Jak ładować własne baterie i przygotować się do trudnej rozmowy podczas rozwiązywania konfliktu w pracy?

Strona główna >> Bez kategorii >> Jak ładować własne baterie i przygotować się do trudnej rozmowy podczas rozwiązywania konfliktu w pracy?

Kategorie

Kreatywność

Komunikacja w biznesie

Design Thinking

Budowanie zespołu


BĄDŹ NA BIEŻĄCO:




Tagi

Rozwiązywanie konfliktów w zespole to dla managerów często stres, emocje, napięcia i wątpliwości – zarówno przed podejściem do rozmowy jak i po jej zakończeniu. Trudne rozmowy w sytuacjach, w których każda ze stron czuje się mało komfortowo są źródłem stresu w pracy i są wyzwaniem w sferze emocjonalnej (czyli co zrobić, by dyskusja nie zakończyła się katastrofą w kwestii naszej relacji?) oraz biznesowej (co zrobić, by pracownika nie zdemotywować w takiej sytuacji?)

Gdy na szali naszej rozmowy ważą się tak ważne kwestie warto podejść życzliwie do siebie i dobrze się przygotować – szczególnie w kontekście własnych emocji. Każdy z nas ma pewną sekwencję działań, które pojawiają się w stresie. To, co pozwala nam nie wchodzić w sekwencje stresu, to pełne akumulatory energii. Z własnego doświadczenia wiesz, że sporo Twoich reakcji w takich sytuacjach zależy od tego z jakim samopoczuciem zaczynasz taką rozmowę. Gdy mamy naładowane akumulatory (stan neutralny lub pozytywny), nawet gdy znajdziemy się w trudnej sytuacji potrafimy sobie lepiej poradzić w kontekście zarówno własnych emocji jak i konkretnych efektów (proponujemy bardziej trafne rozwiązania).

WAŻNE: ładowanie akumulatorów to budowanie odporności na stres, która pozwala nam lepiej radzić sobie z emocjami. Rozwiązując konflikty w pracy czy prowadząc trudną rozmowę będziemy doświadczali emocji – to jest nieuniknione. Istotą ładowania akumulatorów jest zbudowanie buforu, zapasu wewnętrznej energii, która pozwoli nam na utrzymanie się w niezłym komforcie w trakcie takiej rozmowy. 

Jeśli wyłapiemy sygnały stresu możemy zorientować się na co powinniśmy zwrócić uwagę w poszukiwaniu pomysłów na szybkie podładowanie naszych baterii na dzień czy dwa przed trudną rozmową czy spotkaniem. Poniżej znajdziesz kilka pomysłów na to jak być w lepszym komforcie podczas takiej rozmowy i by mieć większą refleksję i decyzyjność podczas takiej rozmowy z pracownikiem / zespołem. 

Typ analityka – jak obserwować swój stres? 

Gdy dominującym typem osobowości dla mnie jest typ analityka swój stres mogę rozpoznać po następujących zachowaniach:

  • Wyjaśniam pracownikom zadania czy problemy zdaniami wielokrotnie złożonymi. Odnoszę się do wielu, różnych argumentów i podaję bardzo precyzyjne dane – staram się być bez cienia wątpliwości. 
  • W dyskusji zaczynam się frustrować, że inni nie myślą logicznie lub swoje wypowiedzi układają nieskładnie, bez sensu, nie odwołując się do tego co powiedziałem wcześniej 
  • Na końcu tej drogi zaczynam być zły na innych – myślę sobie „nawet nie potrafią myśleć…”. Czuję złość na innych.

Co możesz zrobić, by szybko podładować swoje akumulatory?

