[INTRO] JAK POUKŁADAĆ PROCES KREATYWNY?

Czas czytania: 9min.

Cześć!
Na początek trzy szybkie pytania:

  • Szukasz sposobu na kreatywne rozwiązanie jakiegoś problemu?
  • Zastanawiasz się skąd brać inspirację do tworzenia ciągle nowych rozwiązań?
  • Poszukujesz narzędzi, które pomogą Ci w zaplanowany sposób podejść do projektowania i wdrażania innowacji w kontekście pracy zawodowej?

Jeśli na choć jedno z pytań odpowiadasz twierdząco to zapraszam Cię do zaglądania na naszego bloga w każdą kolejną środę do końca grudnia. Będą się tutaj co tydzień pojawiały artykuły (wraz ze studiami przypadku) opisujące kolejne kroki procesu projektowania innowacji. A dzisiaj w kilku słowach o tym, co będzie się pojawiało w każdym z nich.

Najbliższe tygodnie to będzie to czas dla nas niezwykły – będziemy w trakcie projektowania i realizacji naszego nowatorskiego pomysłu w kontekście budowania klimatu dla kreatywności w organizacji. Więcej informacji o samym pomyśle wkrótce – jeszcze nie chcemy zdradzać szczegółów. Ponieważ w tym procesie sami będziemy przekopywali się przez dziesiątki studiów przypadków, przykładów i ciekawych rozwiązań w kontekście pracy kreatywnej pomyśleliśmy, że będzie to świetna okazja do tego, by przedstawić Ci krok po kroku w jaki sposób podejść do sprawnego przeprowadzenia procesu twórczego – od początku do samego końca.
Artykuł ten jest zatem wprowadzeniem do serii dziesięciu kolejnych, które pojawią się przez najbliższe trzy miesiące na naszym blogu, a każdy z nich będzie opisywał jeden, konkretny krok z procesu kreatywnego. Jego celem jest przedstawienie procesu krok po kroku wraz z przykładami i narzędziami, które pomogą Ci samodzielnie odtworzyć proces projektowania innowacji do Twojego tematu / problemu / projektu czy pomysłu, nad którym chcesz pracować. W ten sposób chcemy Ci więcej powiedzieć o tym, w jaki sposób pracujemy i jak prowadzimy realizowane przez nas projekty.

Jeśli na choć jedno z pytań odpowiadasz twierdząco to zapraszam Cię do zaglądania na naszego bloga w każdą kolejną środę do końca grudnia. Będą się tutaj co tydzień pojawiały artykuły (wraz ze studiami przypadku) opisujące kolejne kroki procesu projektowania innowacji. A dzisiaj w kilku słowach o tym, co będzie się pojawiało w każdym z nich.

Najbliższe tygodnie to będzie to czas dla nas niezwykły – będziemy w trakcie projektowania i realizacji naszego nowatorskiego pomysłu w kontekście

 

budowania klimatu dla kreatywności w organizacji.

 

Więcej informacji o samym pomyśle wkrótce – jeszcze nie chcemy zdradzać szczegółów. Ponieważ w tym procesie sami będziemy przekopywali się przez dziesiątki studiów przypadków, przykładów i ciekawych rozwiązań w kontekście pracy kreatywnej pomyśleliśmy, że będzie to świetna okazja do tego, by przedstawić Ci krok po kroku w jaki sposób podejść do sprawnego przeprowadzenia procesu twórczego – od początku do samego końca.

Artykuł ten jest zatem wprowadzeniem do serii dziesięciu kolejnych, które pojawią się przez najbliższe trzy miesiące na naszym blogu, a każdy z nich będzie opisywał jeden, konkretny krok z procesu kreatywnego. Jego celem jest przedstawienie procesu krok po kroku wraz z przykładami i narzędziami, które pomogą Ci samodzielnie odtworzyć proces projektowania innowacji do Twojego tematu / problemu / projektu czy pomysłu, nad którym chcesz pracować. W ten sposób chcemy Ci więcej powiedzieć o tym, w jaki sposób pracujemy i jak prowadzimy realizowane przez nas projekty.

