Management 3.0 w praktyce, czyli jak dopasować system do potrzeb pracowników?

Strona główna >> Management 3.0 >> Management 3.0 w praktyce, czyli jak dopasować system do potrzeb pracowników?

Kategorie

Kreatywność

Komunikacja w biznesie

Design Thinking

Budowanie zespołu


BĄDŹ NA BIEŻĄCO:



Tagi

W podejściu zarządzania 3.0. głównym zadaniem managera jest dopasowanie systemu, w którym ludzie na co dzień pracują, do indywidualnych potrzeb każdego z pracowników. Główne działania związane z adaptacją i dopasowaniem są po stronie lidera i organizacji (a nie pracownika). Kluczowe pomysły twórcy Management 3.0. – Jurgena Appelo – na to w jaki sposób tworzy takie środowisko pracy zbierają się do krótkiej listy sześciu kluczowych działań. Brzmi to sensownie, bo iloma rzeczami na raz możemy się zajmować? 🙂 Wspomniane działania to:

  1. Energize people
  2. Empower teams
  3. Align constrains 
  4. Develop competence
  5. Grow structure
  6. Improve everything

Energize people + Empower teams = angażuj zespół w proces współtworzenia – celów, sposobów realizacji, terminów, w proces podejmowania decyzji. Im więcej ważnych tematów omawiasz razem z zespołem (zamiast komunikowania swojej decyzji) tym większa przestrzeń do poczucia, że faktycznie razem tworzymy sobie środowisko pracy w zespole. Przykłady:

  • Masz przygotować budżet na przyszły rok – usiądź z zespołem i ustalcie wspólnie co powinno się w nim znaleźć (jakie są priorytety dla całości lub części budżetu) 
  • Planujesz wyjazd integracyjny dla zespołu – podczas jednego spotkania poproś wszystkich, by podpowiedzieli Ci pomysły co możecie robić / gdzie możecie pojechać na integrację. 
  • Jeden z członków zespołu notorycznie spóźnia się na spotkania – podczas spotkania zespołu zapytaj, czy tylko Ty na to zwracasz uwagę (może innym to nie przeszkadza i wtedy Ty musisz się zastanowić nad sobą ;))

WAŻNE OD AUTORA: zanim rzucisz się do współtworzenia z zespołem wszystkiego, zastanów się nad poziomem jego dojrzałości. Szczególnie kwestie związane z relacjami i wspólnym podejmowaniem decyzji (np.: rozwiązywaniem konfliktów) działają w modelu współtworzenia, jeśli zespół prezentuje duży poziom dojrzałości (ma wysoki poziom zaufania i co najmniej niezłe kompetencje komunikacyjne)

Align constrains + develop competence = praca, która ma sens i cel – jeśli jesteś jednym z tych managerów, którzy myślą sobie: „ta, jasne, już widzę to samozarządzanie się zespołu. Jak się będą samozarządzać, że na koniec ja po pośladkach dostanę jak przyjdzie do raportowania KPIjów” to ten obszar będzie dla Ciebie! Bo wspomniane samozarządzanie wymaga określenia pewnego terytorium (ram, w których możemy się poruszać) oraz planowania rozwoju kompetencji (by zespół dojrzał do idealnej wersji samozarządzania się). Narzędziami, które pomagają w nadaniu struktury rzeczywistości zespołu w realiach M 3.0 są OKRy (do definiowania celów) oraz doprecyzowany sens pracy wykonywanej przez zespół.

Tutaj możesz się śmiało wyżyć: ustalamy cele, wartości zespołu którymi mamy się kierować, umawiamy się na raportowanie, robimy plany rozwoju kompetencji (by nasi geniusze stawali się jeszcze genialniejsi). Plan, egzekucja, raportowanie, poprawki i jedziemy kolejny rok! Dawaj dawaj, bo targety się same nie zrobią!

