Design thinking w biznesie: klucz do generowania unikalnych rozwiązań
Czas czytania: 8min.
Design thinking – od zdefiniowania problemu do prototypu
Design Thinking to metoda…
Proces projektowania (design thinking / service design) to usystematyzowane podejście kreowania innowacyjnych produków i usług w biznesie. Bazuje na dobrym zrozumieniu potrzeb i problemów naszych klientów, interdyscyplinarności wiedzy i doświadczeń członków zespołu projektowego, oraz kreatywności (jako kompetencja) osób zaangażowanych w proces design thinking.
A zwycięzcą zostaje… ocena środowiska pracy
Wyzwanie intelektualne, stymulujące środowisko pracy i pozytywne doświadczenia z pracy zespołowej to podstawa, dla sprawnego działania zespołu projektowego, działającego zgodnie z etapami design thinking. Okazuje się, że są to trzy najważniejsze czynniki budujące klimat dla kreatywności w pracy (West, 2002). Dopasowanie do potrzeb użytkowników, członków zespołu projektowego, odgrywa tutaj kluczową rolę . To jest na pierwszym miejscu wśród cech środowiska sprzyjającego kreatywności, niezależnie od tego czy spojrzymy na innowacyjność z perspektywy psychologicznej, motywacyjnej, czy relacyjnej.
Ważni, acz często niedoceniani agenci Design Thinking
Poza wspomnianymi czynnikami, badania wskazują jeszcze na trzech cichych bohaterów innowacji, bez których pomysły zostałyby w głowach pracowników, nie przebijając się do szerszej świadomości w organizacji. Mowa tu o wsparciu przełożonego, dostępności zasobów (czas!) oraz pewnej swobody i autonomii w działaniu w kontekście pracy kreatywnej, co jest też kluczowe w metodzie design thinking. Dzięki nim pomysły wypływają na powierzchnię i są podejmowane przez szersze grono pracowników w organizacji – to zdecydowanie wspiera prototypowanie.
Wymienione czynniki powinny być najważniejszymi punktami w Twoim planie budowania klimatu dla kreatywności w zespole. Cel jest ambitny: mieć dużo oryginalnych pomysłów i z efektem biznesowym wdrażać te najlepsze. Narzędziowo pomogą Ci etapy procesu Design Thinking. Klimat to katalizator, który pozwoli osiągać ponadprzeciętne efekty.
Design thinking, czy klimat?
Design thinking to podejście, które pozwala efektywnie zdefiniować i rozwiązywać problemy, oraz poszukiwać nowych rozwiązań. Pierwszy etap to zrozumienie potrzeb użytkowników (diagnoza potrzeb z wykorzystaniem empatii). Kolejny etap to definiowanie kierunku dla procesu projektowania. Później już etap burzy mózgów a następnie prototypowanie i testowanie rozwiązań z odbiorcami.
Tak prowadzona ścieżka doprowadzi Cię do przetestowanego prototypu, który sprawnie może przekształcić się w gotowy inowacyjny produkt, lub innowacyjne rozwiązanie. Trzeba jednak pamiętać, że do tego potrzebne są również inne techniki biznesowe, m. in Lean Start-up.
Przechodząc przez kolejne etapy zorientujesz się, że do praktycznego zastosowania narzędzi Design Thinking potrzebujesz klimatu. Przestrzeni i doświaczenia w zespole, które realizują potrzeby i oczekiwania użytkowników – członków zespołu projektowego!
Jeśli uważasz, że tematyka Design Thinking może też zainteresować innych, śmiało dziel się naszym wpisem!
A jeśli chcesz lepiej poznać temat kreatywności lub design thinking – sprawdź ofertę naszych szkoleń!
Opracowanie: Tomasz Chyrchel
Źródła:
• Amabile, T. M. (1997). Motivating creativity in organizations: On doing what you love and loving what you do. California Management Review, 40, 39–58.
• Amabile, T. M., & Gryskiewicz, N. D. (1989). The creative environment scales: Work environment inventory. Creativity Research Journal, 2, 231–253.
• Amabile, T. M., Hadley, C. N.,&Kramer, S. J. (2002). Creativity under the gun. Harvard Business Review, 80, 52–61.
• Baer, M., & Frese, M. (2003). Innovation is not enough: Climates for initiative and psychological safety, process innovations, and firm performance. Journal of Organizational Behavior, 24, 45–68.
• Bain, P. G., Mann, L., & Pirola-Merlo, A. (2001). The innovation imperative: The relationship between team climate, innovation, and performance in research and development teams. Small Group Research, 32, 55–73.
• Parker, C. P., Baltes, B.B., Young, S. A., Huff, J.W., Altmann, R. A., Lacost, H. A., & Roberts, J. E. (2003). Relationships between psychological climate perceptions and work outcomes: A meta-analytic review. Journal of Organizational Behavior, 24, 389–416.
• Scott, G., Leritz, L. E., & Mumford, M. D. (2004). The effectiveness of creativity training: A quantitative review. Creativity Research Journal, 16, 361–388.
• Scott, S. G., & Bruce, R. A. (1994). Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37, 580–607.
• West, M. A. (2002). Sparkling fountains or stagnant ponds: An integrative model of creativity and innovation implementation in work groups. Applied Psychology: An International Review, 51, 355–387.
• West, M. A., Borrill, C. S., Dawson, J. F., Brodbeck, F. C., Shapiro, D. A., & Howard, B. (2003). Leadership clarity and team innovation in health care. Leadership Quarterly, 14, 393–410
• https://hbr.org/1998/09/how-to-kill-creativity