EDUKACJA WROGIEM KREATYWNOŚCI?

Czas czytania: 2min.

W trakcie naszych warsztatów, gdy pytamy uczestników o ograniczenia związane z kreatywnością, najczęstszym „winnym” braku kreatywności wśród dorosłych jest proces edukacji dzieci. Winnego wskazać jest łatwo, wyobrażasz sobie jednak jak powinna wyglądać szkoła, która uczy rzeczy ważnych, w tym kreatywności?
Zacznijmy jednak od początku: jak wyglądały Twoje doświadczenia z procesu edukacji? Jak wrócisz pamięcią do, na przykład, lat szkoły podstawowej lub liceum masz poczucie, że kształcisz swoje naturalne umiejętności? Masz poczucie, że to, czego się uczysz rozwija Twoją wiedzę i ważne dla Ciebie umiejętności? A jak myślisz, jak wyglądają doświadczenia dzieci dzisiaj uczących się w szkole? Coś się zmieniło przez tych „kilka” lat od czasów Twojej edukacji do dnia dzisiejszego? Założę się, że z łatwością spotkasz dzieci, które chętnie zamieniłyby matematykę na lekcję wf-u czy muzyki. I taka rzeczywistość jest znana większości ludzi dorosłych na świecie. Pierwsze miejsce w obecnym systemie edukacji zajmuje królowa nauk, matematyka. Dalej nauki przyrodnicze i humanistyczne, a na końcu ląduje sport i sztuka.

Teraz wyobraź sobie alternatywną rzeczywistość, w którym system edukacji dopasowany jest do zmieniającej się rzeczywistości naszego świata. System, w którym to dzieci podejmują decyzję na co chcą poświęcić 5 godzin dziennie swojego czasu. Jak to może wyglądać? Niektóre dzieciaki pewnie wybiorą matematykę jako punkt pierwszy… jednak równie liczne będą grupy swoją uwagę poświęcą przede wszystkim graniu w piłkę, gimnastyce, poznawaniu przyrody, malowaniu, śpiewaniu piosenek i swoim zaangażowaniem i twórczością onieśmielając wielu dorosłych. Brzmi jak utopia? A może kierunek przyszłości?

 

W swoim słynnym wystąpieniu TED „Czy szkoły zabijają kreatywność” Sir Ken Robinson powiedział słowa, które mogą nam podpowiedzieć w jakim kierunku powinna zmierzać nasza edukacja: „Jeśli nie wzrastasz w kreatywności, to z niej wyrastasz”.
Jednocześnie te słowa są doskonałym podsumowaniem badań, jakie w 1968 roku przeprowadził George Land. Badającumiejętność kreatywnego myśleniawśród dzieci i dorosłych sprawdził, jak wiele, różnorodnych i oryginalnych pomysłów jesteśmy w stanie wygenerować do postawionego przed nami problemu. Wyniki dają do myślenia: stosowany przez nas obecnie system rozwoju dzieci sprawia, że tylko 2% ludzi utrzymuje swój kreatywny potencjał wchodząc w dorosłość. A jako 5-latki ten sam poziom kreatywności był zaobserwowany wśród 98%.

 

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o systemie edukacji wspierającym kreatywność,lub chcesz sprawdzić co z Twojego doświadczenia z czasów szkolnych mogło wpłynąć na zachowanie pewnego poziomu kreatywności zachęcamy do obejrzenia pełnego wystąpienia Kena Robinsona TUTAJ – TED Kena Robinsona

Źródła:
1 J. Higgins, G. Land, B. Jarman, Escape from the Maze: Increasing Individual and Group Creativity, San Francisco, HarperBuisness, 1993