  • Podsumuj sobie zadania, które z sukcesem wykonałeś w ostatnich dniach. Zobacz ile zrobiłaś / zrobiłeś w ciągu ostatniego tygodnia. Podsumuj sobie to co Ci dobrze wyszło w tym czasie. 
  • Zrób sobie plan działania na najbliższe dni – zarówno w kontekście życia prywatnego jak i zawodowego. Taki plan da Ci poczucie, że nic już nie powinno Cię zaskoczyć i masz pod kontrolą inne tematy, które wokół Ciebie się dzieją
  • Przejrzyj notatki i swoje wiadomości, które związane są z trudną rozmową którą planujesz przeprowadzić. Upewnij się, że pod ręką masz dane, argumenty czy treści rozmów, które dotyczą przedmiotu planowanej rozmowy. 
  • Finalnie zaplanuj też odpowiedni czas na taką rozmowę – byś nie musiał(a) szybko kończyć. Daj sobie zapas czasowy na taką rozmowę – jeśli planujesz, że zajmie Ci ona 60 min. zablokuj sobie w kalendarzu co najmniej 90 min. czasu. To da Ci poczucie komfortu już podczas samego spotkania.  

Typ nieugiętego – jak obserwować swój stres?

Gdy dominującym typem osobowości dla mnie jest typ nieugiętego swój stres morę rozpoznać po następujących zachowaniach:

  • Skupiam swoją uwagę głównie na tym, co nie działa w danej sytuacji. Dyskutuję głównie (lub tylko) o tym co nie działa, co powinno być poprawione, itp.
  • Zadaję konfrontacyjne pytania dotyczące poglądów, przekonań a czasem wartości dotyczących zaistniałej sytuacji
  • Jestem uparty i podejrzliwy – łapię się na myśleniu, że po prostu mnie ludzie nie przekonają i kropka
  • Sytuację lub dyskusję opuszczam z przekonaniem, że ludzie po prostu nie potrafią się zaangażować, tacy już są. Mam poczucie beznadziejności. 

Co możesz zrobić, by szybko podładować swoje akumulatory?

  • Zaplanuj sobie 2-3 dni przed rozmową tak, by poświęcić czas przede wszystkim na to, co dla Ciebie jest ważne. Ważne projekty, tematy, zagadnienia. Więcej czasu na to na czym Ci zależy, niż to co może przyjść do Ciebie jako pilne. To, co uważasz za mniej ważne (np. pod hasłem: „muszę to zrobić…”) postaraj się przesunąć o kilka dni by wygospodarować czas na ważne rzeczy. 
  • Możesz też w tym okresie „przygotowawczym” zaplanować jasne przekazanie swojego stanowiska (w ważnej dla Ciebie sprawie), niekoniecznie związanej z trudną rozmową. Zadbaj o przestrzeń do tego, by co najmniej w jednej, ważnej dla Ciebie kwestii mieć przestrzeń do swobodnego wyrażenia tego, co uważasz. To może być rozmowa z kolegą lub koleżanką z pracy, ale też z kimś z rodziny, z dzieckiem. Podziel się z kimś swoją perspektywą, wartościami czy przekonaniami.
  • Zrób przegląd notatek i wiadomości związanych z tematem rozmowy i zastanów się jak te informacje mają się do Twoich wartości. Z czym się w sercu zgadzasz (wspólne wartości) a gdzie po prostu Cię roznosi i nie możesz tego zaakceptować (przeciwne wartości)
  • Podsumuj swoje przemyślenia i zastanów się, jakimi przekonaniami i wartościami chcesz się podzielić ze swoim rozmówcą podczas takiej rozmowy. Jaki argumentów chcesz użyć do wsparcia swoich wartości. 
  • Podczas samej rozmowy pytaj o co co stoi za argumentami, których używa Twój rozmówca. Łatwiej przeprowadzisz taką rozmowę, gdy zrozumiesz na czym mu zależy lub dlaczego się upiera przy jakimś rozwiązaniu (jakie wartości za tym stoją)

Typ empaty – jak obserwować swój stres? 