 

Jaki jest plan działania? Czyli jakie kroki są w tym procesie i czego spodziewać się w kolejnych tygodniach.

  • pierwszym kroku# będziemy poszukiwali Źródła inspiracji naszego tematu. Już na samym początku procesu twórczego warto sobie zadać pytanie dlaczego właściwie chcemy się w kreatywny sposób zabrać za ten temat? Pamiętaj, że kreatywność oznacza potrzebę inwestycji dodatkowego czasu, uwagi, energii i podejmowanie ryzyka. Jeśli od początku nie masz przekonania, że warto takie zasoby włożyć w ten projekt to istnieje duża szansa, że gdzieś po drodze trudno będzie Ci znaleźć czas na pracę nad swoją koncepcją.
  • Krok drug#i to analiza oczekiwań użytkowników naszego pomysłu. Do kogo chcesz się zwrócić ze swoim pomysłem? Kto będzie jego użytkownikiem? A kto będzie sponsorem? Trafne zidentyfikowanie wartości Twojego pomysłu dla tych osób jest kluczowe dla powodzenia całego projektu.
  • Krok trzeci# to ustalenie celu. Tak, dopiero na trzecim miejscu ustalamy konkretny cel – kierunek, w którym chcemy podążać. Nie wcześniej i nie później. Tyle razy spotkałem się ze zmianami koncepcji spowodowanymi „aktualizacją oczekiwań prezesa” lub innej ważnej osoby, że proces (od pierwszego punktu) zaczynam z pewną ideą w głowie a do konkretnej roboty kreatywnej zabieram się PO zebraniu i zweryfikowaniu oczekiwań kluczowych osób.
  • Krok czwarty# to dla mnie część najprzyjemniejsza – generowanie pomysłów! Ponieważ z natury moje preferencje idą w kierunku „generatora” to na tym etapie mógłbym właściwie zakończyć już cały projekt. Niestety rzeczywistość wymaga podjęcia dodatkowych działań by pomysł zrealizować więc, ku swojemu niezadowoleniu, temu etapowi poświęcam nie więcej czasu jak każdemu innemu w całym procesie.
  • Dalej potrzebujemy dokonać selekcji pomysłów#. Straszne to uczucie wybierać tylko kilka pomysłów z ponad 200-setki, które zostały wygenerowane. To tak jakby postawić dziecko przed wyborem: tort, lody, ciasto czekoladowe i chipsy. Niby można wszystko na raz, ale konsekwencje takiej decyzji mogą (z)wrócić całkiem nagle.
  • Krok szósty# to dopracowanie koncepcji. To jest właśnie kuźnia innowacji, w której ogólne i pociągające pomysły przekuwa się w konkretne rozwiązania. Co, gdzie, kiedy, jak, z kim, dlaczego to będą pytania, przez które nie zaśniesz przez jakiś czas.
  • Gdy masz już dopracowanych kilka rozwiązań czas na ostateczną decyzję – co realizujemy#? By maksymalnie wykorzystać swoją energię, dostępny czas i finanse trzeba wybrać rozwiązanie, które będziemy wdrażać. Chyba, że jesteś milionerem i masz środki na realizację każdego z tych doprecyzowanych pomysłów. Wtedy jak najbardziej warto realizować każdy z nich ;-).
  • Testowanie rozwiązania#. Świeży, nowatorski pomysł często przegrywa w bezpośrednim starciu z inwestorem – tym złym człowiekiem, który się czepia i chce by spełnić mu jakieś wskaźniki biznesowe. By zaspokoić tą bestię (i jej mniej lub bardziej zasadne oczekiwania) trzeba pomysł przetestować. Dopaść jakiegoś potencjalnego użytkownika czy eksperta i zapytać, czy pomysł ma ręce i nogi (lub przynajmniej ma szansę na to, by z czasem je mieć).
  • Ulepszanie rozwiązania# to jeden z bardziej frustrujących etapów, bo trzeba w nim przyznać się do własnej niewiedzy i tego, że ktoś inny może jednak ma troszeczkę racji i wtedy przez płacz i zgrzytanie zębami szlifujemy i zmieniamy naszą koncepcję, która pierwotnie była tak piękna. Może dla niektórych pocieszeniem będzie fakt, że podnosi to szansę na dobre wdrożenie / sprzedanie swojego pomysłu.
  • Planowanie wdrożenia# to etap pułapka – daje złudne poczucie, że już wszystko wiesz, że już działania są określone, role przydzielone, terminy zaklepane. Nic tylko krok po kroczku iść do przodu i realizować poszczególne punkty planu. Cytując klasyka: „nic bardziej mylnego”. Co nie zmienia faktu, że bez konkretnego planu Twój projekt może się zakończyć jak duża część małych i dużych innowacji – w odmętach terapeutycznej (wszystkorozumiejącej) szuflady.

