[Krok 9] Wprowadź pomysł na wyższy poziom! Użyj SCAMPER.

Strona główna >> Design Thinking >> [Krok 9] Wprowadź pomysł na wyższy poziom! Użyj SCAMPER.

Kategorie

Kreatywność

Komunikacja w biznesie

Design Thinking

Budowanie zespołu


BĄDŹ NA BIEŻĄCO:



Tagi

Zespół na finiszu procesu kreatywnego

Efektywny zespół umie być kreatywny.

Jego siła tkwi w różnorodności i uzupełnianiu się poszczególnych osób, to dzięki tym cechom potrafi tworzyć i wdrażać innowacje.
 

Rzeczywiście, w prawie każdym podziale ról zespołowych lub stylów pracy znajdziemy kogoś z dużą wyobraźnią, uwielbiającego generowanie rozwiązań (skądinąd niekoniecznie nadających się do realizacji…) oraz jego komplementarne przeciwieństwo – systematycznego racjonalistę, którego piętą achillesową jest zdobycie się na oryginalność i wyjście poza schemat.
 
Jest to oczywiście pewne uproszczenie, ale w Profilu Basadura są Generator i Optimizer, wśród ról zespołowych Belbina odnajdziemy Kreatora versus Implementera i Perfekcjonistę, a patrząc na talenty Gallupa możemy wyróżnić osoby o szczególnie wysokich wynikach przy talentach: Ideation (Odkrywczość) i Futuristic (Wizjoner) w opozycji do Discipline (Dyscyplina).
 

W procesie kreatywnym raz jedna,

raz druga frakcja wysuwa się na prowadzenie i to gwarantuje najlepsze wyniki.

 

Czy kreatywność jest potrzebna na etapie testów i poprawek?

Wydaje się, że im dalej w procesie kreatywnym jesteśmy,

tym więcej do powiedzenia ma trzeźwy racjonalista, i w pewnym sensie tak właśnie jest. Ktoś przecież musi zaplanować wdrożenie, przeprowadzić testy i wprowadzić niezbędne poprawki. Jednak w praktyce każdy kolejny problem ujawniony w trakcie testów i prototypowania to nowa łamigłówka, która wymaga uruchomienia wyobraźni.

Przyznajmy to: nie jesteśmy w stanie przewidzieć ani skontrolować tego, co wykażą testy prototypu ani co powiedzą nam użytkownicy produktu. Musimy zachować otwarty umysł i być gotowi na wszystko… Istnieją jednak narzędzia na tyle uniwersalne, że będą nam pomocne bez względu na to, co usłyszymy i jakie aspekty naszego rozwiązania będą wymagały poprawek.
 
Polecamy SCAMPER – narzędzie pomagające w modyfikowaniu pomysłu, żeby dostosować do go rzeczywistości. Nazwa pochodzi od pierwszych liter czynności, które pozwolą nam zaczerpnąć inspiracji podczas szlifowania ostatecznego produktu.
 

    S – SUBSTITUTE
    Zastąp jeden element drugim

    Zamiast polaru turystycznego użyj softshell. Zamiast wykładu na żywo zorganizuj webinar. Zamiast robić buty ze skóry, zrób je z gumy. I dodaj zapach landrynek (buty brazylijskiej marki Melissa).

 

    C – COMBINE
    Łącz elementy

    Szukanie powiązań i połączeń dostarcza dawki inspiracji zarówno na etapie generowania pomysłów jak i usprawniania samego produktu. Przykład najprostszy: ołówek z gumką. Inny, bardziej zaawansowany technologicznie: wymieniane wkłady pozwalające wykorzystać toster jako gofrownicę lub do pieczenia wafli. Przykład bliski każdemu: wielofunkcyjne centrum dowodzenia – smartfon.

 

    A – ADAPT
    Adaptuj istniejące rozwiązania

    Być może w innych branżach wykorzystywana jest użyteczna dla nas technologia lub materiał?
    Materiały z membraną typu gore-tex (przepuszczającą wodę tylko w jednym kierunku – na zewnątrz) wykorzystywane pierwotnie na potrzeby wojska, naturalnym biegiem rzeczy trafiły do producentów odzieży turystycznej, a teraz można kupić formalne, eleganckie obuwie wykonane w tej technologii.

