
Komunikacja
w sytuacji konfliktowej
Jak zapobiegać, jak się przygotować do rozmowy i finalnie jak rozwiązywać konflikty w pracy? Odpowiedzi na te pytania dostaniesz podczas tego szkolenia. Szkolenie realizowane online i/lub stacjonarnie.
Konflikt prędzej czy później się przytrafi, warto więc znać sposoby szybkiego poradzenia sobie z sytuacją. Sztuką jest takie zamknięcie tematu, żeby zacząć nowy rozdział z czystą kartą - bez ciążących nad nami pretensji i niedomówień. Dodatkowe wyzwanie stanowi biznesowy kontekst, który zwykle nie sprzyja rozmowom o relacjach i emocjach. To szkolenie pozwala zrozumieć, jak dochodzi do konfliktu, poznać jego typy oraz przećwiczyć narzędzia pomocne zarówno w roli moderatora jak i gdy jesteśmy jedną ze stron.
Jak wygląda szkolenie?
Co dzieje się na szkoleniu - program:
Dzień 1
Zaczynamy od przyjrzenia się mechanizmowi powstawania nieporozumień, które, gdy się nawarstwią, mogą długofalowo pogarszać relację i szykować grunt pod konflikt. Analizujemy strategiczne podejście do konfliktu – rozważenie różnych metod i możliwości działania (nie tylko w rozmowie).
Dzień 2
Drugi dzień poświęcony jest tematowi rozwiązywania konfliktów i prowadzenia dialogu: nauczycie się rozpoznawać typy konfliktu i dobierać na tej podstawie sposoby dochodzenia do jego rozwiązania. Ćwiczymy narzędzia komunikacji, które pozwalają uniknąć pułapki nieporozumień.
-
MODUŁ 1: Mechanizmy i źródła konfliktów >
Mechanizm powstawania nieporozumień w modelu von Thuna
Pozorne korzyści z komunikatów nie wprost, czyli dlaczego nieświadomie strzelamy sobie w stopę?
Prewencja konfliktu – czyszczenie przestrzeni komunikacyjnej -
MODUŁ 2:Analiza źródła konfliktu? >
Zastanów się zanim coś powiesz -> Koło Konfliktu Moora jako narzędzie wspierające w analizie sytuacji i wyborze skutecznej reakcji
Ćwiczenia w oparciu o studia przypadków: analiza sytuacji i wybór właściwych strategii działania
Rozwiązania systemowe oraz kontekst emocjonalny w procesie rozwiązywania konfliktów -
MODUŁ 3: Postawy manipulacyjne w sytuacji konfliktowej >
Typy osobowości i ich ciemna strona mocy – model postaw manipulacyjnych opisujący zachowania w konflikcie
Obrona, atak czy negocjacje? Jak skłonić drugą stronę do „dogadania się” w sytuacji konfliktowej?
Ćwiczenia: radzenie sobie z różnymi podstawami manipulacyjnymi w sytuacji konfliktowej -
MODUŁ 4: „Dylemat więźnia” – jak zachęcać do współpracy kogoś, kto współpracować nie chce? >
Gra oparta na dylemacie więźnia. Style reakcji na konflikt
Refleksja z doświadczenia: kluczowe zachowania i komunikaty budujące gotowość na negocjacje (rozwiązanie konfliktu)
Tips & tricks: przygotowanie listy szybkich reakcji (ściągi) do wykorzystania w trudnych sytuacjach -
MODUŁ 5: Mapa konfliktu i interwencje innych osób >
Ćwiczenie rozpoznawania typów konfliktu z użyciem studiów przypadku. Kiedy można, a kiedy trzeba poszukać mediatora?
Interwencje odpowiednie dla danego typu konfliktu – mapa krok po kroku jakie strategie stosować i jak działać w konflikcie
Dopasowanie mapy konfliktu do kultury organizacji / zespołu -> jak chcemy rozwiązywać konflikty w naszym zespole? -
MODUŁ 6: Trening czyni mistrza >
Ćwiczenie rozpoznawania typów konfliktu z użyciem studiów przypadku
Ćwiczenie prowadzenia procesu rozwiązywania konfliktów – studia przypadków uczestników
Podsumowanie szkolenia i indywidualny plan działania
Efekty szkolenia
- Zrozumiesz nieświadome mechanizmy leżące u podstaw powstawania konfliktów oraz ich eskalacji
- Poznasz i zastosujesz w praktyce narzędzia prewencji konfliktu – chroniących przed powstawaniem nieporozumień
- Nauczysz się rozpoznawać źródła konfliktów i dowiesz się jak adekwatnie na nie reagować
- Poznasz blaski i cienie swojej nawykowej reakcji na konflikt oraz jej efektywność w różnych kontekstach
- Będziesz w stanie przeprowadzić rozmowę, której celem będzie budowanie porozumienia pomiędzy stronami w konflikcie
- Dowiesz się jak radzić sobie z postawami manipulacyjnymi w sytuacji konfliktowej

SZKOLENIA OTWARTE
SZKOLENIA DEDYKOWANE

Termin i miejsce
Szkolenie odbywa się zgodnie z naszym harmonogramem szkoleń otwartych w naszej Przestrzeni Pomysłów w Warszawie

Program
Program jest ustalony przez trenera prowadzącego i podlega niewielkiej modyfikacji w oparciu o potrzeby uczestników

Dla kogo?
Szkolenia otwarte to najlepsza efektywność jakości do ceny gdy szukasz czegoś tylko dla siebie lub grupy do 3 uczestników