Pierwsze kroki z Management 3.0. – czym jest, dlaczego warto i czy to coś dla Ciebie?

Strona główna >> Management 3.0 >> Pierwsze kroki z Management 3.0. – czym jest, dlaczego warto i czy to coś dla Ciebie?

Kategorie

Kreatywność

Komunikacja w biznesie

Design Thinking

Budowanie zespołu


BĄDŹ NA BIEŻĄCO:



Tagi

Czym jest Management 3.0?

Management 3.0 to sposób myślenia o zarządzaniu zespołami przez pryzmat systemu (organizacji) oraz ludzi (członków zespołu). Kluczową różnicą w porównaniu do poprzednich sposobów myślenia (filozofii zarządzania) jest zmiana przyłożenia nacisku, uwagi wobec dwóch wspomnianych czynników. W tym podejściu zadaniem managera jest dopasowanie systemu, w którym ludzie na co dzień pracują, do indywidualnych potrzeb każdego z pracowników. W podejściu zarządzania 3.0 główne działania związane z adaptacją i dopasowaniem są po stronie lidera i organizacji.

By skutecznie realizować takie zadanie, manager w podejściu M 3.0 nie zostaje sam – współdzieli tą rzeczywistość z zespołem. Angażuje cały zespół do WSPÓLNEGO wypracowania rozwiązań, które pozwolą dopasować SYSTEM do LUDZI.

Taki sposób myślenia pozwala odpowiedzieć na wyzwania wynikające z rewolucji internetu (znana również jako rewolucja digitalizacji, czwarta rewolucja przemysłowa). Rewolucji, która zmienia systemy wartości naszego codziennego życia, również w kontekście naszej pracy.

Management 3.0 zespół

4 z 10 powodów dla których warto zarządzać zespołem zgodnie z podejściem Management 3.0

  1. Management 3.0 pokazuje jak zbudować samozarządzający się zespół, który jest zdecydowanie przyjemniejszym środowiskiem do pracy – zarówno dla managera jak i jego zespołu. Jednocześnie po kilku miesiącach otwiera możliwości sprawnego zarządzania nieosiągalne dla tradycyjnego podejścia. Samozarządzający się zespół to taki, w którym wszyscy członkowie, nie tylko manager, faktycznie czują się współodpowiedzialni za cele, zadania i problemy codziennej pracy.
  2. Management 3.0. dajcie Ci nowy sposób myślenia o tym, jak rozwiązać problemy dotychczas „nierozwiązywalne”. Sporo inspiracji i podpowiedzi jak je rozwiązać systemowo, nie tylko doraźnie. Szczególnie w takich tematach jak budowanie zaangażowania zespołu i motywowanie pracowników.
  3. Management 3.0. pokazuje jakie strategie działania możesz dodać do swojego panelu kompetencji, by odpowiadać na zmiany w systemach wartości osób w Twoim zespole. Atmosfera w pracy staje się bardzo ważnym kryterium wyboru pracodawcy dla wysokiej klasy ekspertów. Efekt ten jest coraz większym wyzwaniem dla managerów – jak dbać o atmosferę, by nie tracić na produktywności?
  4. Management 3.0. poza strategią zarządzania zespołem dostarcza narzędzi, które możesz wykorzystać w swoim zespole dosłownie następnego dnia po poznaniu go (np.: po szkoleniu). Są to między innymi: Kudos, Champfrog motivators, Delegation poker.

*Szczegóły każdego z powyższych z wyjaśnieniem wraz pozostałymi powodami znajdziesz w artykule Management 3.0 – dlaczego warto?

Różne style zarządzania – serio są jakieś różnice?

Management 2.0 porównując do Management 3. 0 to dopasowanie ludzi DO systemu, w którym się znaleźli. W podejściu zarządzania 2.0 główne działania związane z adaptacją i dopasowaniem są po stronie pracowników. Takie mamy procedury, trzeba ten problem w taki sposób rozwiązać, taki mamy proces i trzeba się tego pilnować. Sorry, taki mamy klimat – cytując już klasyka!

Taki sposób myślenia pozwala odpowiedzieć na wyzwania rewolucji cyfrowej, która przeniosła nas z fabryk do biur. Wtedy staliśmy się ważnym zasobem w procesie dostarczania wartości biznesowej (wiem, brzmi to strasznie, ale taka rzeczywistość…) niemniej jednak to my, jako pracownicy, musimy dopasować się do procesów, procedur, itp. panujących w danej organizacji czy zespole.

Management 1.0 to sposób myślenia powstały w czasach rewolucji przemysłowej, gdzie pierwszy raz gromadnie przeszliśmy ze stanowisk pracy na świeżym powietrzu, zdrowym, aktywizującym i zachęcającym do ruchu fizycznego (czyt. praca na polu) do fabryk. A tam brygadzista miał maszynę, którą musiał utrzymywać, czasem naprawiać, by zapewnić ciągłość produkcji. Części tej maszyny składały się oczywiście z elementów żywych: ludzi. Tak jak pozostałe części ich też trzeba było naprawiać lub po prostu wymieniać.

Esencją zachodzącej zmiany, która jest tu wspomniana, jest dla mnie życie grupy, która nazywana jest „Digital Nomads”: https://www.youtube.com/watch?v=iXGtx-hroKE&ab_channel=DWDocumentary

Jak w praktyce dopasować system do potrzeb pracowników?