 

    M – MODIFY
    Zmieniaj i modyfikuj

    Możemy modyfikować produkt (np. zwiększyć ciężar telefonu, żeby wydawał się bardziej solidny, gdy trzymamy go w dłoni, zmienić kształt tubki pasty do zębów, żeby dało się ją postawić), możemy też zainspirować się mechanizmami autoregulacji (GPS który dostosowuje głośność komunikatów do poziomu hałasu w samochodzie, ekran który reguluje jasność wyświetlacza w zależności od natężenia światła w pomieszczeniu).

 

    P – PUT TO ANOTHER USE
    Zmień zastosowanie, użyj w innym kontekście

    Klasyczny krem Nivea powstał jako krem dla niemowląt. Rynek zweryfikował to założenie, kiedy kobiety zaczęły korzystać z kremu jako kosmetyku dla siebie i dziś raczej nie kojarzy nam się z produktem dla dzieci.
     
    Parasole przez całe stulecia służyły w Europie przede wszystkim do ochrony przed słońcem. Zmiana kontekstu ich użycia przez Jonasa Hanwaya w XVIII – wiecznym Londynie (na ochronę przed deszczem) skończyła się… atakiem rozjuszonych dorożkarzy! Obawiali się oni utraty zarobku spowodowanej wylansowaniem parasoli w nowej odsłonie. Bywa, że innowacje wiążą się podejmowaniem ryzyka… ☺

 

    E – ELIMINATE
    Usuń niektóre aspekty, elementy

    Bezprzewodowe ładowarki i słuchawki. Z przykładów historycznych: usunięcie znacznej części gorsetu (i pozostawienie biustonosza), które wywołało prawdziwą rewolucję w modzie!

 

    R – REVERSE
    Odwróć, spójrz z innej strony

    Ciekawym przykładem odwrócenia o 180 stopni jest historia tomografu komputerowego na oddziale dziecięcym Pittsburgh Medical Center. Początkowo, żeby móc przeprowadzić badanie u przestraszonych pacjentów standardowo podawano im środki znieczulające (procedura wymaga nieruchomego leżenia w ciasnej przestrzeni, wśród głośno działającej aparatury, co pogłębiało stres związany z badaniem i uniemożliwiało wykonanie tomografii bez stosowania leków).
     
    W celu zmiany całego doświadczenia na pozytywne gabinet z tomografem zostało odpowiednio zmodyfikowany i przekształcony w „Salę przygód”. Personel medyczny korzystając z przygotowanych scenariuszy przeprowadza teraz badanie w formie zabawy, której elementem jest np. przygotowanie astronauty (w tę rolę wciela się mały pacjent) do lotu w kosmos – czas spędzony w tomografie przedstawiany jest jako nieruchome nasłuchiwania pracy silników rakiety. Istnieje dziewięć fabuł do wyboru – między innymi przygoda na pirackim statku widocznym na zdjęciu poniżej.

mri-pet-hooray-2689
Odpowiednie pytanie to podstawa stosowania SCAMPER
 
Podobnie jak przy sesji generowania pomysłów, na etapie szlifowania SCAMPERem ważne jest dobre postawienie pytania. Wykorzystajmy to, co mówią nam użytkownicy i precyzyjnie zdefiniujmy problem: Co zrobić, żeby klient miał większe poczucie kontroli w procesie zakupowym? Jak sprawić, żeby nasz produkt był nie tylko funkcjonalny, ale i atrakcyjny? W jaki sposób sprawić, by sprzęt elektroniczny wydawał się bardziej solidny i wysokiej jakości?
Im dokładniejsze będzie nasze pytanie i w im większym stopniu wynikające z potrzeb użytkowników – tym trafniejsze odpowiedzi znajdziemy.
 
 
Jeśli chcecie zobaczyć jakie są poprzednie etapy Procesu Kreatywnego, zacznijcie od KROKU 1
 
Źródła:

Historia pirackiego tomografu:
http://www.slate.com/blogs/the_eye/2013/10/18/creative_confidence_a_new_book_from_ideo_s_tom_and_david_kelley.html

 
 
Autor: Zosia Augustyniak
 
 

Komentarze

komentarze

Przeczytaj również

O autorce

Zofia Augustyniak

W Generatorze Pomysłów zajmuje się tematami komunikacji i zwiększania efektywności współpracy w zespole. Trener LRC - kiedy tylko robi się cieplej, wyrusza w teren, żeby prowadzić dla zespołów treningi na trasach linowych. Na salę szkoleniową wraca dopiero przy ulewnym deszczu.Więcej o autorze

Podobało Ci się?

Podziel się wpisem ze znajomymi!

Komentarze