Gdy dominującym typem osobowości dla mnie jest typ empaty swój stres morę rozpoznać po następujących zachowaniach:

  • Nadmiernie się dostosowuję, by inni mieli o mnie lepsze zdanie lub by się mniej denerwowali w tej sytuacji
  • Zaczynam wątpić w siebie i swoje kompetencje. Sam zaczynam mówić o tym co mi nie wyszło, czego nie zrobiłem lub dlaczego moja perspektywa może być błędna
  • Gdy rozmowa eskaluje chce mi się płakać 
  • Wychodzę z rozmowy z poczuciem, że Ci ludzie mnie nie lubią, nie chcą ze mną przebywać, pracować lub spędzać czasu

Co możesz zrobić, by szybko podładować swoje akumulatory?

  • Przed trudną rozmową (lub spotkaniem) zadbaj o kontakt z przyjaciółmi, z rodziną. Zadbaj o ciepłe spotkania z bliskimi, byście razem mogli dobrze spędzić czas.
  • Warto zadbać też o zmysły – w swoim otoczeniu w biurze lub w domu wprowadź przyjemne zapachy, miłe kolory. 
  • Zaplanuj sobie dobrą kolację karmiącą zmysły. Twoje ulubione danie lub coś co Cię ciekawi z wybranego rodzaju kuchni. 
  • Zadbaj o to by mieć przestrzeń dla najbliższych, kontakt z nimi, bycie w relacji z innymi. Najlepiej z przyjaciółmi czy rodziną ładuje się baterie.
  • Przyjdź na rozmowę w wygodnym ubraniu, przyjemnym w dotyku. Zabierz ze sobą olejek eteryczny, którego zapach uwielbiasz. Sztachnij się nim przed rozpoczęciem spotkania i poczuj jego kojącą moc 🙂

Typ marzyciela – jak obserwować swój stres? 

Gdy dominującym typem osobowości dla mnie jest typ marzyciela swój stres morę rozpoznać po następujących zachowaniach:

  • Oczekuję od siebie, że sam poradzę sobie z zaistniałą sytuacją i samodzielnie wykonam wszelkie czynności by rozwiązać problem (lub przy mikro-zaangażowaniu innych osób)
  • Zaczynam czekać na rozwój sytuacji, odwlekam różne rzeczy, mogę popadać w bierność z poczuciem „może jakoś samo się to rozwiąże?”
  • Mam kilka pomysłów co można zrobić w tej sytuacji, ale nie zabieram się do sprawdzenia, zaplanowania czy zrealizowania nawet jednego
  • Dystansuje się od innych, nie mam ochoty spotykać się czy rozmawiać z ludźmi
  • Kończę rozmowę z przekonaniem, że nie dostałem wystarczająco dużo wytycznych czy informacji by sobie poradzić z tą sytuacją. Zostawili mnie z tym samego 

Co możesz zrobić, by szybko podładować swoje akumulatory?

  • Zadbaj o konstruktywną samotność i chwilę dla siebie. Przez 2-3 dni przed rozmową wyjdź na samotny spacer, by mieć chwilę dla siebie do przemyślenia tematu. Może masz ulubioną grę, w którą lubisz grać sam(a) – zadbaj o to, by w tym czasie nikt Ci nie przeszkadzał i nie zawracał głowy
  • Zmniejsz intensywność spotkań – zarówno towarzyskich jak i zawodowych. Zaplanuj sobie więcej czasu na pracę koncepcyjną, na wymyślanie, niż interakcję i spotkania z innymi
  • Zadbaj o to, by każdego dnia mieć przynajmniej godzinę – dwie tylko dla siebie. Czy to w kontekście pracy czy życia osobistego. Wręcz wpisz sobie to do kalendarza. 
  • Podziel się swoimi pomysłami na poradzenie sobie z trudną sytuacją z bliską Ci osobą. Zapytaj co on / ona zrobiłaby w takiej sytuacji: który pomysł jest najlepszy? 
  • Jeśli sytuacja jest szczególnie trudna odłóż temat na później (za 3-5 dni?). W tym czasie skup swoją uwagę na innym zadaniu, projekcie. 

Typ buntownika – jak obserwować swój stres? 