Kluczowe pomysły twórcy Management 3.0. – Jurgena Appelo – zbierają się do krótkiej listy sześciu kluczowych działań. To brzmi sensownie, bo iloma rzeczami na raz możemy się zajmować? Wspomniane działania to:

Management 3.0

Energize people + Empower teams = angażuj zespół w proces współtworzenia: celów, sposobów realizacji, terminów, w proces podejmowania decyzji. Im więcej ważnych tematów omawiasz razem z zespołem (zamiast komunikowania swojej decyzji) tym większa przestrzeń do poczucia, że faktycznie razem tworzymy sobie środowisko pracy w zespole.

Align constrains + develop competence = praca, która ma sens i cel – jeśli jesteś jednym z tych managerów, którzy myślą sobie: „ta, jasne, już widzę to samozarządzanie się zespołu. Jak się będą samozarządzać, że na koniec ja po „pośladkach” dostanę jak przyjdzie do raportowania KPIjów” to ten obszar będzie dla Ciebie! Bo wspomniane samozarządzanie wymaga określenia pewnego terytorium (ram, w których możemy się poruszać) oraz planowania rozwoju kompetencji (by zespół dojrzał do idealnej wersji samozarządzania się). Narzędziami, które pomagają w nadaniu struktury rzeczywistości zespołu w realiach zarządzania 3.0 są OKRy (do definiowania celów) oraz doprecyzowany sens pracy wykonywanej przez zespół.

Grow structure + improve everything = poprawiaj system tworząc strukturę wspierającą tworzenie wartości ORAZ wspierającą ludzi. Będąc managerem myśl o procesach i procedurach w Twojej organizacji jako o czymś, co podlega zmianom (szybciej lub wolniej). To oznacza, że przy odpowiednich argumentach (i odpowiedniej ilości czasu) możesz zmienić te elementy systemu, które najbardziej „bolą” Twój zespół. Planując, przygotowując, realizując zmiany myśl o rozwiązaniach systemowych, które kiedyś mogą stać się nowym status quo. Oczywiście, że ze swojego założenia korporacja jest systemem mniej otwartym na zmiany niż inne środowiska biznesowe … jednak i to uległo znacznej poprawie przez ostatnie kilka lat :-).

Praktyczne przykłady i dodatkowe rozszerzenie każdego z wyżej wspomnianych działań znajdziesz w artykule: Management 3.0 w praktyce, czyli jak dopasować system do potrzeb pracowników?

Czy Management 3.0 jest dla mnie?

Management 3.0. jako sposób myślenia o dopasowaniu systemu do potrzeb ludzi w sposób oczywisty zmienia dotychczasową hierarchię wartości w zarządzaniu zespołem. Nie oznacza to od razu potrzeby rewolucji – oczywiście możemy szybko wdrożyć znaczne zmiany, jednak rewolucje mają historie pożerania własnych dzieci… i szczególnie w systemach dużych organizacji warto się zastanowić, jaką strategię działania zaplanować by w określonej perspektywie czasu (kilku miesięcy) zrealizować kluczowe działania w kontekście pożądanych zmian:

  • M 3.0 jako sposób myślenia (ten poziom wymaga już zmian na poziomie organizacji) 
  • M 3.0 jako sposób prowadzenia projektów (gdy jako manager tworzę pewien bufor pomiędzy moim zespołem a organizacją)
  • M 3.0. jako narzędzia do działania w wybranym celu (np.: dla zbalansowania mało atrakcyjnych cech / elementów / warunków zatrudnienia w mojej firmie)

Myśląc pragmatycznie, komu takie podejście i narzędzia mogą przydać się najbardziej?

  • Konieczne dla zespołów pracujących z wykorzystaniem SCRUM-a, szczególnie biorąc pod uwagę zmiany w Scrum Guide, które pojawiły się w 2020 roku. 
  • Konieczne dla zespołów, które pracują w obszarze dziedzin kreatywnych: R&D, marketing, PR i wszędzie tam, gdzie kreatywność jest FAKTYCZNIE pożądana.
  • Naturalnie dla zespołów pracujących z wykorzystaniem Zwinnych Metodyk Zarządzania (Agile). 
  • Naturalne dla zespołów, w których średnia wieku jest bliższa przedziałom 25-40 lat.
  • Dobre dla managerów, którzy chcą budować zespoły, które prezentują sobą coś poza wynikami.
  • Dobre dla managerów, którzy szukają inspiracji, nowych metod i narzędzi w realiach zmiany sytuacji związanych np.: z pracą zdalną czy hybrydową.
  • Do rozważenia przez managerów…
  • Na przyszłość dla managerów zarządzających zespołami w organizacjach produkcyjnych – brygadziści i pracownicy liniowi raczej nie będą się samoorganizować, przynajmniej tak jak wyobrażamy sobie to w Management 3.0

Czujesz się zaintrygowana/zaintrygowany ideą Managementu 3.0?

Sprawdź naszą ofertę szkolenia i wypróbuj to podejście w praktyce!

Komentarze

komentarze

Podobało Ci się?

Podziel się wpisem ze znajomymi!

Komentarze