CHATGPT I INNE ALGORYTMY – JAK JE WYKORZYSTAĆ W PROCESIE DESIGN THINKING?

Czas czytania: 7min.

Algorytmy nie zastąpią Ciebie w pracy. Ludzie, którzy korzystają z algorytmów już mogą… Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób korzystać z rosnącej popularności algorytmów w procesie projektowania innowacji to ten artykuł jest dla Ciebie. Opowiem Ci w jaki sposób możesz wykorzystać narzędzia AI do projektowania rozwiązań z wykorzystaniem Design Thinking, jak wspierać się w procesie kreatywnego myślenia i wdrażania nowych pomysłów.

Sztuczna inteligencja może wykazać się pewnymi elementami kreatywności, ale jej zdolność do bycia naprawdę kreatywną w taki sam sposób jak ludzie jest ograniczona. AI może generować nowe i unikalne dane wyjściowe na podstawie wzorców i reguł, których nauczyła się z istniejących danych, ale nie ma zdolności rozumienia, odczuwania, doświadczania emocji i wyobraźni jak człowiek.

Chociaż algorytmy AI mogą być szkolone na ogromnych ilościach danych i mogą rozpoznawać i powielać wzorce, prawdziwa kreatywność obejmuje znacznie więcej niż tylko rozpoznawanie wzorców. Obejmuje ona zdolność do dokonywania subiektywnych i osobistych wyborów, posiadania oryginalnych pomysłów i wyobrażania sobie nowych możliwości.

Dlatego AI może wspomagać i rozszerzać ludzką kreatywność, ale jest mało prawdopodobne, że kiedykolwiek będzie w stanie w pełni ją zastąpić. AI może być postrzegana jako narzędzie, które ludzie mogą wykorzystać do zwiększenia swojej własnej ekspresji twórczej.

ChatGPT to model językowy, który wytrenowany na ogromnych ilościach danych potrafi odpowiedzieć na pytania, które mu zadasz. Potrafi zrealizować “delegowane” mu zadania – może posłużyć jako konsultant lub ekspert, który dostarczy Ci informacji. Model był trenowany przy użyciu nadzorowanego dostrajania: ludzcy trenerzy SI prowadzili rozmowy, w których grali obie strony – użytkownika i asystenta SI. Trenerzy mieli dostęp do napisanych przez model sugestii, aby pomóc mu w komponowaniu sensownych odpowiedzi. Brzmi mądrze, ale jak to się przekłada na praktykę?

W branży AI mówi się, że modele trenowane w ten sposób “halucynują”. To oznacza, że TWORZĄ odpowiedzi na zadane im pytania i NIEKONIECZNIE mają rację w swoich odpowiedziach. Dla przykładu: jeśli poprosisz ChatGPT o wyjaśnienie w jaki sposób powstają białka i wskażesz mu błędne założenia, AI nie będzie miało problemu z zatwierdzeniem tego i stworzeniem Ci opracowania na temat procesów biochemicznych, które są niezgodne z dzisiejszą wiedzą.

ChatGPT działa na zasadzie modelu językowego. Nie analizuje treści merytorycznej otrzymywanej od Ciebie i Tobie przekazywanej. On po prostu tworzy słowo po słowie zdania, które statystycznie są najbardziej sensowne (niekoniecznie zgodne z prawdą). Chat GPT będzie się idealnie nadawał do pracy kreatywnej, której efekt będzie w kolejnym kroku weryfikowany przez człowieka.

DALL-E 2 to opracowany przez OpenAI model Computer Vision AI, który jest w stanie generować obrazy z opisów tekstowych. Działa on przy użyciu rodzaju sieci neuronowej głębokiego uczenia zwanej Generative Adversarial Network (GAN).

GAN składa się z dwóch sieci neuronowych: sieci generatora i sieci dyskryminatora. Sieć generatora jest odpowiedzialna za generowanie obrazów, natomiast sieć dyskryminatora ocenia wygenerowane obrazy i określa, czy są one prawdziwe czy fałszywe. Model jest trenowany na dużym zbiorze danych obrazów i odpowiadających im opisów, co pozwala mu uczyć się relacji między tekstem a obrazami i generować obrazy wysokiej jakości.