Ważne: zwróć uwagę, że w powyższej treści są określenia „-my”. ustalaMY cele, które są najważniejsze (dla zespołu czy dla osoby – jeśli mówimy o celach rozwojowych). OkreślaMY wartości, którymi chcemy się kierować w zespole. DefiniujeMY mierniki celów, z których rozliczamy się w określonym czasie. To jest dobry punkt startu do nadania jasnego, wspólnego celu i sensu pracy, którą wykonujemy jako zespół. W Management 3.0 tym, co trzyma nasze dzikie wnętrze przed rozpasaniem się, lenistwem, olewanymi terminami i efektami niskiej jakości jest chęć dążenia (motywacja do czegoś), zamiast narzucone ograniczenia (motywacja od czegoś – unikania)*. W pewnym uproszczeniu.

*Oczywiście motywacja do czegoś i od czegoś nie jest tak prosta jak to przedstawiłem w jednym zdaniu. Taka uroda natury ludzkiej. Ale jak ten temat Cię zainteresował to daj znać – napisz – a ja przygotuję tekst doprecyzowujący jak jest z tą motywacją.

Grow structure + improve everything = poprawiaj system tworząc strukturę wspierającą tworzenie wartości ORAZ ludzi – myśl o procesach i procedurach w Twojej organizacji jako o czymś, co podlega zmianom (szybciej lub wolniej). To oznacza, że przy odpowiednich argumentach (i odpowiedniej ilości czasu) możesz zmienić te elementy systemu, które najbardziej „bolą” Twój zespół. Planując, przygotowując, realizując zmiany myśl o rozwiązaniach systemowych, które kiedyś mogą stać się nowym status quo.

  • Twój zespół wkurza się na kiepską jakość danych dostarczanych przez inny dział? Zamiast stwierdzenia „taki mamy proces” lepiej spędzić chwilę nad szukaniem pomysłów w obszarze: co możemy zrobić, by to poprawić lub zmniejszyć wpływ na nasz zespół?
  • Tickety od klientów spływają z chamskimi komentarzami, mało merytoryczne, bez konkretnych informacji? Zastanów się z zespołem jakimi narzędziami możecie zaangażować klientów do poprawienia „jakości” dostarczanych Wam informacji.
  • System, z którego korzystacie jest przestarzały i ma ograniczone funkcjonalności? Przygotujcie propozycję dobrej alternatywy do zaprezentowania osobom decyzyjnym w międzyczasie testując elementy tego usprawnienia (np.: pół automatyzację z pomocą nieśmiertelnych arkuszy Excela).
Management 3.0 szkolenie

WAŻNE OD AUTORA: jako psycholog twórczości z wykształcenia wychodzę z romantycznego założenia, że wszystko da się poprawić a świat stoi przed nami otworem. Później ukończyłem studia podyplomowe z monitorowania badań klinicznych (branża farmaceutyczna w swoim szkielecie i krwiobiegu ma raczej-nie-zmienialne-procedury) i zrozumiałem, że… no cóż, nie zawsze stoimy przed tym otworem, który jest przez nas pożądany (red: przepraszamy za mało wyszukany humor autora). W praktyce, jeśli masz szefa, który za nic w życiu nie zmieni czegoś, co Twój zespół bardzo „wkurza”, lepiej zastanowić się nad tym jak zmniejszyć odczuwanie tegoż wkurzenia, niż komentować „sorry, taki mamy klimat”. Jeśli na rynku dzieje się całkiem nieźle, zawsze też warto rozważyć opcję: „a który pracodawca daje możliwości tworzenia takiego środowiska, które będzie dobre dla mojego zespołu?”

Czujesz się zaintrygowana/zaintrygowany ideą Managementu 3.0?

Sprawdź naszą ofertę szkolenia i wypróbuj to podejście w praktyce!

Komentarze

komentarze

Podobało Ci się?

Podziel się wpisem ze znajomymi!

Komentarze