Gdy dominującym typem osobowości dla mnie jest typ buntownika swój stres morę rozpoznać po następujących zachowaniach:

  • Staram się zrozumieć, ale nie łapię tego. Mam poczucie, że czegoś tu nie ogarniam
  • Szybko się nudzę podczas rozmowy
  • Mam poczucie, że to problem tej drugiej strony, że szybko się nudzę. Nie potrafią tego dobrze przedstawić, nie potrafią mnie zainteresować tematem, nie potrafią mi tego dobrze wyjaśnić 
  • Myślę sobie, że gdyby nie ta osoba to tyle dobrych / fajnych rzeczy moglibyśmy zrobić… tyle możliwości…
  • Wychodzę z rozmowy zburzony z myśleniem, że jeszcze im pokażę…

Co możesz zrobić, by szybko podładować swoje akumulatory?

  • Pozytywny kontakt z ludźmi jest najważniejszy – wyjdź na imprezę, zaplanuj sobie rozmowy z energetycznymi ludźmi, z którymi możesz sobie pożartować i spędzić chwilę czasu. 
  • Kino, teatr, kolacja ze znajomymi? Oczywiście, że to dobry pomysł na dzień – dwa przed trudną rozmową. 
  • Aktywność fizyczna to coś, co zdecydowanie będzie Ci ładowało energię – trochę ruchu, żywiołowe działanie to Twoja ładowarka. 
  • Skup swoją uwagę na projekcie czy zadaniu, które lubisz, które daje Ci energię. Na dzień czy dwa przed trudnym spotkaniem podsumuj sobie co fajnego udało Ci się zrobić w ostatnim czasie

Typ działacza – jak obserwować swój stres? 

Gdy dominującym typem osobowości dla mnie jest typ działacza swój stres morę rozpoznać po następujących zachowaniach:

  • Oczekuję od innych, że będą silni i poradzą sobie z trudnymi sytuacjami czy problemami. Jasno wyrażam też takie oczekiwania
  • Zadaje konfrontacyjne pytania lub stwierdzenia – np: „czyli rozumiem, że nie przygotowałeś się do tej prezentacji?”
  • Ignoruję, omijam lub „zawieszam” zasady czy ustalenia by pokazać innym, że mam rację, że w wybrany przeze mnie sposób powinniśmy działać (np.: zasady zespołu na jakie się umówiliśmy)
  • Łapię się na tym, że chcę pokazać innym jak bardzo się mylą w danej sytuacji (skupiam się na pokazaniu braku wiedzy, kompetencji, doświadczenia)
  • Opuszczam spotkanie / rozmowę z poczuciem przygnębienia: „nie dajecie sobie rady, co?”

Co możesz zrobić, by szybko podładować swoje akumulatory?

  • Przygotowując się do rozmowy, zastanów się jak możesz z niej najlepiej skorzystać? Jak możesz z tego wyciągnąć maksimum korzyści? Jaki efekt chcesz osiągnąć?
  • Zastanów się nad korzyściami zarówno w kontekście zawodowym (cele, wyniki) jak i osobistym (czego mogę się nauczyć, co mogę wynieść dla siebie osobiście – mogę rozwinąć swoje kompetencje?)
  • Zastanów się jak możesz w tej sytuacji poszerzyć swoją wiedzę i umiejętność jeszcze lepszego działania z ludźmi?
  • Zastanów się jak możesz do tej sytuacji dodać trochę ekscytacji? Może się założysz (ze sobą lub z kimś innym), że będziesz w stanie pokierować rozmową w stronę konstruktywnego rozwiązania sytuacji?
  • Zastanów się jak możesz sobie dostarczyć ekscytacji przed rozmową? Co daje Ci poczucie, że żyjesz? Wyprawa z adrenaliną? Sport? 

Najczęściej zdarza się, że każdy z nas prezentuje mieszankę dwóch typów z sześciu, które są wspomniane w tym artykule. Zastanów się które dwa są najbliższe Tobie i wykorzystaj mieszankę pomysłów na ładowanie akumulatorów zarówno z jednego jak i drugiego typu. 

Komentarze

komentarze

Podobało Ci się?

Podziel się wpisem ze znajomymi!

Komentarze