Punktem startu współpracy z algorytmem będzie po prostu zadawanie pytań. Tutaj nie ma dużej filozofii – po prostu zapisz w formie zdania czego potrzebujesz, jakich informacji szukasz i dostaniesz odpowiedź. Zwykle będzie jednak ona dość ogólna i zwięzła (kilka linijek do max kilku akapitów treści). To jest dobry punkt startu do szukania inspiracji do rozpoczęcia procesu kreatywnego. Po prostu zarzuć temat AI i zobacz co dostaniesz. Zawsze możesz pogłębiać temat (zadawać dodatkowe pytania), przeformułować swoje pierwotne pytanie, aby zobaczyć co jeszcze może się pojawić w odpowiedzi.

  • Bądź konkretny: Zadając pytania lub formułując prośby, staraj się być tak jasny i konkretny, jak to tylko możliwe. Pomoże to zrozumieć, czego dokładnie szukasz, a w ten sposób ChatGPT3 dostarczy Ci najistotniejszych informacji.
  • Używaj poprawnej gramatyki i pisowni: używanie poprawnej gramatyki i pisowni ułatwi AI zrozumienie tego, co mówisz i udzielenie dokładnej odpowiedzi.
  • Podaj kontekst: jeśli pytasz o konkretny temat, podanie pewnego kontekstu lub informacji ogólnych może pomóc AI lepiej zrozumieć sytuację i udzielić Ci bardziej dokładnej i trafnej odpowiedzi.

Bardziej zaawansowaną wersją współpracy z ChatGPT będzie poproszenie go o granie roli. Nie chodzi tutaj o dodanie pikanterii w związku, a raczej określenie jakiego rodzaju odpowiedzi (perspektywy) oczekujesz od AI. Inaczej na to samo zagadnienie przecież będzie patrzyła osoba, która jest na co dzień copywriterem, inaczej specjalista od e-commerce, finalnie inną odpowiedź da Ci programista lub analityk. To samo może zrobić ChatGPT, jeśli określisz mu konkretną rolę.

Oto 5 przykładowych ról, które ChatGPT może pełnić podczas rozmów o kreatywnym myśleniu i nowych pomysłach biznesowych:

  • Generator pomysłów: może pomóc Ci w generowaniu nowych i innowacyjnych pomysłów na biznes → bądź generatorem pomysłów [tu wstaw temat]
  • Ewaluator koncepcji: może pomóc w ocenie i ewaluacji nowych koncepcji biznesowych oraz dostarczyć informacji zwrotnej na temat ich potencjalnej żywotności i wykonalności → oceń mój pomysł [tu wstaw opis pomysłu]
  • Analityk rynku: może dostarczyć spostrzeżeń i analiz dotyczących różnych rynków i branż, pomagając Ci określić najlepsze obszary, na których możesz skupić swoje pomysły biznesowe → jesteś analitykiem rynku – zasugeruj mi w jaki sposób mogę [tu wstaw temat]

Jak widzisz w tej wersji bardzo ważnym elementem jest dobry brief – opis tego czego konkretnie potrzebujesz. Nadal w naszych (ludzkich) rękach i głowach jest analiza informacji, synteza danych, generowanie pomysłów na temat określania właściwego kierunku. Co najmniej wstępna analiza i określenie kierunku działania musi wyjść z naszej głowy… ale bazować może na tym, co ChatGPT dostarczy nam w odpowiedzi na proste zapytania.

  • Obserwator trendów: może pomóc Ci być na bieżąco z pojawiającymi się trendami i zmianami w technologii, społeczeństwie i zachowaniach konsumenckich oraz jak mogą one wpłynąć na Twoje pomysły biznesowe → jesteś obserwatorem trendów – które z obecnych trendów będą nawiązywały do [tu wpisz swój pomysł]
  • Analityk SWOT: pomoże Ci przeprowadzić analizę SWOT Twoich pomysłów biznesowych, podkreślając ich mocne i słabe strony, szanse i zagrożenia → jesteś analitykiem ryzyka – opisz mi szanse i zagrożenia związane z pomysłem [tu wpisz opis pomysłu]

“Coś jeszcze, o czym powinienem wiedzieć w tym temacie? Od czego zacząć w pierwszej kolejności?” – to podstawowe pytania, które możesz zadać, by sprawdzić jakie jeszcze informacje możesz otrzymać do zadanego przez Ciebie tematu. Zawsze warto też przygotować kilka wersji pytań oraz poprosić ChatGPT o odgrywanie po kolei kilku ról. To zapewni Ci sporą ilość informacji i inspiracji.

Już 22 lutego o 10:00 organizujemy DARMOWE SPOTKANIE.

Zapisz się na webinar „ChatGPT i inne algorytmy – jak je wykorzystać w procesie kreatywnym?” #