I to są w skrócie poszczególne kroki w procesie projektowania innowacji. Każdy z nich szczegółowo i w oparciu o konkretne przykłady będziemy przedstawiać w artykułach w każdą środę do końca marca. Zachęcamy zatem do czytania!

Jak się przygotować?
Jeśli chcesz się dobrze przygotować do pracy z nami nad własnym pomysłem zacznij już teraz myśleć o tym, w jaki sposób chcesz podejść do każdego z tych kroków. Może przyda Ci się wsparcie? Może to będzie dobry pretekst, by odświeżyć jakąś znajomość z kimś, na kim możesz przetestować swój pomysł?

  • Wybierz temat, nad którym chcesz pracować. Myślisz o tym, w jaki sposób wykorzystać jakąś szansę biznesową? Może chcesz rozwiązań jakiś konkretny problem? Zastanawiasz się jak dotrzeć w nowatorski sposób do Twoich klientów?
  • Temat do pracy kreatywnej zapisz sobie w konkretnym, pewnym miejscu, do którego możesz swobodnie wrócić w każdej chwili.
  • Znajdź lub wybierz sobie miejsce, w którym będziesz zapisywać wszystkie pomysły, wątpliwości i pytania, które pojawiają Ci się w związku z wybranym tematem. To ma być przestrzeń do luźnych rozmyślań – wszystko może być w niej zapisane.
  • Przed 15 października znajdź chociaż jednego dnia 30 min. czasu na rozmyślanie nad tym tematem i wypisanie wszystkiego, co przychodzi Ci do głowy – będzie to inspiracją podczas konkretnych kroków w procesie kreatywnym.

Pamiętaj!
Każdego tygodnia będzie pojawiał się kolejny artykuł co oznacza, że potrzebujesz też z wyprzedzeniem zaplanować sobie czas na pracę kreatywną. W każdym tygodniu powinnaś / powinieneś mieć do dyspozycji przynajmniej 3 godziny czasu na pracę twórczą (podzielonego na min. 2 bloki – np.: jeden w poniedziałek 1,5 godziny i jeden w czwartek, 1,5 godziny).

Masz napięty grafik, a zarazem chęci do przejścia procesu? Wyznacz konkretny dzień/godzinę, w której poświęcisz na to czas! Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, jak często zdarzają się sytuacje, kiedy sobie coś zaplanujemy na zasadzie „dzisiaj poświęcę na to zadanie 30 minut“. Niespodziewanie z dnia na dzień pojawia się coś, co należy zrobić priorytetowo i rezultat jest taki, że brakuje czasu na zaplanowane wcześniej zadania. Najważniejsze jest to, abyś dobrze wygospodarował czas, a zdecydowanie łatwiej to zrobić, jeśli go sobie precyzyjnie zaplanujesz.