak najpełniejszej realizacji celu, a nie na oszczędzeniu sobie zachodu.
Kryteria oceny pomysłu:
1. JAKOŚĆ
- Po pierwsze obejrzyjmy każdy pomysł (z tych, które przeszły przez ostatnią selekcję) i odpowiedzmy sobie na pytanie: na ile ten pomysł realizuje postawiony cel?
-
- Przykład: Apple uznało, że właśnie warty 7 milionów dolarów Apple Store o kształcie sześciokąta z ogromnych szklanych tafli w pełni realizuje założony cel (niesie odpowiedni przekaz, zagwarantuje rozgłos i będzie zgodny z wizerunkiem marki). Nie było kompromisów, przy Piątej Alei powstała słynna „kostka”. Kiedy w 2014 roku ktoś przypadkowo trafił śnieżką w jedną ze szklanych tafli, nowa szyba kosztowała 450 000 $… Jednak ilość Apple Store’ów na świecie rośnie.
2. ORYGINALNOŚĆ
-
- W wielu firmach korzysta się z tzw. dobrych praktyk (
best practices
- ) i słusznie. Warto korzystać z wcześniejszych doświadczeń, żeby nie popełniać wielokrotnie tych samych błędów.
- Jednak skoro zdecydowaliśmy się na proces kreatywny, to prawdopodobnie szukamy czegoś nowatorskiego, innego niż do tej pory. Kierowanie się utartymi ścieżkami na jednym z ostatnich etapów procesu powstawania innowacji byłoby niekonsekwencją. Zachowajmy naszą wynikającą z best practices wiedzę – przyda się nam na etapie testowania wybranych rozwiązań – ale przy wyborze kierujmy się kryterium oryginalności.
-
-
- Nowatorskie rozwiązania albo są po prostu zbyt nowe, żeby mieć własny zestaw
best practices
-
- albo ich fenomen polega na świadomym postąpieniu wbrew utartym schematom.
-
- W pierwszym przypadku pomyślmy o Pokémon Go (wcześniej powstało tylko kilka gier o podobnej zasadzie działania). Można o nich myśleć jak o prototypie, ale trudno byłoby mówić o powstaniu dobrych praktyk.
-
- W drugim – dobrym przykładem jest Tesla. Jeszcze klika lat temu wydawało się, że elektryczny samochód powinien być niewielki i w umiarkowanej cenie. Spodziewalibyśmy się przekazu reklamowego opartego o ekologię lub oszczędność. Tesla postąpiła dokładnie na odwrót: stworzony został luksusowy, drogi samochód doskonałej jakości, który prawie natychmiast zdobył rzeszę oddanych fanów. Jednak prawdziwym fenomenem jest strategia marketingowa, a konkretniej: brak budżetu na reklamę. W telewizji czy na bannerach regularnie widujemy Citroena, Toyotę, czy Hundai – Tesli nigdy. Media same reklamują Teslę pisząc o zaskakujących, nośnych działaniach firmy. Efekt: ilość zamówień jest większa niż możliwości produkcyjne.
3. MOTYWACJA DO REALIZACJ
-
- Jeżeli kto inny będzie wprowadzał ideę w życie (np. agencja reklamowa) pytanie może brzmieć:
-
- Łatwo zapominamy o tym kryterium, co może negatywnie odbić się na całości projektu. Jeśli to zespół zebrany na sesję kreatywną jest przyszłym wykonawcą pomysłu, jako ostatnie kryterium warto dodać pytanie:
Na ile chciałbyś być zaangażowany w realizację?Na ile chciałbyś, żeby został zrealizowany właśnie ten pomysł?
-
Macierz kryteriów oceny
Dla ułatwienia porównania pomysłów za pomocą kryteriów, można zapisać oceny w tabeli podobnej do znajdującej się poniżej. Jeśli w ocenie bierze udział więcej osób, każdy wypełnia tabelę sam, a potem bierze się pod uwagę średnie wyniki.
Macierz kryteriów oceny pomysłów
Jeśli chcecie zobaczyć jakie są poprzednie etapy Procesu Kreatywnego, zacznijcie od KROKU 1#. Znacie już dotychczasowe kroki i chcecie dowiedzieć się jak wygląda kolejny etap procesu? Przeczytajcie o tym, jak wygląda KROK 8#!
Źródło:
Więcej o strategii marketingowej Tesli tutaj: http://www.referralcandy.com/blog/tesla/